Rchr
J-GLOBAL ID:201401031323330892   Update date: Jun. 07, 2024

michiko ito

イトウ ミチコ | michiko ito
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://kaken.nii.ac.jp/d/r/00537037.ja.html
Research field  (3): Sociology of education ,  Science education ,  Education - general
Research keywords  (14): 社会構築主義 学習理論 ,  Learning Systems Paradigm ,  PBLカリキュラムデザイン ,  構成主義 学習理論 ,  Problem/Project Based Learning ,  工学教育 ,  地域との協働教育 ,  社会実装教育 ,  高専教育 ,  状況主義 学習理論 ,  技術者教育 ,  実体験型 ,  学力評価 ,  Education for Sustainable Development
Research theme for competitive and other funds  (16):
  • 2022 - 2026 A Study of Competency Formation and Assessment: Focusing on Integration, Subject-Specificity, and Agency
  • 2020 - 2024 Proposal of education model for social implementation based on analysis of career development effect after graduation by social implementation ability cultivated in science and technology education
  • 2020 - 2023 A study of the Effects of the Continuous and Coherent PBL Curriculum on Post-graduation learning
  • 2018 - 2022 Shifting to a Learning Systems Paradigm Through the Use of Learning Outcomes Assessment Tools
  • 2019 - 2021 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容
Show all
Papers (21):
  • Ito Michiko, Matsushita Kayo, Nakajima Hidehiro, Saito Yugo. PEPA in Integrative Courses of “SD PBL” in a Science and Engineering University. JOURNAL OF JAPAN ASSOCIATION FOR COLLEGE AND UNIVERSITY EDUCATION. 2022. 44. 1. 30-34
  • Michiko ITO. The Effects of PBL in Engineering Education at the National Institute of Technology “KOSEN”. 2022
  • Satoko Fukahori,Kayo Matsushita,Michiko Ito,Hidehiro Nakajima,Ikko Tanaka. Promoting Faculty Expert Judgement and Institutional Change by Facilitating the Use of Learning Outcomes Assessment Tools : Implications from Empirical Research. Journal of Japan Association for College and University Education. 2021. 43. 2. 139-143
  • Setsuko Isoda, Manabu Moriyama, Sadayuki Shimoda, Michiko Ito. PBL AND DISASTER - REGENERATION BY STUDENTS AND LOCAL RESIDENTS OF A HISTORIC REDBRICK WAREHOUSE DAMAGED IN THE 2016 KUMAMOTO EARTHQUAKES. PBL 2021 - INTERNATIONAL CONFERENCE. 2021. 130-131
  • Michiko Ito, Masato Nakamura, Hiroyo Sugimoto, Yukiyoshi Kobayashi. THE EFFECTS OF INTERDISCIPLINARY TEAM TEACHING ON PBL. PBL 2021 - INTERNATIONAL CONFERENCE. 2021. 75-81
more...
MISC (23):
more...
Books (5):
  • 事典 持続可能な社会と教育
    教育出版 2019 ISBN:9784316804842
  • PBL 学びの可能性をひらく授業づくり: 日常生活の問題から確かな学力を育成する
    北大路書房 2017 ISBN:4762829927
  • Excellent Denmark loving = エクセレントデンマーク・ラビング
    デンマーク王国大使館 2017 ISBN:9784877384999
  • わかる!ESDテキストブックシリーズ1<基本編>「未来をつくる『人』を育てよう」
    NPO法人 持続可能な開発のための教育の10年推進会議 2006
  • これからの大学等研究施設 第3編(環境科学編)
    文教施設協会、監修:有馬朗人(元文部大臣) 推薦:文部科学省大臣官房文教施設企画部 2006 ISBN:4938787296
Lectures and oral presentations  (42):
  • 学部から大学院まで一貫性のあるイノベーション教育と総合知ーSD PBL と 総合知ー
    (内閣府 総合知ワークショップ@東京都市大学 2024)
  • ティーチング・ポートフォリオ(TP)の活用事例紹介-東京都市大学版 TPの導入と展開-
    (第4回 TP研究会 総会 @大阪公立大学高専 2024)
  • 東京都市大学におけるSD PBLの取り組みとその効果
    (三重大学 令和5年度 全学FD/SD 『学生にとって価値のある学び』を実現するPBL教育とは -学生の成長を支援するPBL教育の組織的展開とその効果- 2024)
  • PBLのメソッドと実践
    (東洋大学 国際観光学部 FD講演会 2024)
  • チームワークって何?
    (釧路高専 アントレプレナーシップ教育に関する講演会 2024)
more...
Education (4):
  • 2019 - 2022 The Open University of Japan School of Graduate Studies Graduate School of Arts and Sciences
  • 2008 - 2010 The Open University of Japan School of Graduate Studies Graduate School of Arts and Sciences
  • 2005 - 2008 The Open University of Japan Faculty of Liberal Arts Development and Education
  • 1974 - 1979 富山工業高等専門学校 工業化学科
Professional career (1):
  • 博士(学術)
Work history (11):
  • 2023/05 - 現在 国立大学法人 山梨大学 客員教授(非常勤講師)
  • 2020/04 - 現在 東京都市大学 教育開発機構 副機構長
  • 2019/04 - 現在 東京都市大学 教育開発機構 教授
  • 2020/04 - 2024/03 東京都市大学 教育開発機構 FD推進センター センター長
  • 2021/01 - 2023/12 Tokyo City University
Show all
Committee career (24):
  • 2023/10 - 現在 放送大学学園 評議員会 評議員
  • 2023/05 - 現在 武蔵野大学 外部評価委員
  • 2021/12 - 2022/03 文部科学省 「デジタルと専門分野の掛け合わせによる産業DXをけん引する高度専門人材 育成事業委員会」委員
  • 2014/04 - 2020/05 認定NPO法人 開発教育協会 評議員
  • 2010/06 - 2018/06 特定非営利活動法人 研究実験施設・環境安全教育研究会 理事
Show all
Awards (10):
  • 2024/03 - (公益社団法人)日本工学教育協会 第28回(2023年度)工学教育賞 イノベーション人材育成のための,継続的で一貫性のある全学必修科目「SD PBL」の設計と実施
  • 2013/08 - 独立行政法人 国立高等専門学校機構 平成25年度全国高専教育フォーラム・教育研究活動発表 「優秀発表賞」 デンマークにおけるPBL教育の成立過程と,高専教育への導入-オルボー大学の工学教育におけるProject-based Learning その1ー
  • 2011/11 - 独立行政法人国立高等専門学校機構 平成23年度 「独立行政法人国立高等専門学校機構 理事長賞」 高専教育の高度化に伴う教育支援業務改革への貢献
  • 2008/08 - 日本工学教育協会 第17回日本工学教育協会賞・業績賞 地域と連動して問題を発見・技術で解決するものづくり教育の実施
  • 2004/11 - 大学等環境安全協議会 第22回大学等環境安全協議会「技術賞」 環境倫理観や安全意識を育成する実験教育の可能性
Show all
Association Membership(s) (11):
大学教育学会 ,  JAPANESE SOCIETY FOR ENGINEERING EDUCATION ,  JAPANESE SOCIETY FOR SCIENCE AND TECHNOLOGY STUDIES ,  日本ESD学会 ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR ENVIRONMENTAL EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  特定非営利活動法人 研究実験施設・環境安全教育研究会 ,  特定非営利活動法人 持続可能な開発のための教育推進会議 ,  特定非営利活動法人 開発教育協会 ,  未来の学びと持続可能な開発・発展研究会 ,  日本共生科学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page