Rchr
J-GLOBAL ID:201701006021455791   Update date: Nov. 11, 2024

Kaoru Fujimoto

フジモト カオル | Kaoru Fujimoto
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (1): 日本語教育学,教育工学,遠隔教育,サブカルチャー
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2022 - 2025 Fundamental Research on Rethinking the Design of Online Classes
  • 2021 - 2025 ハイフレックス・モデルを見据えた日本語教師の養成および研修モデルの構築
  • 2021 - 2024 Developing a language learning method and system of Chinese, English, and Japanese by contrasting with a native language
  • 2021 - 2024 Cross-Border Learning Environment Design for Japanese Language Education Based on the High Flex Model
  • 2019 - 2022 初修中国語教育における母語話者との遠隔交流がもたらす効果と実践方法の研究
Show all
Papers (15):
more...
MISC (5):
  • FUJIMOTO Kaoru. A study on peer learning in a Distance learning situation utilizing a web conference system : Analyses of blended learning classes in Japan-India and Japan-Taiwan on beginner's level Japanese. Technical report of IEICE. Thought and language. 2011. 111. 320. 25-30
  • FUJIMOTO Kaoru, TAKEDA Satoko, NAGASAKI Kiyomi. Blended learning method in correcting Japanese composition - Its construction and practice reflecting the needs in a real-world classroom situation. Research report of JSET Conferences. 2011. 2011. 2. 43-46
  • FUJIMOTO Kaoru. The Implementation and Inspection of Japanese Language Education in Distant Settings by Blended Learning : A case of Elementary Japanese Course connecting Tokyo and Taipei. Research report of JET Conferences. 2008. 2008. 1. 21-26
  • 藤本かおる. eラーニングによる遠隔日本語教育の実践と検証-日本 台湾間, マルチメディア教材による自学自習と双方向テレビ会議システムを利用したブレンディッドラーニング-. 首都大学東京大学院人文科学研究科人間科学専攻修士論文. 2007
  • 藤本かおる. eラーニング開発の基礎理念と「中上級のための作文添削eラーニングの開設」経過報告. WEB版『日本語教育実践研究フォーラム報告』. http://www.nkg.or.jp/kenkyu/Forumhoukoku/takedasatoko.pdf. 2006
Books (3):
  • 教室へのICT活用入門
    国書刊行会 2019
  • 短期マスター 日本語能力試験ドリル N1
    凡人社
  • 短期マスター 日本語能力試験ドリル N5
    凡人社
Lectures and oral presentations  (27):
  • How Educational Organization Operators Can Achieve DX for Educational Revitalization : A Study Based on Literature Review and Interviews
    (AFC7 2024)
  • 日本語教師は生成AIとどう向き合っていくのか
    (令和5年度日本語教育機関教員と高等教育機関留学生教育担当者との研究協議会 2023)
  • 生成AIとどのように向き合うのか
    (令和5年度日本語学校教育研究大会 2023)
  • 教育のDX化における日本語教師のキャリア支援-言語教師認知研究の観点から-
    (2023年豪州日本研究学会研究大会 /国際繋生語大会SAA-ICNTJ2023 2023)
  • Classroom Practice of Japanese Language on the Use of ICT in a Graduate School Teacher
    (2023)
more...
Education (4):
  • 2017 - 2023 Nihon University Graduate School of Social and Cultural Studies
  • 2007 - 2011 Tokyo Metropolitan University Graduate School, Division of Humanities
  • 1999 - 2004 The Open University of Japan
  • 1987 - 1990 文化服装学院 ファッション工芸科
Professional career (2):
  • master's degree (Tokyo Metropolitan University)
  • Doctor of Social and Cultural Studies (Nihon University)
Work history (10):
  • 2016/04/01 - 現在 Musashino University Faculty of Global Studies, Department of Japanese Communication
  • 2015/04 - 2016/03 National Graduate Institute for Policy Studies
  • 2014/04 - 2016/03 Seigakuin University
  • 2004/02 - 2016/03 Researcher
  • 2012/08 - 2014/09 Associate Professor
Show all
Committee career (1):
  • 2017/04 - 2020/07 日本eLearning学会 理事
Awards (3):
  • 2020 - 日本語教育学会 日本語教育学会 奨励賞
  • 2010 - 日本e-Learning学会 日本e-Learning学会2010年学術講演会学会優秀賞 遠隔教育における初級日本語教育でのweb会議の利用とその考察-台湾・インド・中国とのブレンディッド・ラーニングを通して-
  • 2009 - 日本e-Learning学会 日本e-Learning学会2009年学術講演会学会優秀賞 アジアの都市とのブレンディッド・ラーニングによる遠隔日本語教育
Association Membership(s) (3):
情報コミュニケーション学会 ,  日本教育工学会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page