Rchr
J-GLOBAL ID:200901058285717716   Update date: Sep. 23, 2022

Shinichi Furihata

Shinichi Furihata
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (1):
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (4): 教職教育 ,  環境教育 ,  Teaacher Education ,  Environmental Education
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2016 - 2018 地方環境研究所における学社融合ESD生涯学習カリキュラムの開発
  • 2017 - 2017 社会教育における防災教育のグローバル展開
  • 2016 - 2016 社会教育における防災教育のグローバル展開
  • 2013 - 2013 「生物多様性戦略」に向けた持続可能な開発のための教育(ESD)に関する総合的研究
  • 2013 - 2013 高校「総合科学」におけるキャリア教育・職業教育の総合的・実証的研究
Show all
Papers (45):
  • Shinichi Furihata. Challenges in Promoting Education for Sustainable Development within Pre-service Teacher Training at the Tokyo University of Agriculture and Technology. Research on Teaching-training of Agriculture and Environmental Education. 2018. 2. 2
  • 保母禎造, 河村幸子, 菊池稔, 三浦巧也, 降旗信一. 持続可能性教育のための「理科教育法」授業の評価の視点-「ESD塾」と「おもしろ実験」を通した中学校理科におけるアクティブ・ラーニングの開発を通して-. 農学・環境系の教職実践研究. 2018. 2. 2
  • Sachi Ninomiya-Lim, Ryo Sakurai, Chankook Kim, Tzuchau Chang, Sun-Kyung Lee, Shinichi Furihata. Sharing, Comparing, and Developing Environmental Education in Asia: For the Journey to be Continued. Japanese Journal of Environmental Education. 2017. 26. 4. 4_77-83
  • Shinichi Furihata, Sachi Ninomiya-Lim. Environmental Education in Asia: Questions and Challenges. Japanese Journal of Environmental Education. 2017. 26. 4. 4_1-6
  • Shinichi Furihata, Maki IWAMATSU, Seiichi ITO, Kitoshi KUGA, Mayuko FUKUDA, Shinicih TAKAGAWA. The Significanse of Citizen Participation in Learning Activities for Environmental Citizen Science and the Role of the Local Environmental Reaserch Institute as Supporting Organzation. Nature, Environmentand Experiential Learning. 2017. 2. 2. 69-88
more...
MISC (19):
  • 降旗信一. 持続可能な地域づくりに向けた共生教育の展望. 共生社会システム研究(共生社会システム学会編). 2010. 4. 1. 13-28
  • 降旗信一. 環境教育研究の到達点と課題. 環境教育. 2010. 19. 3. 76-87
  • SHINICHI FURIHATA. A Perspective in Kyosei Education for Sustainable Community Empowerment. 2010. 4. 1. 13-28
  • 降旗信一. 環境教育におけるコーディネーター. 「学びあうコミュニティを培う-社会教育が提案する新しい専門職像-」(日本社会教育学会. 2009. 181-186
  • 降旗信一. 農山漁村における環境教育指導者養成カリキュラムの課題. 自然体験学習実践研究. 2009. 1. 2. 21-35
more...
Books (8):
  • Social␣System␣on␣Education␣for␣Sustainable␣Future
    Gakubunsha 2018 ISBN:9784762027642
  • 教育の課程と方法-持続可能で包容的な未来のために-
    学文社 2017 ISBN:9784762027185
  • 持続可能な地域と学校のための学習社会文化論
    学文社 2017 ISBN:9784762026973
  • 持続可能な未来のための教職論
    学文社 2016 ISBN:9784762025815
  • 現代環境教育入門
    筑波書房 2009 ISBN:9784811903507
more...
Lectures and oral presentations  (26):
  • Is it Possible?: Joint Editing of Asian EE Journal
    (the 44th North American Association for Environmental Education Annual Conference in San Diego 2015)
  • ネパール共和国のCLCにおける災害に関わる学びと日本との交流・支援の可能性
    (日本社会教育学会第62回大会 2015)
  • Development on Volunteer Training Program to Learn from Hiroshima Landslide Disaster in 2014
    (26th annual meeting of the Japanese Society of Environmental Education 2015)
  • 社会教育・生涯学習におけるレジリエンスの意義-ESD・環境教育の視点から-
    (日本社会教育学会第61回研究大会 2014)
  • Linking ESD and Teacher Training: Learning in Disaster Sites-Collecting Living Stories in the Northern Coast of Miyagi
    (第25回日本環境教育学会英語報告部会 2014)
more...
Education (3):
  • 2002 - 2005 Tokyo University of Agriculture and Technology 連合農学研究科 生物生産学専攻
  • 2002 - 2004 Tokyo University of Agriculture and Technology 農学研究科 共生持続社会学専攻
  • 1981 - 1985 東京農業大学 農学部 畜産学科
Professional career (3):
  • Ph.D. (Tokyo University of Agriculture and Technology)
  • 修士(農学) (東京農工大学)
  • 農学士 (東京農業大学)
Work history (8):
  • 1997 - 2010 :社団法人日本ネイチャーゲーム協会・理事長
  • 2010 - -:国立大学法人東京農工大学大学院農学研究院・准教授
  • 2007 - 2007 :国立大学法人鹿児島大学産学官連携推進機構・特任准教授
  • 2006 - 2007 :国立大学法人鹿児島大学・主任研究員
  • 2002 - 2003 :カリフォルニア州立大学ソノマ校・客員研究員
Show all
Association Membership(s) (12):
環境社会学会 ,  日本NPO学会 ,  日本保育学会 ,  日本理科教育学会 ,  日本科学教育学会 ,  共生社会システム学会 ,  日本社会教育学会 ,  日本環境教育学会 ,  日本教育法学会 ,  日本教師教育学会 ,  日本教育学会 ,  Japan Environmental Education Society
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page