Rchr
J-GLOBAL ID:201601001990556016   Update date: Feb. 01, 2024

Mitachi Mami

ミタチ マミ | Mitachi Mami
Affiliation and department:
Research field  (3): Education - general ,  Special needs education ,  Educational psychology
Research keywords  (3): Communication Disorders and Science ,  Facilitation ,  Applied Behavior Analysis
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2020 - 2023 障害のある子供を持つ保護者を対象とした応用行動分析学の理解啓発ビデオ教材の開発
  • 2017 - 2022 Development of a school-wide support system for students with behavioral disorders
  • 2017 - 2020 The Effectiveness of Facilitation for Support Meetings
  • 2014 - 2017 The Effectiveness of Video Clip Program Developed for Introducing Basic Knowledge of Applied Behavior Analysis (ABA) to School Teachers
  • 2003 - 2006 Practical Research on Special Needs Education Coordinator
Show all
Papers (27):
more...
MISC (32):
  • Mami Mitachi. Facilitation Used for Information Curriculum : Three Traps to Fall into When Introducing Active Learning Lessons. 2021. 62. 6. 294-298
  • "Peta-gogy" for Future:The Gap between Information Experts and Faculty Members Who are not Good at ICT. 2020. 62. 1. 27-30
  • 三田地 真実. 合意形成を目指すためのファシリテーション (特集 「ファシリテーション力」を育てよう). 学校運営. 2019. 60. 12. 24-27
  • Mami Mitachi. How to Make Your Students Active?: Case study of Active Learning in University Class. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY. 2016. 51. 505-505
  • MITACHI MAMI. Led by "Contingency is En" : Our Mission as Behavior Analysts. Japanese Journal of Behavior Analysis. 2011. 26. 1. 31-32
more...
Books (23):
  • スキナーの徹底的行動主義 : 20の批判に答える
    誠信書房 2022 ISBN:9784414306378
  • 社会と文化の随伴性を設計する
    勁草書房 2021 ISBN:9784326251520
  • 行動の哲学と科学を樹てる
    勁草書房 2020 ISBN:9784326251438
  • 心理主義を超えて
    勁草書房 2019 ISBN:9784326251353
  • 保護者と先生のための応用行動分析入門ハンドブック : 子どもの行動を「ありのまま観る」ために
    金剛出版 2019 ISBN:9784772416931
more...
Lectures and oral presentations  (16):
  • "Facilitation" to make "dialogue" meaningful: To be able to promote a "place of dialogue" with an eye on the post-Corona
    (2021)
  • Strategies for management of a large size university class by applying applied behavior analysis (ABA) principles
    (INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY 2012)
  • G空間の技術とサービスを理解するワークショップ型授業
    (電気学会産業応用部門大会(CD-ROM) 2011)
  • G空間を理解するためのワークショップ型授業
    (日本写真測量学会学術講演会発表論文集 2009)
  • 自閉症児童生徒の引き継ぎ情報を授業実践に生かしていくために 情報の収集・活用・連携を通して
    (特殊教育学研究 2007)
more...
Works (8):
  • 動画教材「ファシリテーション各論IIIー学校経営に活用するファシリテーションー」実践力向上シリーズ No15
    2023 - 現在
  • 動画教材「ファシリテーション各論IIー授業に活用するファシリテーションー」実践力向上シリーズ No14
    2023 - 現在
  • 動画教材「ファシリテーション各論Iー会議・話合いに活用するファシリテーションー」実践力向上シリーズ No13
    三田地真実 2023 - 現在
  • 動画教材「ファシリテーション総論」実践力向上シリーズ No12
    三田地真実 2023 - 現在
  • オンライン授業運営のための研修用スライド・動画
    2020 - 現在
more...
Education (3):
  • 1997 - 2002 University of Oregon College of Education Ph.D. Graduate Program
  • 1997 - 2000 University of Oregon College of Education Communication Disorder and Science Program
  • 1994 - 1996 Tokyo Gakugei University Graduate School of Education
Professional career (3):
  • Ph. D. (University of Oregon)
  • 教育学修士 (東京学芸大学)
  • 第二学士 (University of Oregon, USA)
Work history (5):
  • 2020/04 - 2023/03 Graduate School of Education, Seia University professor
  • 2017/04 - 2020/03 Seisa University Professor
  • 2013/04 - 2017/03 Seisa University Professor
  • 2011/04 - 2013/03 Seisa University Professor
  • 1988/04 - 1996/03 Saitama Medical University
Committee career (6):
  • 2019/05 - 現在 日本行動分析学会 評議員
  • 2017/04 - 現在 東京都立港特別支援学校 学校運営協議会委員
  • 2017/03 - 現在 日本ポジティブ行動支援ネットワーク 理事
  • 2019/06 - 2023/03 日本共生科学会 理事
  • 2016/04 - 2018/03 小平市民活動支援センター 運営サポート会議委員
Show all
Awards (2):
  • 2001/05 - University of Oregon Graduate Student Award
  • 1984/07 - 言語障害臨床学術研究会 第2回福迫賞
Association Membership(s) (8):
ASSOCIATION FOR POSITIVE BEHAVIOR SUPPORT ,  日本マインドフルネス学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR BEHAVIOR ANALYSIS ,  FACILOTATORS ASSOCIATION OF JAPAN ,  JAPANESE ASSOCIATION OF COMMUNICATION DISORDERS ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  日本自閉症スペクトラム学会 ,  ASSOCIATION FOR BEHAVIOR ANALYSIS INTERNATIONAL
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page