Rchr
J-GLOBAL ID:200901071586921153   Update date: Sep. 02, 2024

Horiguchi Tomoya

ホリグチ トモヤ | Horiguchi Tomoya
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (3): Educational technology ,  Cognitive sciences ,  Intelligent informatics
Research keywords  (4): Cognitive Science ,  Educational Technology ,  Knowledge Engineering ,  Artificial Intelligence
Research theme for competitive and other funds  (21):
  • 2021 - 2025 Development of a Problem Practice System That Promotes Knowledge Generalization based on Analogy
  • 2019 - 2022 Online collaborative environment for knowledge building with reciprocal kit-building of concept map
  • 2017 - 2021 「問題を捉える視点」の習得を促進する問題演習システムの設計・開発と効果の検証
  • 2015 - 2019 Support of Structural Comprehension of Mathematics World Problem
  • 2016 - 2019 思考実験型モデリング学習環境の支援機能拡充と学習効果測定法の開発
Show all
Papers (90):
  • Nonoka Aikawa, Shintaro Maeda, Tomohiro Mogi, Kento Koike, Takahito Tomoto, Isao Imai, Tomoya Horiguchi, Tsukasa Hirashima. Classroom implementation of an auxiliary problem presentation system for mechanics adapted to learners’ errors. Research and Practice in Technology Enhanced Learning. 2023. 19. 026-026
  • 林 直也, 津守 庸平, 山元 翔, 堀口 知也, 林 雄介, 平嶋 宗. 問題解決行き詰まりに対する単純化方略を用いた自己克服支援演習の学習効果--初等力学を対象として--. 教育システム情報学会誌. 2023. 40. 4. 295-300
  • Nonoka Aikawa, Shintaro Maeda, Tomohiro Mogi, Kento Koike, Takahito Tomoto, Isao Imai, Tomoya Horiguchi, Tsukasa Hirashima. Analysis of Classroom Test Results for an Error-Based Problem Presentation System for Mechanics. Lecture Notes in Computer Science. 2023. 213-224
  • 古池謙人, 藤島優希, 東本崇仁, 堀口知也, 平嶋宗. プログラミングの機能的階層構造の学習環境における習熟度を考慮した適応的フィードバック機能の評価. 教育システム情報学会誌. 2023. 40. 3. 234-239
  • Tomoya Horiguchi, Tsukasa Hirashima, Yusuke Hayashi. Error-based simulation as a thought experimental method for changing “motion implies a force” misconception: An evaluation. Journal of Computer Assisted Learning. 2023
more...
MISC (57):
more...
Books (2):
  • Learning, Design, and Technology: An International Compendium of Theory, Research, Practice, and Policy
    Springer International Publishing 2016 ISBN:9783319177274
  • 教育工学とシステム開発
    ミネルヴァ書房 2012
Lectures and oral presentations  (25):
  • 軌跡を題材とした作図インタフェースから記号文への変換フィードバック機能を有する学習支援システムの開発
    (第84回人工知能学会先進的学習科学と工学研究会 2018)
  • 数学におけるテンプレート方式の解答へ図形フィードバックを可能とする学習支援システムの活動評価
    (第83回人工知能学会先進的学習科学と工学研究会 2018)
  • 観測器の操作を通して学習者試行錯誤促す力学学習支援システム
    (第83回人工知能学会先進的学習科学と工学研究会 2018)
  • モデリング学習環境における支援タイプの違いが学習者の振舞いおよび学習効果に与える影響の検証
    (第83回人工知能学会先進的学習科学と工学研究会 2018)
  • プログラミング課題を構造化することによる理解状態に適応した課題提示方法の検討
    (第83回人工知能学会先進的学習科学と工学研究会 2018)
more...
Education (1):
  • - 1997 大阪大学 大学院工学研究科博士後期課程修了
Professional career (2):
  • 工学修士 (早稲田大学)
  • 博士(工学) (大阪大学)
Awards (7):
  • 2019/06 - 人工知能学会 研究会優秀賞 モデリング学習環境における支援タイプの違いが学習者の振舞いおよび学習効果に与える影響の検証
  • 2011 - 人工知能学会 2010年度人工知能学会研究会優秀賞 Error-based Simulationのモデリング学習環境への展開へ向けて
  • 2009 - 教育システム情報学会 平成21年度教育システム情報学会論文賞 中学理科におけるError-based Simulationを用いた授業実践-「ニュートンに挑戦」プロジェクト-
  • 2009 - International Artificial Intelligence in Education Society The 14th Int. Conf. on Artificial Intelligence in Education: Best Paper Award Honourable Mention Error-Based Simulation to Promote Awareness of Errors in Elementary Mechanics and Its Evaluation
  • 2008 - 教育システム情報学会 平成20年度教育システム情報学会論文賞 実験方法の考案による学習を支援する仮想実験環境の構築
Show all
Association Membership(s) (8):
International Artificial Intelligence in Education Society ,  日本認知科学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本教育工学会 ,  教育システム情報学会 ,  情報処理学会 ,  電子情報通信学会 ,  人工知能学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page