研究者
J-GLOBAL ID:202001017419255617   更新日: 2024年12月16日

森谷 亮太

モリヤ リョウタ | Moriya Ryota
所属機関・部署:
職名: 助教
研究分野 (3件): 外国語教育 ,  社会学 ,  教育社会学
研究キーワード (4件): 色盲観 ,  学校色覚検査 ,  航空身体検査色覚基準 ,  言語教育におけるアクセシビリティ
競争的資金等の研究課題 (2件):
  • 2020 - 2022 強制的学校色覚検査撤廃運動期における色盲観の変遷についての言説分析
  • 2018 - 2020 日本における色盲観の歴史的変遷に関する言説分析
論文 (7件):
  • Moriya, R, Reimann, A, Moriya, S, Sato, R. Improving accessibility: Developing learner agency. Teacher efficacy, learner agency. 2020. 84-91
  • Moriya, R. Color-blindness in transition: A Foucauldian genealogical discourse analysis of school color vision testing in Japan. 2020
  • Moriya, R. Shifting toward social model: A discourse analysis of school color vision testing in Japan. AERA 2018 Annual Meeting (Proceedings). 2018
  • Moriya, R. Raising awareness of language learners with color vision disabilities. Focus on the learner. 2016. 161-168
  • Moriya.R. A comparative culture study of color vision requirements for aviators: Japanese "disablism" or Canadian "ableism" for safety?. Studies in Comparative Culture. 2015. 119. 275-287
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MISC (5件):
  • 森谷亮太. 栃木から東京をみるということ. 知求会ニュース. 2024. 92. 8-10
  • 森谷亮太. 私が最近感じていることについて. 学生のみなさんへ【2024年度 学生相談室からのメッセージ Vol.3】. 2024
  • 森谷亮太. 教員ときどきパイロット その1. 白門. 2024. 76. 夏. 18-19
  • 森谷亮太. 障害を社会モデルでみるということ. 白門. 2024. 75. 冬. 114-120
  • Ryota Moriya, Andrew Reimann. SIG FOCUS: Accessibility in Language Learning SIG. The Language Teacher. 2023. 47. 2. 53-54
書籍 (2件):
  • Barrier-Free Instructions in Japan: Recommendations for Teachers at All Levels of Schooling
    Candlin & Mynard 2024 ISBN:9798224536085
  • もし20代の若者が図書館長になったら
    大日本印刷 2011
講演・口頭発表等 (30件):
  • Understanding accessibility through collective efforts
    (JALT2024 International Conference: Moving JALT into the Future: Opportunity, Diversity, and Excellence 2024)
  • The future of accessibility in language learning
    (PanSIG 2024 2024)
  • Accessibility in practice: ALL SIG forum/AGM
    (JALT 2023 International Conference: Growth mindset in language education 2023)
  • Accessibility in practice: ALL SIG roundtable
    (21st Century Language Teaching Conference 2023)
  • Bridging the accessibility divide: Discussing issues and options
    (JALT 2022 2022)
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学歴 (1件):
  • 2014 - 2020 宇都宮大学 大学院国際学研究科 博士後期課程 国際学研究専攻
学位 (1件):
  • 博士(国際学) (宇都宮大学)
経歴 (2件):
  • 2022/04 - 現在 中央大学 法学部 助教
  • 2020/04 - 2022/03 小樽商科大学グローカル戦略推進センター グローカル教育部門 講師
所属学会 (6件):
日本学校保健学会 ,  American Educational Research Association ,  The Japan Association for Language Teaching ,  日本教育社会学会 ,  日本比較文化学会 ,  障害学会
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