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J-GLOBAL ID:201202270287897060   整理番号:12A0721062

東日本震災後の東京圏の消費者の動向

Analysis of Consumer Behavior in the Tokyo Metropolitan Area after the Great East Japan Earthquake
著者 (3件):
資料名:
巻: 18  号:ページ: 415-426  発行年: 2012年03月31日 
JST資料番号: L4386A  ISSN: 1341-0296  資料種別: 逐次刊行物 (A)
記事区分: 短報  発行国: 日本 (JPN)  言語: 英語 (EN)
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東日本震災後の東京圏の消費者の動向を調べた。2011年4月に千葉市(人口96万人)でアンケート調査を行い,350人の回答を解析した結果,以下が判明した。すなわち,個人レベルの少量の買い溜めが,商品の大きな品不足をもたらした。放射能汚染への懸念が中国からの輸入となって表れた。無害な商品もある中で,価格分化が起った。品不足を予測する消費者が悪循環を惹起した。災害に備えのなかった若い主婦たちに,特に,買い溜めとその後の買い控えの傾向が強かった。消費者は自らの行動を正しいと考えていた。放射能への懸念がこの行動の一因となっていた。以上にもとづき,今後の危機管理の在り方を考察している。
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引用文献 (11件):
  • [1] Macromill Netresearch Institute, "Report on Changes in the Post-Great Eastern Japan Earthquake Consumer Attitudes and Behavior," 2011 (in Japanese). http://mnri.macromill.com/report_20110406.pdf (accessed 9 March 2012)
  • [2] Green Market+ (Plus) Committee, "(breaking story) Results of the Consumer Survey Study (primary research)," 2011 (in Japanese). http://www.env.go.jp/policy/g-market-plus/com/com02/mat03_1.pdf (accessed 9 March 2012)
  • [3] Research Association for Disasters and Information, "Study on the Great Eastern Japan Earthquake (Post-quake psychology and behavior)," 2011 (in Japanese). http://www.surece.co.jp/src/press/backnumber/20110413.html (accessed 9 March 2012)
  • [4] Ujiie, K., "Consumer Evaluation of Produce with a Risk of Radioactive Contamination due to the Nuclear Accident," A Paper prepared for the 2011 Food System Research Association of Japan, pp.188-189 (in Japanese). http://wwwsoc.nii.ac.jp/fsraj/taikai2011/S1-5.pdf (accessed 9 March 2012)
  • [5] Cross Marketing Inc., "Results of Questionnaire on Quality of Life and Consumptive Consciousness One Month Following the Earthquake Disaster in the Tokyo Metropolitan Area," 2011 (in Japanese). http://www.jmra-net.or.jp/pdf/document/membership/release/R&D20110502.pdf (accessed 9 March 2012)
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