研究者
J-GLOBAL ID:201201053980347656   更新日: 2024年02月14日

鷲田 祐一

ワシダ ユウイチ | Washida Yuichi
所属機関・部署:
職名: 教授
その他の所属(所属・部署名・職名) (4件):
  • 一橋大学  商学部   教授
  • 一橋大学  学長補佐〈広報・コミュニケーション改革担当)
  • 一橋大学  商学部 
  • 一橋大学
ホームページURL (1件): https://sites.google.com/a/r.hit-u.ac.jp/yuichi-washida
研究分野 (3件): デザイン学 ,  認知科学 ,  商学
研究キーワード (4件): 未来洞察 ,  ネットワーク科学 ,  イノベーション ,  マーケティング
競争的資金等の研究課題 (10件):
  • 2016 - 現在 未来洞察手法を用いた情報社会技術問題のシナリオ化
  • 2016 - 現在 人と情報のエコシステム
  • 2016 - 現在 未来洞察
  • 2011 - 現在 国際マーケティング
  • 2003 - 現在 ユーザーイノベーション
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論文 (46件):
  • Washida, Yuichi, Yahata, Akihisa. Predictive Value of Horizon Scanning for Future Scenarios (共著). Foresight. 2020
  • Furue, N, Aziz, Y. A, Mori, K, Hermawan, A. A, Assarut, N, Uehara, W, Washida, Y. Low-Risk Innovative Ideas with High Self-Confidence: Innovation Process Characteristics in Asean Countries (共著). International Journal of Innovation and Technology Management. 2020
  • 鷲田 祐一. Socio-technological scenarios of Japan’s future energy issues in 2050 based on scanning-based foresight method (共著). Foresight. 2019
  • 鷲田祐一, 七丈直弘, 粟田恵吾. ホライゾン・スキャニング手法による未来洞察活動 (共著). 横幹. 2018. 12. 2. 89-97
  • Xiang Yu, Yuichi Washida. How Should Japanese Companies Build Absorptive Capacity at the Team Level? (共著). PICMET '18. 2018
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書籍 (11件):
  • フリーイノベーション (監修)
    桃書房 2019 ISBN:4561267158
  • インドネシアはポスト・チャイナになるのか
    同文舘出版 2018 ISBN:4495649310
  • Twitter カンバセーション・マーケティング
    日本経済新聞出版社 2016 ISBN:4532320941
  • 日本企業は次に何を学ぶべきか
    同文舘出版 2016 ISBN:4495648411
  • 未来洞察のための思考法 -シナリオによる問題解決-
    勁草書房 2016 ISBN:4326504242
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講演・口頭発表等 (11件):
  • Cross-Border Gatekeeper of Foreign Creative Industry Products: The Case of Manga (Japanese Comics) and Sushi in French Market
    (2014 Global Marketing Conference 2014)
  • Do Foreign Creative Industry Products Contribute to the Promotion of Products imported from the Same Country?: Case of Japanese and Korean Products in Emerging Economies
    (2014 Global Marketing Conference 2014)
  • Mapping of associations between in-store and online purchases: A proposal for a new product recommendation method
    (International Marketing Trends Conference 2012)
  • The effect of risk attitude on product choice
    (CogSci2011(The 33rd Annual Conference on Cognitive Science) 2011)
  • What is more influential in idea generation for innovation: information or individual adoption category?
    (CogSci2011(The 33rd Annual Conference on Cognitive Science) 2011)
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学歴 (2件):
  • 2005 - 2008 東京大学 総合文化研究科 広域科学
  • - 1991 一橋大学 商学部 経営学科
学位 (1件):
  • 博士(学術) (東京大学)
経歴 (12件):
  • 2020/09/01 - 現在 一橋大学 学長補佐〈広報・コミュニケーション改革担当)
  • 2018/04/01 - 現在 一橋大学 商学部 教授
  • 2018/04/01 - 現在 一橋大学 経営管理研究科 教授
  • 2017/04/01 - 現在 文部科学省 科学技術・学術政策研究所 研究員
  • 2015/04/01 - 現在 一橋大学 商学部 教授
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受賞 (3件):
  • 2014/12 - 一般社団法人日本オフィス家具協会 『2014年度オフィス関連書籍奨学資金審査』で「優秀賞」並びに「日刊工業新聞社賞」
  • 2008/10 - モバイル・コミュニケーション・ファンド 第7回ドコモ・モバイル・サイエンス賞 社会科学部門 奨励賞
  • 2006/05 - Emerald The Emerald Literati Network Awards for Excellence 2006
所属学会 (7件):
日本商業学会 ,  組織学会 ,  日本デザイン学会 ,  情報処理学会 ,  日本認知科学会 ,  PICMET ,  日本マーケティング学会
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