Rchr
J-GLOBAL ID:200901018901502808   Update date: Jan. 30, 2024

Yonezawa Yoshifumi

ヨネザワ ヨシフミ | Yonezawa Yoshifumi
Affiliation and department:
Job title: 教授
Homepage URL  (1): http://wakarid.center.wakayama-u.ac.jp/ProfileRefMain_2307.html
Research field  (8): Experimental psychology ,  Clinical psychology ,  Educational psychology ,  Social psychology ,  Experimental psychology ,  Clinical psychology ,  Educational psychology ,  Social psychology
Research keywords  (28): Attachment ,  意欲支援 ,  言語理解 ,  感情教育 ,  愛着(アタッチメント)修復プログラム ,  愛情の器モデル ,  感情コントロール ,  不登校 ,  いじめ ,  攻撃性 ,  認知支援 ,  思考支援 ,  発達支援 ,  学習支援 ,  Attachment Disorder ,  人間関係支援 ,  子育て支援 ,  発達障害 ,  臨床発達心理学 ,  臨床認知心理学 ,  実践教育心理学 ,  Cognitive and Thinking support ,  Child care and its support ,  Learning and Teaching ,  Psychology of Language ,  Clinical Developmental Psychology ,  Cognitive Psychology ,  Educational Psychology
Research theme for competitive and other funds  (18):
  • 2006 - 2008 Characteristics and child rearing
  • 2006 - こどもの特性に応じた子育て支援のあり方-多動・コミュニケーション不全のこども支援を中心に-
  • 2000 - 自己理解・自己評価と学習意欲・関係性の発達との関連
  • 2000 - The Relations of Self-image and Self-evaluation, and Learning Motivation and Development of Relationship
  • 1993 - こどもの理解と学習支援・発達支援のあり方
Show all
Papers (79):
  • 米澤好史. 愛着の問題をかかえるこどもの理解と教師のかかわり. 特別支援教育の実践情報. 2023. 214. 30-33
  • 米澤好史. 愛着障害とは?-発達障害との違い・見分け方-. LD ADHD&ASD. 2023. 21. 2. 46-47
  • YOSHIFUMI YONEZAWA. The Importance of Support for Attachment Disorder in Development Support: What are Attachment Formation and Attachment Disorder? How to Support?. THE JAPANESE JOURNAL OF DEVELOPMENT SUPPORT. 2023. 3. 2. 68-77
  • 米澤好史. 愛着障害と発達障害. 発達障害白書2023年度版. 2022. 40-41
  • 米澤好史. 教育実践学研究に求められるもの~「教育実践学研究」の査読動向にみる傾向から~. 教育実践学研究. 2022. 23. 2. 29-30
more...
MISC (123):
  • 米澤好史. 愛着障害. 教職研修. 2023. 609. 69-69
  • 米澤好史. 愛着障害とは?-愛着の問題を理解し支援するために-. さぽーと(日本知的障害者福祉協会). 2022. 17-20
  • 米澤好史. 愛着障害の理解と園での支援・保護者への支援. ぜんほきょう(全国保育協議会). 2021. 341. 2-7
  • 米澤好史. キーパーソンはあなた!園で治す愛着障害. PriPri(世界文化社)0・1・2歳児の保育特集. 2020. 6月号. 66-70
  • 米澤好史, 中本久美. 児童虐待と子供の人権を考える. 和歌山県人権啓発センターだより(E.L.F.)エルフ. 2020. 1-7
more...
Books (22):
  • 特別支援教育 通常の学級で行う「愛着障害」サポート 発達や愛着の問題を抱えたこどもたちへの理解と支援
    明治図書出版 2022 ISBN:4185168276
  • 愛着障害は何歳からでも必ず修復できる
    合同出版 2022 ISBN:9784772615068
  • 障害者・障害児心理学 (公認心理師スタンダードテキストシリーズ 13)
    ミネルヴァ書房 2022 ISBN:4623086232
  • 速解チャート付き 教師とSCのための カウンセリング・テクニック3 特別支援と愛着の問題に生かすカウンセリング (速解チャート付き教師とSCのためのカウンセリング・テクニック)
    ぎょうせい 2022 ISBN:4324110700
  • 子育てはピンチがチャンス! 乳幼児期のこどもの発達と愛着形成
    福村出版 2021 ISBN:4571240937
more...
Lectures and oral presentations  (10):
  • 発達支援としての愛着障害への支援-愛着形成をどう捉え、どう支援するのか-
    (日本発達支援学会第4回大会 小講演3 2022)
  • 愛着障害と発達障害の理解と支援
    (日本LD学会第31回大会 教育講演EL-04 2022)
  • comment
    (2021)
  • 教育実践学研究の査読動向
    (日本教育実践学会第24回研究大会 ワークショップ 2021)
  • Assecement and support ofemotional developmemt in attachment disorder
    (2019)
more...
Works (4):
  • 子育て支援研修のためのサポート体制構築に関する調査研究
    2006 -
  • 子育て支援研修実施のためのガイドライン策定に関する調査研究(こども未来財団)
    2005 -
  • 児童養護施設における児童・職員の意識調査
    1999 - 2000
  • 児童養護施設における児童の実態調査
    1991 - 1992
Education (5):
  • 1986 - 1988 京都大学大学院 文学研究科博士後期課程 心理学専攻
  • - 1988 Kyoto University Graduate School, Division of Letters Department pf Psychology
  • 1984 - 1986 京都大学大学院 文学研究科修士課程 心理学専攻
  • 1980 - 1984 Kyoto University Faculty of Letters
  • - 1984 Kyoto University Faculty of Literature Department pf Psychology
Professional career (1):
  • Master of Arts (Kyoto University)
Work history (5):
  • 2004/04 - 現在 Wakayama University Faculty of Education proffessor
  • 2009/04 - 2011/03 Wakayama University Faculty of Education
  • 1995/04 - 2004/03 Wakayama University Faculty of Education associate proffessor
  • 1992/04 - 1995/03 Wakayama University Faculty of Education assistant professor
  • 1988/04 - 1992/03 Wakayama University Faculty of Education lecturer
Committee career (17):
  • 2020/06 - 現在 日本発達支援学会 発達支援学研究編集委員
  • 2019/04 - 現在 日本教育実践学会 理事
  • 2018/04 - 現在 日本学校心理士会 幹事
  • 2015/09 - 現在 日本教育カウンセリング学会 地方理事
  • 2013/04 - 現在 摂津市子ども・子育て会議 会長
Show all
Association Membership(s) (39):
日本発達支援学会 ,  JAPAN SOCIETY OF ADOLESCENTOLOGY ,  日本乳幼児医学・心理学会 ,  日本生徒指導学会 ,  日本発達障害学会 ,  日本社会心理学会 ,  日本保育学会 ,  日本パーソナリティ心理学会 ,  日本感情心理学会 ,  日本教育カウンセリング学会 ,  日本教育カウンセラー協会 ,  日本質的心理学会 ,  日本教授学習心理学会 ,  日本認知心理学会 ,  日本臨床発達士会 ,  日本理論心理学会 ,  日本基礎心理学会 ,  日本学校心理士会 ,  日本教育実践学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本読書学会 ,  日本教育心理学会 ,  関西心理学会 ,  日本認知科学会 ,  日本心理学会 ,  日本認知言語学会 ,  言語処理学会 ,  日本言語学会 ,  国語学会 ,  ディスコースプロセス研究会 ,  国際読書学会(INTERNATIONAL READING ASSOCIATION) ,  The Japanese Society of Cognitive Psychology ,  The Japanese Psychonomic Society ,  The Japanese Society of Theoretical Psychology ,  Japan Society of Developmental Psychology ,  International Reading Association ,  The Japanese Educational Psychologacal Association ,  Japanese Cognitive Science Society ,  The Japanese Psychological Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page