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J-GLOBAL ID:201502220535804400   整理番号:15A1129714

格助詞学習における日本語母語児の言語情報の利用-人工格助詞を使用した文理解実験から-

Linguistic information usage of Japanese children in case markers learning-Through the sentence comprehension experiment using artificial case markers-
著者 (3件):
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巻: 115  号: 176(TL2015 17-33)  ページ: 37-41  発行年: 2015年07月29日 
JST資料番号: S0532B  ISSN: 0913-5685  資料種別: 会議録 (C)
記事区分: 原著論文  発行国: 日本 (JPN)  言語: 日本語 (JA)
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本研究では,子どもたちが言語情報を用いて,機能語を学習するかについて,検討した。その際,日本語の他動詞文中で動作主-被動者を標示する格助詞に着眼し,日本語児がそれを学習するときに項などの言語情報を利用するかどうかを,人工格助詞ポ(動作主標示),ビ(被動者標示)を用いた文理解実験を行った。実験では,5歳児37名を対象に,項が一つしかない一項文(SV/OV)と,項が二つある二項文(SOV)で格助詞ポとビを呈示し,どちらの文でポとビを学習した子どもたちの方が,その理解の成績が良いのかを調べた。結果,一項文で格助詞を学習した子どもたちの方が,ビの理解が良く,二項文で格助詞を学習した子どもたちが,ポの成績が良いということが明らかになった。(著者抄録)
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分類 (1件):
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情報加工一般 
引用文献 (8件):
  • Arunachalam, S., Leddon, E. M., Song, H. J., Lee, Y., & Waxman, S. R. (2013). Doing more with less Verb learning in Korean-acquiring 24-month-olds. Language Acquisition, 20(4), 292-304.
  • Arunachalam, S., & Waxman, S. R. (2010). Meaning from syntax: Evidence from 2-year-olds. Cognition, 114(3), 442-446.
  • Fisher, C., Klingler, S. L., & Song, H. J. (2006). What does syntax say about space? 2-year-olds use sentencsentence structure to learn new prepositions. Cognition, 101(1), 19-29.
  • Imai, M., Haryu, E., Okada, H., Lianjing, L., & Shigematsu, J. (2006). Revisiting the noun-verb debate: A cross-linguistic comparison of novel noun and verb learning in English-Japanese- and Chinese-speaking children. In K. Hirsh-Pasek & R. Golinkoff (Eds.), Action meets word: How children learn verbs (pp. 450-476). New York: Oxford University Press.
  • Matsuo,A., Kita,S., Shinya,Y., Wood,G. & Naigles,L., (2012). Japanese two-year-olds use morphosyntax to learn novel verb meanings. Journal of Child Language, 39, 637-663.
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