Rchr
J-GLOBAL ID:200901031840179533   Update date: Aug. 13, 2022

Hatsumi Kai

Hatsumi Kai
Affiliation and department:
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (5): 動機づけ ,  教授学習論 ,  自然認識論 ,  生物教育 ,  理科教育
Papers (9):
more...
MISC (2):
  • KAI Hatsumi. The theory and practice of science lessons based on demarcation of the scientific conception: analysis of connotation and denotation of a certain living thing conception. 2013. 62. 735. 42-45
  • KAI Hatsumi. What Is Meant by "Curriculum Articulation": Logical Sequence in the Unit "Life". 2011. 60. 709. 13-16
Books (5):
  • 小学校理科教育法
    建帛社 2018
  • 理科授業をデザインする理論とその展開-自律的に学ぶ子どもを育てる-
    2017
  • みんなと学ぶ小学校理科教師用指導書研究編
    学校図書 2015
  • みんなと学ぶ小学校理科教師用指導書研究編
    学校図書 2011
  • 子どもの科学的リテラシー形成を目指した生活科・理科授業の開発-メタ認知的アプローチによる科学概念形成を目指した授業開発-
    東洋館出版社 2009
Lectures and oral presentations  (45):
  • A study of construction of ecological conception in junior high school science
    (2018)
  • 中学校理科生命領域における学習の最適化に関する研究-中学校理科「花のつくりと働き」単元での授業実践を通して-
    (日本理科教育学会第68回全国大会 2018)
  • 中学校理科生命領域における学習の最適化に関する研究 -概念の適用範囲に着目して-
    (日本理科教育学会第44回九州支部大会 2018)
  • モデルを用いた理科授業の在り方に関する研究
    (日本生物教育学会第102回全国大会 2018)
  • 生命領域における学習内容の系統化に関する一考察-スケール概念の視点から-
    (日本生物教育学会九州支部研究発表会 2017)
more...
Education (2):
  • 2007 - 2010 Tokyo Gakugei University
  • 2005 - 2007 Yokohama National University
Professional career (2):
  • 博士(教育学) (東京学芸大学大学院)
  • 修士(教育学) (横浜国立大学大学院)
Work history (2):
  • 2012/04/01 - 2019/03/31 University of Teacher Education Fukuoka Faculty of Education
  • 2010/04/01 - 2012/03/31 University of Teacher Education Fukuoka Faculty of Education
Association Membership(s) (4):
日本科学教育学会 ,  日本生物教育学会 ,  日本理科教育学会 ,  日本教授学習心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page