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J-GLOBAL ID:201802286631543091   整理番号:18A1891015

自転車の他者追い越し場面における移動予測に基づく自動減速制御システムに関する研究

Study on autonomous braking control system based on motion prediction considering overtaking motion of cyclists
著者 (5件):
資料名:
巻: 84  号: 865  ページ: ROMBUNNO.17-00557(J-STAGE)  発行年: 2018年 
JST資料番号: U0182B  ISSN: 2187-9761  資料種別: 逐次刊行物 (A)
記事区分: 原著論文  発行国: 日本 (JPN)  言語: 日本語 (JA)
抄録/ポイント:
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本論文は,市街地における対自転車衝突事故防止を目的とした,移動予測手法とそれに基づく自動減速制御システムに関するものである。交通調査を実施した結果多く見受けられた,自転車が他者を追い越すために道路脇から道路の中心側へ移動してくる場面に注目し,移動軌跡の収集実験を行った。移動軌跡を分析し,自転車が他者を追い越す際の特徴量として,追い越し開始タイミングと,追い越し対象との側方間隔に注目し,移動予測手法を構築する。特徴量をガンマ分布により近似し,99%の事例を考慮するようパラメータを設定することで,余裕を持った移動予測が可能となり,自動減速シミュレーションによってその有効性を確認した。(著者抄録)
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分類 (1件):
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自動車事故,交通安全 
引用文献 (11件):
  • Akai, N., Takeuchi, E., Yamaguchi, T., Morales, L.Y., Yoshihara, Y., Okuda, H., Suzuki, T. and Ninomiya, Y., Autonomous driving in public road based on accurate localization using INS and multilayer LIDAR, Proceedings of 2015 Society of Automotive Engineers of JapanAnnual Congress (2017), pp.178-183 (in Japanese).
  • Goodrich, M.A., Potential fields tutorial (Online) (2002), available from<http://phoenix.goucher.edu/~jillz/cs325_robotics/goodrich_potential_fields.pdf>, (Accessed on 7th November 2017).
  • Hasegawa, T., Raksincharoensak, P. and Nagai, M., Vehicle motion control for autonomous driving intelligence system based on risk potential predictive driver model ~ path planning for parked car overtaking maneuver ~, Proceedings of 2014 Society of Automotive Engineers of JapanAnnual Congress, No.5-14 (2014), pp.9-12 (in Japanese).
  • Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis, International comparison of the traffic accident 2015 (2017), p.5 (in Japanese).
  • Maeda, K., Kojima, T. and Yokoyama, A., Development of velocity control method for automated driving in city area, Proceedings of 2015 Society of Automotive Engineers of JapanAnnual Congress (2015), pp.1274-1278 (in Japanese).
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