Rchr
J-GLOBAL ID:201601016379251215   Update date: Jun. 25, 2024

Masumi Aoki

アオキ マスミ | Masumi Aoki
Affiliation and department:
Research field  (2): Experimental psychology ,  Special needs education
Research keywords  (6): 脳波 ,  ダイナミックアセスメント ,  cognitive education ,  発達障害 ,  知的障害 ,  特別支援教育
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2023 - 2027 Construction and verification of a multilayered assessment of cognitive processes for tailored support for children with neurodevelopmental disabilities
  • 2020 - 2024 ダイナミックアセスメント遂行時の脳内ネットワークの解明
  • 2014 - 2018 障害のある学生の修学支援における合理的配慮のあり方に関する学際的研究
  • 2016 - 2017 軽度知的障害児の実行機能の向上を目指した認知教育プログラムの開発
Papers (15):
  • Akiko Ishihara, Masumi Aoki, Shinji Okazaki. Intervention to Enhance Cognitive Development Underpinning Reading for Japanese Preschool Children. International Journal of Psychosocial Rehabilitation. 2024. 28. 1. 33-43
  • Masumi AOKI, Shinji OKAZAI. Effect of antecedent cues on interference control in attention-deficit hyperactivity disorder children: A pilot study. Japanese Journal of Physiological Psychology and Psychophysiology. 2023. 41. 2
  • 青木真純, 中島範子, 岡崎慎治. A Pilot Study of Cognitive Assessment Based on PASS Theory for College Students: Relationship between CAS2:Rating Scale and Characteristics of ASD and ADHD. 障害科学研究. 2021. 45
  • Cognitive Profiles Based on PASS Theory and Strategy Characteristics as Measured by the Das-Naglieri Cognitive Assessment System : University Students With ADHD and ASD. 2020. 58. 3. 165-175
  • Case Study on Changing Note-Taking Strategies of a College Student with Difficulties in Note-Taking. 2019. 28. 1. 133-143
more...
MISC (7):
  • Educational and social support for adolescent and adult with developmental disabilities. 2016. 29. 5. 419-424
  • 青木真純, 竹田一則. 発達障害学生支援の現状と課題(2). 文部科学教育通信. 2016. 387
  • Kasumi Hamada, Shinji Okazaki, Masumi Aoki. Hemodynamic changes during problem-making and solving in typically development adults. International Journal of Psychophysiology,. 2014. 94. 2. 210
  • Masumi Aoki, Shinji Okazaki. An ERP study of the relationship between anticipation, executive control and performance monitoring under interference condition in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. International Journal of Psychophysiology. 2014. 94. 2. 211
  • 竹田一則, 名川勝, 有海順子, 森 まゆ, 青木真純, 田原敬. 大学における障害学生支援の現状と課題.ー筑波大学障害学生支援室の取り組みを通してー. リハビリテーション,エンジニアリング. 2014. 29. 4. 199-200
more...
Books (8):
  • 発達障害のある大学生のアセスメント: 理解と支援のための実践ガイド
    金子書房 2024
  • 知的障害児の心理・生理・病理 : エビデンスに基づく特別支援教育のために
    北大路書房 2022 ISBN:9784762831881
  • 高等学校教員のための特別支援教育入門
    萌文書林 2020 ISBN:9784893473622
  • 合理的配慮ハンドブック : 障害のある学生を支援する教職員のために
    ジアース教育新社 2019 ISBN:9784863714922
  • よくわかる!大学における障害学生支援 : こんなときどうする?
    ジアース教育新社 2018 ISBN:9784863714694
more...
Lectures and oral presentations  (12):
  • 特別支援教育における神経生理学的アプローチと医療支援
    (日本臨床神経生理学会学術大会 2023)
  • PASS神経認知モデルに基づく評価と支援の新たな方向性ーこれまでの研究と実践からー
    (日本LD学会第32回大会 2023)
  • 発達障害児・者の心理教育的アセスメントを担う人材に求められるスキル・コンピテンシーを考える
    (日本特殊教育学会第61回大会 2023)
  • 高等教育機関における新専門職アセッサーに求められるスキル・コンピテンシーとは
    (日本LD学会 第31回大会 2022)
  • PASS認知神経モデルに基づく新たな認知発達評価Cognitive Assessment System 2nd Ed. (CAS2) の利用可能性
    (日本特殊教育学会 第60回大会 2022)
more...
Education (2):
  • 2007 - 2013 University of Tsukuba
  • 2003 - 2007 Ibaraki University College of Education
Professional career (1):
  • 博士(障害科学) (筑波大学)
Work history (7):
  • 2023/04 - 現在 Tokyo Gakugei University
  • 2021/04 - 2023/03 Yokohama National University Organization for Diversity Strategy
  • 2020/04 - 2023/03 University of Tsukuba Faculty of Human Sciences
  • 2018/11 - 2021/03 University of Tsukuba
  • 2016/04 - 2018/03 University of Tsukuba University of Tsukuba Associate Professor
Show all
Awards (3):
  • 2016/03 - 障害科学学会 実践賞
  • 2013/03 - 平成24年度 筑波大学人間総合科学研究科長賞
  • 2012/11 - 日本臨床神経生理学会 第14回奨励論文賞
Association Membership(s) (7):
THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  Japanese Society of Clinical Neurolophysiology ,  JAPANESE SOCIETY FOR PHYSIOLOGICAL PSYCHOLOGY AND PSYCHOPHYSIOLOGY ,  Association of Disability Sciences ,  International Association for Cognitive Education and Psychology ,  日本ADHD学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page