Rchr
J-GLOBAL ID:200901042131809703
Update date: Oct. 11, 2023
CHIBA Noboru
チバ ノボル | CHIBA Noboru
Affiliation and department:
kokushikan University
About kokushikan University
Search "kokushikan University"
Detailed information
Job title:
Associate Professor
Research field (4):
Other
, Primary/secondary education and curricula
, Education - general
, History - Japan
Research keywords (1):
総合的学習 社会科教育 教育実践開発
Papers (12):
学習指導案の構成. 国士舘大学初等教育論集. 2019. 20. 68-87
小学校に於けるコミュニケーション力の一考察 ー受信・発信・交流を軸にー. 2018. 19. 59-69
ノート伍則 ー子どもの施行を促すノート指導ー. 2017. 18. 28-38
板書什則. 初等教育論集. 2016
和食の伝統を活かした食育総合カリキュラム-その開発と実践-. 初等教育学研究論叢. 2015. 66-76
more...
MISC (4):
Research of formative practice teaching. 2023. 24. 12-18
International Education in Elementary School History Study(1) -The View to the Practice-. 2022. 23. 28-36
小学校4年社会科「伝統や文化、先人の教材開発教材開発. 国士舘大学初等教育論集. 2021. 22. 45-54
子どもの学校内研究校内研究. 国士舘大学初等教育論集. 2020. 21. 48-58
Books (23):
大泉の教育(二)ー平成期の教育ー
東京学芸大学附属大泉小学校 2018
テーマで調べるクローズアップ日本の歴史 第8巻「学童疎開」
ポプラ社 2015
先生教えて!社会のギモン
2014
歴史なるほど新聞 1~10巻
2013
日本の国土とくらし 巻1~巻8
ポプラ社 2011
more...
Lectures and oral presentations (54):
荒川区点検評価(社会科)
(東京都荒川区点検評価委員会 2022)
子どもの学びから研究を創る
(山梨県研究主任研修会 2022)
3年社会科「くらしを守る」をデザインする
(東京都荒川区社会科研究会 2022)
社会科 子どもの学びを創る
(東京都三鷹市立第三小学校校内研究 2021)
4年社会科 水害からくらしを守る
(東京都荒川区社会科研究会 2021)
more...
Works (5):
いじめの対応とその予防
2008 -
3つの知で見る「総合」と「教科」
1999 -
現代的課題から発想するプランづくり
1999 -
豊かな学力の育成 ー大泉プランの創造ー
1997 -
みぢかなぎもん図鑑 巻1~巻12
1992 -
Professional career (1):
学士 (東京学芸大学)
Work history (4):
2017/04 - 現在 kokushikan University Faculty of Letters, Department of Education Associate Professor
2012/04 - 現在 kokushikan University Associate Professor
2012/04/01 - 現在 国士舘大学大学院 人文科学研究科 教育学専攻(修士課程) 准教授
2009/04 - 2017/03 kokushikan University Faculty of Letters, Department of Education Associate Professor
Committee career (2):
2013 - 現在 国立那須甲子青少年自然の家「セカンドスクール」 評価委員
2013 - 国立那須甲子青少年自然の家「セカンドスクール」評価委員
Association Membership(s) (2):
日本教師教育学会
, 日本社会科教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in
researchmap
.
For details, see here
.
Return to Previous Page
TOP
BOTTOM