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J-GLOBAL ID:200901055296206242   Update date: Oct. 30, 2023

Shirouzu Hajime

シロウズ ハジメ | Shirouzu Hajime
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
  • 国立教育政策研究所
Homepage URL  (1): https://coref.u-tokyo.ac.jp
Research field  (2): Educational technology ,  Cognitive sciences
Research keywords  (6): 協調学習 ,  学習評価 ,  知識構成型ジグソー法 ,  Learning Sciences ,  教師教育 ,  Computer-Supported Collaborative Learning
Research theme for competitive and other funds  (24):
  • 2023 - 2028 学習評価を支援するCBTプラットフォーム実装による教師自らの学習モデル変容支援
  • 2023 - 2027 Medium- and long-term verification of developing competencies on lesson design and learning assessment through lesson study based on learning science
  • 2023 - 2026 Reclaiming Knowledge into Education by the Medium of "Unit Map"
  • 2020 - 2022 Do Vocal Students Learn More than Silent Students?: Building Cognitive Model of Silent Students for Deeper Learning through Dialogue
  • 2019 - 2022 Research on facilitation of autonomous in-school lesson study of high-quality
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Papers (43):
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MISC (16):
  • 齊藤 萌木, 白水 始. 全国学力・学習状況調査に関わるデータ利活用と評価-資質・能力育成のためのデータ利活用と評価. 学習情報研究 = Learning resources and information. 2022. 287. 20-25
  • トクシュウ フカイ マナビ オ ドウ ジツゲン スル カ(3)『 フカイ マナビ 』 オ ジツゲン スル タメ ノ ガッコウ ケイエイ : カリキュラム ・ マネジメント ト キョウイン ケンシュウ ノ テイアン. 2022. 37. 40-53
  • 飯窪真也, 白水始, 齊藤萌木. The community in a practical research project of learning sciences as a theorizing model: Design-based implementation research that supports the generation and networking of constituent theories. 認知科学(Web). 2021. 28. 3
  • 齊藤 萌木, 白水 始. オンライン授業で学習者の主体的・対話的で深い学びを引き出す : 高等学校での事例. じっきょう. 情報教育資料. 2020. 51. 1-8
  • 益川 弘如, 白水 始. 多肢選択式と記述式の設問形式の違いによる解決プロセスの差異 : 大学入試センター試験の国語既出問題を用いた協調問題解決実験. 大学入試研究ジャーナル. 2020. 30. 44-51
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Patents (1):
  • 授業改善のためのネットワークシステム
Books (25):
  • 令和2年度教育研究公開シンポジウム「学習評価」の充実による教育システムの再構築:みんなで創る「評価の三角形」(フェイズ2中間シンポジウム報告書)
    国立教育政策研究所 2021
  • 自治体との連携による協調学習の授業づくりプロジェクト(令和2年度報告書)協調が生む学びの多様性第11集-学習科学とテクノロジが支える新しい学びの未来-
    東京大学CoREF 2021
  • 対話力-仲間との対話から学ぶ授業をデザインする!
    東洋館出版社 2020 ISBN:4491036721
  • 高度情報技術を活用した全ての子供の学びの質の向上に向けて(フェイズ1シンポジウム報告書)
    国立教育政策研究所 2020
  • 自治体との連携による協調学習の授業づくりプロジェクト(令和元年度報告書)協調が生む学びの多様性第10集-新しい10年に向けて-
    東京大学CoREF 2020
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Lectures and oral presentations  (67):
  • Towards Digital Transformation of Educational Assessment
    (日本認知科学会大会発表論文集(CD-ROM) 2021)
  • Assessing Outcomes of Collaborative Learning after Ten Years-Knowledge Constructive Jigsaw for Portability and Meta-Learning
    (日本認知科学会大会発表論文集(CD-ROM) 2021)
  • In Search of Design Principles of Self-Guided Learning Environments~Using Digital High School Math Textbooks of Sanseido
    (日本認知科学会大会発表論文集(CD-ROM) 2021)
  • How Do the Silent Students Deepen Their Understanding?-In the Case of Knowledge Constructive Jigsaw Classrooms
    (日本認知科学会大会発表論文集(CD-ROM) 2021)
  • Iterative multi-channel VAD for transcription of group discussion
    (日本音響学会研究発表会講演論文集(CD-ROM) 2020)
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Education (3):
  • - 2000 Nagoya University
  • - 1997 Nagoya University School of Letters
  • - 1993 The University of Tokyo Faculty of Law
Professional career (2):
  • Master (Psychology) (Nagoya University)
  • Ph.D. (Cognitive Science) (Chukyo University)
Work history (11):
  • 2023/10 - 現在 National Institute for Educational Policy Research Education Data Science Center
  • 2021/04 - 現在 National Institute for Educational Policy Research National Institute for Educational Policy Research
  • 2021/10 - 2023/09 National Institute for Educational Policy Research Education Data Science Center Senior Researcher
  • 2020/04 - 2021/03 National Institute for Educational Policy Research National Institute for Educational Policy Research
  • 2016/10 - 2020/03 The University of Tokyo
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Committee career (24):
  • 2023/05 - 現在 中央教育審議会臨時委員初等中等教育分科会教員養成部会 委員
  • 2021/07 - 現在 教員養成フラッグシップ大学推進委員会委員 専門委員
  • 2020/07 - 現在 文部科学省 教育データの利活用に関する有識者会議 委員
  • 2017 - 現在 日本STEM教育学会 幹事・副会長
  • 2015 - 現在 OECD2030 Expert Group Member Member
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Awards (6):
  • 2021 - Special award Reality of interaction among teachers and researchers in lesson study
  • 2018 - 日本認知科学会 「認知科学」奨励論文賞
  • 2012 - 日本教育心理学会 「教育心理学研究」優秀論文賞
  • 2011 - 日本認知科学会 第28回大会大会発表賞
  • 2010 - 日本認知科学会 第27回大会大会発表賞
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Association Membership(s) (8):
International Society of the Learning Sciences ,  American Educational Research Association ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  INFORMATION PROCESSING SOCIETY OF JAPAN ,  日本STEM教育学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会 ,  日本認知科学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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