研究者
J-GLOBAL ID:200901006488986496   更新日: 2024年06月16日

印南 洋

インナミ ヨウ | Innami Yo
所属機関・部署:
職名: 教授
ホームページURL (1件): https://sites.google.com/site/yoinnami/
研究分野 (1件): 外国語教育
研究キーワード (1件): 英語教育、言語テスト、教育評価
競争的資金等の研究課題 (15件):
  • 2023 - 2026 第二言語能力の解明:メタ分析構造方程式モデリングによる研究の統合およびモデル 化
  • 2020 - 2023 第二言語における四技能の構成要素の包括的解明:メタ分析を用いた先行研究の統合
  • 2017 - 2020 第二言語における産出能力の構成要素の解明:メタ分析を用いた先行研究の包括的統合
  • 2016 - 2020 英語到達度指標CEFR-J準拠のCAN-DO指導タスクおよびテスト開発と公開(研究分担者)
  • 2016 - 2020 縦断的コーパスの構築と日本人高校生の英語スピーキング力の発達過程の解明(連携研究者)
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論文 (61件):
  • Ali H. Al-Hoorie, Phil Hiver, Yo In’nami. The validation crisis in the L2 motivational self system tradition. Studies in Second Language Acquisition. 2023. 46. 2. 307-329
  • Yo In'nami, Mike W.-L. Cheung, Rie Koizumi, Matthew P. Wallace. Examining Second Language Listening and Metacognitive Awareness: A Meta-Analytic Structural Equation Modeling Approach. Language Learning. 2023. 73. 3. 759-798
  • Rie Koizumi, Toshie Agawa, Keiko Asano, Yo In’nami. Skill profiles of Japanese English learners and reasons for uneven patterns. Language Testing in Asia. 2022
  • Koizumi, R, In’nami. Assessing functional adequacy using picture description tasks in classroom-based L2 speaking assessment. JLTA (Japan Language Testing Association) Journal. 2022
  • Yo In'nami, Rie Koizumi. Another Generation of Fundamental Considerations in Language Assessment: A Festschrift in Honor of Lyle F. Bachman. Language Assessment Quarterly. 2022
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MISC (8件):
  • 印南 洋. Q&A:より良いテストの作り方・使い方 第12回「テスト結果の使い方」. 英語教育 2015年3月号. 2015. 63. 13. 62-63
  • 印南 洋. Q&A:より良いテストの作り方・使い方 第7回「リスニングテストの作成方法」. 英語教育 2014年10月号. 2014. 63. 7. 54-55
  • 印南 洋. Q&A:より良いテストの作り方・使い方 第6回「リーディングテストの作成方法」. 英語教育 2014年9月号. 2014. 63. 6. 62-63
  • 印南 洋. Q&A:より良いテストの作り方・使い方 第3回「定期考査の作成方法」. 英語教育 2014年6月号. 2014. 62-63
  • 印南 洋. 試験での誤りから学び、対処するためにやるべきこと. 英語教育 2014年5月号. 2014. 16-17
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書籍 (20件):
  • Understanding L2 proficiency: Theoretical and meta-analytic investigations
    Amsterdam, the Netherlands: John Benjamins 2022
  • Statistical modeling of SLA theories: Connecting test performance to construct. In P. Winke & T. Brunfaut (Eds.), The Routledge handbook of second language acquisition and language testing (pp. 444-455).
    New York: Routledge. 2020
  • 教材・テスト作成のためのCEFR-Jリソースブック
    大修館書店 2020
  • Meta-analysis in applied linguistics. In J. McKinley & H. Rose (Eds.), The Routledge handbook of research methods in applied linguistics (pp. 240-252).
    New York: Routledge. 2020
  • Understanding L2 proficiency: Theoretical and meta-analytic investigations: Components of L2 reading, writing, listening and speaking (under contract)
    Amsterdam, the Netherlands: John Benjamins 2020
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講演・口頭発表等 (47件):
  • In’nami, Y., & Koizumi, R. (2019, December). Factor structure of the Aptis test. Paper presented at the New Directions in English Language Assessment organized by the British Council in East Asia, Yokohama, Japan.
    (2019)
  • In’nami, Y. (2019, November). A meta-analysis of L2 speaking proficiency and its features. Paper presented at the Assessing World Languages Conference 2019, Macau, China. (invited)
    (2019)
  • Koizumi, R., In’nami, Y., Fukazawa, M. (2019, March). Holistic and analytic scales of a paired oral test for Japanese learners of English. Poster presented at 41st annual Language Testing Research Colloquium, Atlanta, Georgia, USA.
    (2019)
  • Development and evaluation of spoken interaction tasks and a rating scale based on CEFR-J using multifaceted Rasch measurement: A pilot study. In Y. In’nami (Chair), Validation research using multifaceted Rasch measurement in second language testing.
    (Symposium conducted at the Pacific-Rim Objective Measurement Symposium (PROMS) 2018, Fudan University, Shanghai, China. (invited) 2018)
  • Vocabulary size and depth, and listening and reading skills
    (Paper presented at the 21st JLTA Annual Conference, Fukushima, Japan. 2017)
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学歴 (4件):
  • 2002 - 2007 筑波大学 人文社会科学研究科 現代文化・公共政策専攻
  • 1999 - 2001 筑波大学 教育研究科 教科教育専攻 英語教育コース
  • 1995 - 1999 広島修道大学 人文学部 英語英文学科
  • 1992 - 1995 広島県立安芸府中高等学校
学位 (6件):
  • 修士(教育学) (筑波大学)
  • MA in education (University of Tsukuba)
  • MA in linguistics (University of Tsukuba)
  • 修士(言語学) (筑波大学)
  • 博士(言語学) (筑波大学)
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経歴 (21件):
  • 2018/04 - 中央大学 理工学部 教授
  • 2015/04 - 2018/03 中央大学 理工学部 准教授
  • 2016/09/21 - 早稲田大学 教育・総合科学学術院 非常勤講師
  • 2014/09 - 2015/03 法政大学 GIS (グローバル教養学部) 兼任講師
  • 2013/04 - 2015/03 中央大学 理工学部 兼任講師
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受賞 (6件):
  • 2023/03 - 日本言語テスト学会 2022(令和4)年度日本言語テスト学会最優秀論文賞 Koizumi, R., & In’nami, Y. (2022). Assessing functional adequacy using picture description tasks in classroom-based L2 speaking assessment. JLTA (Japan Language Testing Association) Journal, 25, 60-79.
  • 2022/11 - 日本言語テスト学会 2022年度日本言語テスト学会著作賞 投野由紀夫 & 根岸雅史編著. (2020). 『教材・テスト作成のためのCEFR-Jリソースブック』. 大修館書店.
  • 2013/09 - 日本言語テスト学会 JLTA (Japan Language Testing Association) delegate award to KELTA (Korean English Language Testing Association) 日本で使用されている言語テスト:大学入試に焦点を当てて
  • 2011/08 - 日本言語テスト学会 JLTA (Japan Language Testing Association) delegate award to KELTA (Korean English Language Testing Association) 多母集団分析による分析:新TOEICテストの因子構造
  • 2002/10 - SPSSおよび株式会社インテージ 株式会社インテージ協賛第2回 SPSS Open House 研究奨励賞優秀賞 テスト形式に対する反応とテスト不安がリスニングパフォーマンスに与える影響
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所属学会 (7件):
日本言語テスト学会 (JLTA [Japan Language Testing Association]) ,  全国英語教育学会 ,  関東甲信越英語教育学会 ,  International Language Testing Association ,  American Association of Applied Linguistics ,  American Educational Research Association ,  外国語教育メディア学会 (LET) 関西支部
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