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J-GLOBAL ID:200901065563670730
Update date: Sep. 26, 2024
TAKAHASHI Ikuo
タカハシ イクオ | TAKAHASHI Ikuo
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Homepage URL (1):
http://news.fbc.keio.ac.jp/~takahasi/
Research field (3):
Commerce
, Commerce
, Commerce
Research keywords (9):
shopping behavior
, Consumer Policy
, consumer buying behavior
, Consumer Behavior
, consumer research
, Retailing and Distribution Channels
, retail marketing
, Marketing
, marketing
Research theme for competitive and other funds (3):
- 2022 - 2024 持続可能な企業経営と消費者政策の関係性に果たすマーケティングの役割
- 2017 - 2019 少子高齢化時代における日本の流通システム-効果効率的価値共創に向けた基礎研究-
- 2010 - 2013 消費生活を豊かにし、地域と国際社会に貢献する小売マーケティングのあり方を探る
Papers (71):
-
E. Moriuchi. "An Empirical Study on Repeat Consumer’s Shopping Satisfaction on C2C eCommerce in Japan: The Role of Value, Trust and Engagement,". Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics. 2023. 35. 3
-
E. Moriuchi. "The Role of Perceived Value, Trust and Engagement in the C2C Online Secondary Marketplace,". Journal of Business Research. 2022. 148. September
-
Chen S, Ingene C.A, Takahashi I. Household expenditures at Japanese food and beverage retailers. Journal of Business Research. 2020. 107. 107. 245-255
-
Walsh G, Yang Z, Dahling J, Schaarschmidt M, Takahashi I. Effects of service employees’ negative personality traits on emotional labour and job satisfaction: Evidence from two countries. Management Decision. 2020. 58. 6. 1035-1052
-
"Integrated Consumer Shopping Decision Model: A Japanese Online Supermarket Context,". Journal of Marketing Channels; Evolution of Marketing Channels in Japan. 2019. 25. 4
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MISC (13):
Books (12):
-
『小売経営論』
有斐閣 2020
-
『消費者購買行動-小売マーケティングへの写像(新装版)』
千倉書房 2019
-
消費者購買行動-小売マーケティングへの写像(三訂版)
2008 ISBN:9784805109144
-
『マーケティング・コミュニケーション大辞典』
宣伝会議 2006
-
消費者購買行動-小売マーケティングへの写像(増補版)
千倉書房 2004 ISBN:480510838X
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Lectures and oral presentations (56):
-
「消費者政策とマーケティング論の関連性」
(日本消費者政策学会年次大会 2022)
-
「専門家たちは消費者をどう捉えているのか?」(パネリストとして)
(日本消費者行動研究学会第58回消費者行動研究コンファレンス・統一論題ラウンドテーブル 2019)
-
“Perceived Value, Trust and Engagement of Japanese Online Consumers in an E-commerce Secondary Marketplace,”
(Royal Bank International Research Seminar 2019)
-
“The Interactional Effect of Atmospherics, Emotional and Loyalty Factors on Online Shopping Intentions,”
(Global Marketing Conference at Tokyo 2018)
-
“Determinants of Japanese Household Expenditure on Consumer Goods Specialty Retailers: 1991-2014,”
(Global Marketing Conference at Hong Kong, 2016)
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Works (10):
-
「慶應義塾の2020年度のコロナ対応 3緊急支援」
2021 -
-
「2021年度収支予算から見た義塾財政」
2021 -
-
(監修)『図解 はじめて学ぶみんなのビジネス』(原著:Lara Bryan & Rose Hall, Business for Beginners, Usborne Publishing, 2018)
2020 -
-
「2020年度収支予算から見た義塾財政」
2020 -
-
「義塾を支える基金の役割」
2019 -
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Education (6):
Professional career (1):
Work history (21):
- 2023/04 - 現在 Aoyama Gakuin University School of Business Department of Marketing Professor
- 2003/04 - 現在 東洋大学大学院および経営学部、非常勤講師
- 2001/10 - 現在 大学商学部長補佐
- 1998/04 - 現在 大学教授(商学部)
- 1998/04 - 現在 大学院商学研究科委員
- 1998/04 - 2023/03 慶應義塾大学 商学部 教授
- 2017/05 - 2021/05 学校法人慶應義塾(兼務)
- 2012/10 - 2016/09 慶應義塾志木高等学校(兼務)
- 2004/04 - 2012/09 早稲田大学大学院商学研究科、非常勤講師
- 2001/04 - 2003/03 早稲田大学大学院商学研究科、非常勤講師
- 2000/04 - 2002/03 武蔵野女子学院大学現代社会学部、非常勤講師
- 1994/04 - 1999/09 法政大学大学院社会科学研究科(ビジネス・スクール)、非常勤講師
- 1997/04 - 1998/03 法政大学経営学部、非常勤講師
- 1994/04 - 1998/03 慶應義塾大学 商学部 助教授
- 1994/04 - 1998/03 東京経済大学、非常勤講師
- 1994/04 - 1998/03 大学助教授(商学部)
- 1994/09 - 1994/11 国際基督教大学教養学部、非常勤講師
- 1992/04 - 1994/03 東京経済大学経営学部 ,助教授
- 1991/04 - 1994/03 創価大学経営学部 ,非常勤講師
- 1989/04 - 1992/03 杏林大学社会科学部 ,専任講師
- 1986/04 - 1989/03 杏林大学社会科学部 ,助手
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Committee career (38):
- 2015/09/01 - 現在 日本卸売学会 副会長(2015-)
- 2015/09/01 - 現在 日本卸売学会 副会長(2015-)
- 2014/04 - 現在 千葉県消費者行政審議会 委員
- 1994/04 - 現在 一般社団法人日本産業協会 消費生活アドバイザー資格・試験技能審査委員
- 1994 - 現在 消費生活アドバイザー資格 試験技能審査委員
- 1994 - 現在 消費生活アドバイザー資格 試験技能審査委員
- 1992/06 - 現在 日本消費者行動研究学会 会長(2011-2012)
- 1992/06 - 現在 日本消費者行動研究学会 会長(2011-2012)
- 1984/05 - 現在 日本商業学会 副会長(2011-2012)
- 1984/05 - 現在 日本商業学会 副会長(2011-2012)
- 2023 - Global Marketing Conference(GMC)ソウル大会 トラックチェア(セッションの設置、報告論文の公募と審査、当日の運営等)
- 2022 - KSMS International Conference(ソウル) トラックチェア
- 2017/06 - 2021/05 日本私立大学連盟 公財政政策委員会委員
- 2018/04 - 2019/03 消費者庁消費者政策推進のための専門人材の育成・確保に関する懇談会 座長
- 2016/04/01 - 2018/03/31 千葉県 千葉県消費者行政審議会委員
- 2016/04/01 - 2018/03/31 千葉県 千葉県消費者行政審議会委員
- 2018 - Global Marketing Conference(GMC)東京大会 トラックチェア
- 2016/04/01 - 2017/03/31 日本産業協会 消費者志向経営研究会
- 2016/04/01 - 2017/03/31 日本産業協会 消費者志向経営研究会
- 2016/04 - 2017/03 一般社団法人日本産業協会消費者志向経営研究会 座長
- 2016 - 2016 Journal of Global Scholars of Marketing Science 特集号共同編集長
- 2016 - 2016 Australasian Marketing Journal 特集号Retailing Around the Pacific Rim共同編集長
- 2015 - Society for Marketing Advance San Antonio, USA(2015)における年次大会のトラックチェア
- 2011 - 2013 日本貿易振興機構(ジェトロ)新興国開拓官民プラットフォーム事業 クールジャパン異業種交流会 座長
- 2012 - Global Marketing Conference(GMC)ソウル大会 共同議長
- 1998 - 2011 AMS(Academy of Marketing Science) World Marketing Congress: Track Chair; Montreal, Canada(1998), Vancouver, Canada(2004), Seoul, Korea(2006), Reims, France(2011) トラックチェア
- 2010 - Global Marketing Conference(GMC)東京大会 共同議長
- 2008 - 2008 European Retail Research 編集委員
- 2004 - Journal of Business Research 特集セクション:Theory and Research on Marketing in Japanの編集長
- 1992/04 - 1994/03 東京都経営動態報告(『東京都中小企業経営白書・小売業編』)作成検討委員会・小売業専門部会 専門委員
- 1992 - 1994 東京都経営動態報告(『東京都中小企業経営白書・小売業編』)作成検討委員会・小売業専門部会専門 委員
- 1992 - 1994 東京都経営動態報告(『東京都中小企業経営白書・小売業編』)作成検討委員会・小売業専門部会専門 委員
- 日本消費者行動研究学会 副会長歴任
- 日本消費者行動研究学会 会長歴任
- 日本消費者政策学会 理事
- 日本商業学会 関東部会長歴任
- 日本商業学会 学会誌副編集長歴任
- 日本商業学会 副会長歴任
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Awards (15):
- 2023/07 - GAMMA Lifetime Achievement Award 2023: GAMMA Fellow Appointment
- 2017/03 - 慶應義塾大学 慶應義塾体育会功労賞
- 2015/11 - 韓国マーケティング科学アカデミー(学会) 韓国マーケティング科学アカデミー年次大会優秀ディスカッサント賞
- 2012/11 - 慶應義塾大学商学部 慶應義塾大学商学部教育メディア賞
- 2012/07 - GAMMA(Global Alliance of Marketing and Management Associations) Global Marketing Conference(GMC) in Seoul, Excellent Service Award
- 2010/09 - Global Marketing Conference(GMC) in Tokyo, Excellent Service Award
- 2009/11 - KAMS/KSMA Fall International Conference, Best Conference Paper Award Satisfaction and Dissatisfaction Management in Japan
- 2008 - KAMS(Korean Academy of Marketing Science) Global Marketing Conference(GMC) in Shanghai, The Best of the Best Paper Award “Structural Determinants of Retail Market Potential in Japan, 2002,”
- 2008 - GAMMA Best of the Best Paper Award : Global Marketing Conference at Shanghai “Structural Determinants of Retail Market Potential in Japan, 2002,”
- 2004/08 - College of Business, San Jose State University Distinguished Visiting Scholar Award
- 2000/11/09 - 慶應義塾 Keio Gijuku Academic Prize
- 2000/11/09 - 慶応義塾賞
- 2000/11 - Keio University Keio Award
- 2000/05/20 - Japan Society of Marketing & Distribution Academic Book Award of the Year (Encouragement Prize)
- 2000/05 - Japan Society of Marketing and Distribution Japan Society of Marketing and Distribution Award
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Association Membership(s) (7):
日本消費者政策学会
, 日本消費者行動研究学会
, 日本商業学会
, Society for Marketing Advances
, The Accademy of Marketing Science
, サービス学会
, 日本卸売学会
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