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J-GLOBAL ID:201901003600896207   Update date: Apr. 17, 2024

Yamaoka Takekuni

ヤマオカ タケクニ | Yamaoka Takekuni
Affiliation and department:
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (4): 教育データサイエンス ,  授業研究 ,  科学概念 ,  発問研究
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2021 - 2024 A Study of the Relevance Structure and Educational Methods of STEM Education based on Computational Thinking
  • 2020 - 2024 A Theoretical and Practical Study on Practices to Promote Scientific High-Order Thinking in Schools Using STEM Education
  • 2021 - 2022 Development of Science Lessons based on a Questioning Framework
  • 2016 - 2017 社会科学的な教育手法を適用した新しい科学技術教育プログラムの開発-認知的葛藤からはじめる児童と科学技術との対話活動-
  • 2015 - 2016 高校物理分野における認知的葛藤を生起させるための発問フレームワークの開発・実践
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Papers (24):
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MISC (75):
  • 山岡 武邦, 清水 洋一, 安藤 雅之. 施設見学での学びを一過性のものにしないための指導モデルの開発 : 宮古島でのエネルギー関連施設見学を事例として-Development of an Instructional Model to Ensure that Learning from Facility Tours is not a One-Time Event : A Case Study of a Tour of Energy Facilities on Miyako Island. エネルギー環境教育研究 = Journal of energy and environmental education. 2023. 17. 1. 29-36
  • OSUMI Norikazu, YAMAOKA Takekuni. Development of effective experiment for teachers on STEM-AL (Active Learning) 2-Based on a Case Study of Online UNESCO-SEAMEO-STEM Ed. Center “Power Up” Project for Overseas-. JSSE Research Report. 2022. 37. 4. 155-160
  • OSUMI Norikazu, YAMAOKA Takekuni. Consideration of teacher’s “production skill” for STEM education-Active Learning-Based on a Case Study of Online Workshop, UNESCO-SEAMEO-STEM Ed-Center “Power Up” Project for Overseas-. JSSE Research Report. 2022. 37. 3. 21-24
  • YAMAOKA Takekuni, OKINO Shinichi, MATSUMOTO Shinji. Formation and Reconstruction of Naïve Concepts among Science Undergraduates at National University. Journal of Research in Science Education. 2022. 63. 1. 179-188
  • 山岡, 武邦, 山田, 哲也. 初等教育教員志望者のための科学的リテラシーを育成する放射線教育教材の開発. 東海学園大学教育研究紀要. 2022. 6. 17-25
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Books (3):
  • STEM教育を目指す理科 - その考えと実験事例 - 楽しい基礎レベルの電気・磁気実験の展開
    東洋館出版社 2023 ISBN:9784491051611
  • 小学校理科を教えるために知っておきたいこと : 初等理科内容学と指導法
    東洋館出版社 2022 ISBN:9784491047225
  • Development of Science Lessons based on a Questioning Framework
    Kazama Shobo 2021
Lectures and oral presentations  (1):
  • 先生にも知って欲しい、クラスにいる才能児への支援!(演題:高校生の科学コンテストの指導経験から才能教育を考える)
    (Gifted Academia 第4回オンラインセミナー 2020)
Education (3):
  • 2013 - 2016 Hyogo University of Teacher Education
  • 1999 - 2001 University of Tsukuba
  • 1995 - 1999 Ehime University Faculty of Science Department of Physics
Work history (10):
  • 2023/04 - 現在 Shiga University Graduate School of Education Specially appointed associate professor
  • 2022/04 - 現在 佛教大学 非常勤講師(兼任)
  • 2023/04 - 2024/03 東海学園大学 非常勤講師(兼任)
  • 2019/04 - 2023/03 Tokai Gakuen University
  • 2017/04 - 2020/03 Bukkyo University
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Committee career (2):
  • 2019/04 - 現在 文部科学省委託事業「放射線に関する教職員セミナー及び出前授業」認定講師
  • 2019/04 - 2022/03 経済産業省委託事業「中部・東海エネルギー教育地域会議」運営委員
Awards (6):
  • 2022/12 - 公益財団法人日本科学技術振興財団 感謝状
  • 2021/12 - 公益財団法人日本科学技術振興財団 感謝状
  • 2017/08 - 日本産業技術教育学会 学会賞(奨励賞)
  • 2016/03 - 兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科 学長賞
  • 2015/10 - The Fourth International Conference of the East-Asian Association for Science Education(EASE) Outstanding Paper Award
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Association Membership(s) (6):
THE JAPAN SOCIETY OF TECHNOLOGY EDUCATION ,  East-Asian Association for Science Education(EASE) ,  Japan Association of Energy and Environmental Education (JAEEE) ,  JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION ,  JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION ,  SOCIETY OF JAPAN SCIENCE TEACHING
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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