Rchr
J-GLOBAL ID:200901052327877230   Update date: Jul. 03, 2024

Haryu Etsuko

ハリュウ エツコ | Haryu Etsuko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (3): Cognitive sciences ,  Experimental psychology ,  Educational psychology
Research keywords  (6): 認知心理学 ,  言語心理学 ,  発達心理学 ,  Language ,  Cognitive Psychology ,  Developmental Psychology
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2023 - 2027 言語入力の多様性が子どもの言語発達に及ぼす効果
  • 2017 - 2021 子どもの言語学習における”人”
  • 2016 - 2019 Adults' use of infant-directed special vocabulary and its relation to children's language development
  • 2013 - 2017 Development of the ability to analyze and understand utterances including words and prosody
  • 2012 - 2015 Infants' causal understanding of facial expressions of emotions
Show all
Papers (45):
more...
MISC (53):
  • 伊藤真夕, 針生悦子. 母親の絵本選択における選書方略の構造の検討. 日本発達心理学会第35回大会. 2024
  • 針生悦子. 子どもの発達にともなう養育者の育児語使用量の変化:10か月から24か月にかけての縦断研究より. 日本発達心理学会第34回大会. 2023
  • 岩立文香, 針生悦子. 話者に対する幼児の信頼性判断:発話態度と情報の正確さという手がかりに着目して. 日本教育心理学会第64回総会. 2022
  • 北沢祐香里, 岩立文香, 高田悠人, 針生悦子. 家庭内における子どもの遊び(1)-親のとらえ方-. 日本教育心理学会第63回総会. 2021
  • 岩立文香, 北沢祐香里, 高田悠人, 針生悦子. 家庭内における子どもの遊び(2)-絵本読み活動の変遷-. 2021
more...
Books (26):
  • これからの国語教育はどうあるべきか(藤森裕治 編)
    東洋館出版社 2024
  • 新・乳幼児発達心理学:子どもがわかる好きになる [第2版]
    福村出版 2023
  • ことばの育ちの認知科学
    新曜社 2021 ISBN:9784788517202
  • 乳幼児の発達と保育:食べる・眠る・遊ぶ・繋がる
    朝倉書店 2019
  • 赤ちゃんはことばをどう学ぶのか
    中央公論新社 2019 ISBN:9784121506634
more...
Lectures and oral presentations  (76):
  • Use of infant-directed special vocabulary fosters word learning.
    (Workshop on Infant Language Development 2017)
  • he role of attention shifting in development of emotion inference from speech.
    (Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development 2017)
  • Japanese mothers’ use of infant-directed special vocabulary ikujigo: Its age- related change and role in children’s word learning.
    (Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development 2017)
  • 養育者による育児語の使用:子どもが生後6~18か月の時期に焦点をあてた横断調査より
    (日本発達心理学会第28回大会 2017)
  • Infants use facial expressions to predict the expresser's cooperative behavior.
    (Biennial International Conference on Infant Studies 2016)
more...
Education (2):
  • - 1995 The University of Tokyo
  • - 1988 Ochanomizu University Faculty of Letters and Education
Professional career (2):
  • Doctor(Education) (The University of Tokyo)
  • 教育学修士 (東京大学)
Work history (4):
  • 2015 - 現在 University of Tokyo Graduate School of Education Professor
  • 2003 - 2015 The University of Tokyo Graduate School of Education (Division of Educational Psychology) Associate Professor
  • 1998 - 2003 Aoyama Gakuin University College of Literature Associate Professor
  • 1995 - 1998 Aoyama Gakuin University College of Literature Assistent Professor
Committee career (12):
  • 2019/01 - 現在 日本認知科学会 常任運営委員
  • 2012 - 2022 心理学評論 編集委員
  • 2015 - 2017 日本教育心理学会 常任編集委員
  • 2013 - 2017 日本認知科学会 編集委員
  • 2010 - 2012 日本教育心理学会 常任編集委員
Show all
Awards (6):
  • 2017/09 - 日本認知科学会 論文賞
  • 2016/11 - 日本心理学会 優秀論文賞
  • 2000 - 日本心理学会 研究奨励賞
  • 1995 - 日本認知科学会 分科会発表賞
  • 1992 - 発達科学研究教育センター 発達科学研究教育奨励賞
Show all
Association Membership(s) (5):
Society for Research in Child Development ,  Japan Cognitive Science Society ,  日本発達心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  Japanese Psychological Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page