Rchr
J-GLOBAL ID:202001002703542882   Update date: Feb. 01, 2024

YAMAZAKI YUKARI

ヤマザキ ユカリ | YAMAZAKI YUKARI
Affiliation and department:
Job title: 教授
Research field  (3): Social welfare ,  Education - general ,  Special needs education
Research theme for competitive and other funds  (17):
  • 2023 - 2027 中・小規模感化院から見える新た感化教育史像の描出-指導困難な障害児らに注目して-
  • 2021 - 2026 児童福祉アーカイブズに基づく教護院退所者の社会的自立に関する総合的研究
  • 2022 - 2025 教育課程審議会の審議内容と果たした役割に関する歴史的研究
  • 2019 - 2023 感化院・少年教護院における実践思想の系譜とその展開
  • 2018 - 2022 WHAT HAPPENS TO JUVENILE DELINQUENTS AFTER LEAVING INSTITUTIONAL CARE: A 50 YEAR SURVE
Show all
Papers (50):
  • Yamazaki Yukari. A Reconsideration on independent and autonomy. 2023. 28. 4-12
  • 上野 智子, 菅 道子, 山﨑 由可里, 奥野 浩二, 小林 史, 武内 藍, 籔本 安有美, 岡本 洋平, 山本 享代, 大植 祥子, et al. 音楽の活用による、身体機能を高め他者との交流を図る自立活動の試み. 和歌山大学教育学部共同研究事業成果報告書. 2023. 2022. 27-32
  • 上野 智子, 菅 道子, 山崎 由可里, 龍神 美紅, 志賀 文香, 道法 拓大. 小学校特別支援学級における音楽を中心とした「自立活動」の取り組み. 和歌山大学教育学部共同研究事業成果報告書. 2023. 2022. 33-37
  • 上野 智子, 菅 道子, 山﨑 由可里, 近藤 親子, 池田 順子. 特別支援学校小学部における児童のエンパワメントを促す音楽科の授業づくりを目指して. 和歌山大学教育学部共同研究事業成果報告書. 2023. 2022. 21-26
  • Tomoko Ueno, Michiko Kan, Yukari Yamazaki. A MUSICAL DRAMA BASED ON FOLK TALES BY JUNIOR HIGH SCHOOL SPECIAL NEEDS STUDENTS. HNUE Journal of Science - Educational Sciences,. 2021. 66. 27-32
more...
MISC (18):
  • 上野 智子, 菅 道子, 山崎 由可里, 小林 史, 武内 藍, 向井 直樹, 籔本 安有美, 上山 佳子, 宮本 公美, 竹中 茉李, 島田 裕代, 鈴木 美紀, 中弥 佳央里, 平川 雅之, 森 直美, 山﨑 琴音. 特別支援学校小学部「自立活動」における音楽的アプローチの有効性 : “ピーチ姫をたすけよう!!”を題材として. 和歌山大学教育学部共同研究事業成果報告書. 2022. 2021. 77-82
  • 上野 智子, 菅 道子, 山崎 由可里, 近藤 親子, 粂 ひとみ, 一柳 志乃, 西本 紀彦. 特別支援学校におけるストーリー性を重視した音楽科の授業づくり. 和歌山大学教育学部共同研究事業成果報告書. 2022. 2021. 44-49
  • 菅 道子, 上野 智子, 山崎 由可里, 向井 直樹, 籔本 安有美, 川嶋 護, 小林 史, 小山 朱美, 丸山 顕. 特別支援学校小学部における音楽を活用した自立活動について. 和歌山大学教育学部共同研究事業成果報告書. 2021. 2020. 87-90
  • 上野智子, 菅 道子, 山﨑由可里, 河島幸子, 南雄次郎. 中学校特別支援学級における音楽療法的視点を取り入れた「自立活動」の展開. 2019年度 和歌山大学教育学部共同連携事業成果報告書. 2020. 112-117
  • 今村律子, 菅 道子, 上野智子, 山﨑由可里, 宇田康助, 望月綾夏. 特別支援学級における自立活動の授業づくり-心身の育ちを支えるものづくり・表現活動の実際-. 2019年度 和歌山大学教育学部共同連携事業成果報告書. 2020. 148-150
more...
Books (14):
  • 教科融合型教材の開発とカリキュラムデザイン
    NSK出版 2023 ISBN:9784921102548
  • パワーポイントで学ぶ教師になるための特別支援教育
    培風館 2020
  • 教職論
    ミネルヴァ書房 2018 ISBN:9784623081851
  • 『発達支援と相談活動』第5章「障害児・者の発達支援と相談援助 3.障害者の就労・余暇」
    三学出版 2014
  • 辻本雅史監修『論集 現代日本の教育史3』IV. 障害児教育史と隣接領域「感化院長会議等にみる障害児問題の展開」
    日本図書センター 2013
more...
Lectures and oral presentations  (20):
  • Considering improvised musical expression through collaboration between community music and school music
    (JAPAN MUSIC EDUCATION SOCIETY 2022)
  • A Study on Admission Requirements and Special Treatment in Juvenile Training Schools
    (The 79th Annual Conference of Japanese Educational Research Association 2020)
  • Possibility of inclusive activities using figure music
    (JAPAN MUSIC EDUCATION SOCIETY 2019)
  • Seminar of Music Therapeutic Activities in Special Needs Education for Teachers
    (Seminar of Music Therapeutic Activities in Special Needs Education for Teachers)
  • The Convention on the Rights of Persons with Disabilities and Issues in School Education: On the State of Reasonable Accommodation
    (2019)
more...
Education (1):
  • 1994 - 1999 Nagoya University
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (名古屋大学)
Work history (2):
  • 1999/11 - 現在 Wakayama University Faculty of Education Professor
  • 1996/04 - 1999/03 Japan Society for the Promotion of Science Research Fellowship for Young Scientists
Awards (1):
  • 2000/10 - The Japanese Association of Special Education Research Encouragement Award Children with Disabilities in Reformatories
Association Membership(s) (4):
Japanese Society for Historical Studies of Social Welfare ,  The Society for the Study of Adult and Community Education ,  The Japanese Association of Special Education ,  Japanese Educational Research Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page