Rchr
J-GLOBAL ID:201901003697598418   Update date: Jan. 30, 2024

Hirano Mikio

ヒラノ ミキオ | Hirano Mikio
Affiliation and department:
Research field  (2): Special needs education ,  Educational psychology
Research keywords  (5): 発達障害 ,  社会性 ,  記憶 ,  災害支援 ,  支援者支援
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2022 - 2025 攻撃的乳幼児の増加する東日本大震災被災地における保育士向け心理教育プログラム開発
  • 2019 - 2022 東日本大震災の長期的影響としての子どもの攻撃性に対する介入プログラムの構築
  • 2017 - 2018 東日本大震災後の保育環境と子どもの心身の状態に関する研究
  • 2015 - 2018 自伝的記憶の想起の偏りを通じてみた自閉症スペクトラム児の社会性の障害に関する研究
  • 2006 - 2008 記憶の障害が実生活上に及ぼす影響に関する研究
Show all
Papers (67):
  • Tomofumi Nishikawa, Ichiro Akiguchi, Michihiro Satoh, Azusa Hara, Mikio Hirano, Aya Hosokawa, Hirohito Metoki, Kei Asayama, Masahiro Kikuya, Kyoko Nomura, et al. The association of disproportionately enlarged subarachnoid space hydrocephalus with cognitive deficit in a general population: the Ohasama study. Scientific reports. 2021. 11. 1. 17061-17061
  • 足立智昭, 大橋良枝, 柴田理瑛, 平野幹雄. 東日本大震災の長期的影響としての子どもの攻撃性に対する介入プログラムの構築. 宮城学院女子大学発達科学研究. 2021. 21. 31-38
  • 柴田理瑛, 平野幹雄, 西浦和樹, 足立智昭. 東日本大震災の長期的影響と今求められる支援者支援. 宮城学院女子大学発達科学研究. 2019. 19. 8-16
  • 柴田理瑛, 平野幹雄, 西浦和樹, 足立智昭. 保育・教育現場における子どもの攻撃性とその対応について2017 年度ライオンズクラブ心の復興プロジェクト震災復興心理・教育臨床センター活動報告. 宮城学院女子大学発達科学研究. 2018. 18. 77-80
  • 鈴木徹, 平野幹雄. 自閉症スペクトラム障害児における自己/他者理解の程度と社会的相互作用との関連. 自閉症スペクトラム研究. 2018. 16. 1. 67-72
more...
MISC (8):
more...
Books (9):
  • 障害者・障害児心理学
    ミネルヴァ書房 2022
  • 東日本大震災とこころのケア
    日本評論社 2021
  • 臨床発達心理士わかりやすい資格案内第4版
    金子書房 2020
  • リハベーシックテキスト「心理学・臨床心理学入門」
    医歯薬出版 2020
  • 臨床発達心理士わかりやすい資格案内第3版
    金子書房 2017
more...
Lectures and oral presentations  (7):
  • Psychological Support for Victims after the Great East Japan Earthquake
    (American Psychological Association 2018 annual meeting 2018)
  • Psychological process of a Japanese psychologist who experienced fear of death and a family member's loss through the Great East Japan Earthquake, 2011
    (31th International Congress of Psychology 2016)
  • Practical study to encourage the victims of the Great East Japan Earthquake and their supporters
    (31th International Congress of Psychology 2016)
  • How did the Great East Japan Earthquake and Tsunami influence psychological states of victims?
    (31th International Congress of Psychology 2016)
  • The Train Project: Practical study to encourage social development of children with autism spectrum disorders. International congress of cultural and activity research
    (International congress of cultural and activity research (ISCAR2011) 2011)
more...
Education (3):
  • 1997 - 2000 Tohoku University Graduate School of Education
  • 1995 - 1997 Miyagi University of Education
  • 1991 - 1995 Miyagi University of Education Faculty of Education
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (東北大学)
Work history (7):
  • 2023/04 - 現在 東北学院大学人間科学部心理行動科学科 教授
  • 2018/04 - 2023/03 Tohoku Gakuin University Faculty of Liberal Arts, Department of Human Science
  • 2017/04 - 2018/03 Tohoku Bunka Gakuen University Faculty of Medical Science & Welfare
  • 2007/04 - 2017/03 Tohoku Bunka Gakuen University Faculty of Medical Science & Welfare
  • 2003/04 - 2007/03 Tohoku Bunka Gakuen University Faculty of Medical Science & Welfare
Show all
Committee career (4):
  • 2020/06 - 現在 塩竈市子ども・子育て会議 会長
  • 2020/02 - 現在 学校法人庄司学園泉第二幼稚園 学校評議員
  • 2018/03 - 現在 一般社団法人東日本大震災子ども・若者支援センター 理事
  • 2011/04 - 現在 仙台市子供未来局運営支援課 スーパーバイザー
Association Membership(s) (5):
THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  American psychological association ,  JAPAN SOCIETY OF DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page