Rchr
J-GLOBAL ID:201301095297412010   Update date: Jan. 30, 2024

Ishii Toshiyuki

Ishii Toshiyuki
Affiliation and department:
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (1): Sience Education
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2019 - 2023 中学校理科における小・中学校間の円滑な接続のための学習支援システムの構築
  • 2016 - 2019 Investigation of Basic Skills to Be Held for Smooth Connection of Science Learning between Elementary and Sedondary School
  • 2013 - 2016 Development of Teaching Methods that Enhance the Student' Abilities to Find Common Points between Science and Mathematics
Papers (31):
  • Toshiyuki ISHII, Haruki SAKAMOTO, Yuki ARAKAWA. Causes of Lower Secondary School Students' Struggling with "The Waxing and Waning of the Moon", and Considering Ways of Teaching It: Promoting Students' Comprehension. SCIIENCE EDUCATION. 2022. 46. 4. 438-447
  • 石井俊行, 鶴見行雄. 小学算数「単位量当たりの大きさ」が中学理科「密度」に及ぼす効果~全国学力・学習状況調査問題「算数A」と比較して~. 日本科学教育学会 科学教育研究. 2021. 45. 3. 280-291
  • 石井俊行, 桝本有真, 南口有砂. 理科学習の意義や有用性を実感させるための指導法の検討~小学6年「てこの利用」に爪切りを導入することの効果~. 奈良教育大学紀要. 2021. 69. 1. 125-131
  • 石井俊行, 栁井孝夫, 寺山桂史, 中村大輝. 中学生の合成抵抗の学習にゲーム的要素を取り入れることの効果~理解に影響を及ぼす要因を検討して~. 科学教育研究. 2021. 45. 1. 13-22
  • 石井俊行, 岡本智子, 柿沼宏充. 小学4年「ものの温度と体積」に粒子モデルを導入することの効果~電子レンジで粒の動きと温度の関係に着目させて~. 科学教育研究. 2020. 44. 3. 168-179
more...
Patents (1):
  • 太陽・星の日周運動と年周運動、および内惑星の満ち欠けの説明装置
Books (1):
  • 教員・学生のためのはじめての教育論文の書き方~研究の着想から論文発表まで~
    電気書院 2021 ISBN:9784485304297
Lectures and oral presentations  (46):
  • 「地層の重なり」におけるつまずきの要因とは?
    (日本科学教育学会 第46回年会 2022)
  • 小学「算数」単位量当たりの大きさ」が中学理科「密度」に与える影響は?~全国学力・学習状況調査問題「算数A」を用いて~
    (日本科学教育学会 第45回年会 2021)
  • 小学4年「ものの温度と体積」での粒子概念の導入は可能か?
    (日本理科教育学会第58回関東支部大会 p.34 2019)
  • 小・中学校理科地層分野の学習に必要な知識・技能とは?
    (第69回日本理科教育学会全国大会p.222 2019)
  • 特異点のある比例グラフの読解に推論スキーマが与える影響
    (日本科学教育学会年会 2018)
more...
Education (1):
  • Hyogo University of Teacher Education 学校教育研究科 理科教育
Professional career (1):
  • 博士(学校教育学) (兵庫教育大学)
Committee career (1):
  • 2011/04 - 日本理科教育学会 評議員
Awards (1):
  • 1998/07 - 日本科学教育学会 科学教育研究奨励賞 「数学と理科との関連を図った指導に関した研究-文脈依存生を克服した指導への提言-」
Association Membership(s) (2):
日本科学教育学会 ,  日本理科教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page