Rchr
J-GLOBAL ID:200901030541653885   Update date: Jan. 30, 2024

Kubota Kenichi

クボタ ケンイチ | Kubota Kenichi
Affiliation and department:
Job title: 教授
Research field  (1): Educational technology
Research theme for competitive and other funds  (25):
  • 2017 - 2020 Designing Learning Environment for International Educational Cooperation through Sociocultural Approach
  • 2016 - 2018 バングラデッシュと日本における教室での相互作用に関する研究
  • 2016 - 2018 Designing a Technology-Enhanced Learning Environment based on a Participatory Design Model for Physically Challenged Students in Special Needs Education using a Tele-Presence Robot
  • 2015 - 2017 A study of Learning Environment for Cultivating Global Personnel in Higher Education
  • 2013 - 2017 Developing a Curriculum for Media Literacy Education in the Social Media Age
Show all
Papers (117):
  • Xiaohong Zhang, Kenichi Kubota, Mayumi Kubota, Kedong Li. Designing blended learning environments with thinking tool strategies: examining a Chinese teacher's decision-making and beliefs. Interactive Learning Environments. 2020. 29
  • WATANABE Natsuk, YAMAMOTO Ryota, KONNO Takayuki, KUBOTA Kenichi. The Process of Trial and Error by a Teacher who Designed a Child-centered Classes at Integrated Studies in Elementary School. Japan Journal of Educational Technology. 2020. 43. 0. 141-144
  • The Design of Learning Support Environment for Nurturing Academic Writing Skills in Higher Education. 2019. 第10号. 10. 91-98
  • Comparison of the Interactive Classroom Cultures in Japan and Bangladesh. 2019. Vol. 49, p15-20
  • 時任 隼平, 久保田 賢一. ベトナムの高校におけるICT活用に関する予備的調査 -英語科教育を事例として-. 日本教育工学会研究報告集. 2019. 19-5. 55-58
more...
MISC (59):
more...
Books (43):
  • Desinging Effective Online Instruction for Active Learning in Higher Education
    2022
  • 途上国の学びを拓く : 対話で生み出す教育開発の可能性
    明石書店 2021 ISBN:9784750351452
  • 大学のゼミから広がるキャリア:構成主義に基づく「自分探し」の学習環境デザイン
    北大路書房 2020
  • 主体的・対話的で深い学びの環境とICT:アクティブ・ラーニングによる資質・能力の育成
    東進堂 2018
  • 構成主義の視座からメディア・リテラシーを捉える
    中橋雄 編著『メディア・リテラシー教育:ソーシャルメディア時代の実践と学び』北樹出版 2017
more...
Lectures and oral presentations  (142):
  • 構成主義から見る AI時代の教育とは?: ポストコロナ時代の 学びを考える
    (AI時代の教育学会 2021)
  • International Collaborative Learning in authentic Environment: How Can Students Learn Actively through Collaborative Projects?
    (2019)
  • 総合的な学習の課題設定段階の問題 : アクティブ・インタビューを活用した教師の語りから
    (日本教育工学会研究報告集 2018)
  • 子どもはいかに新しく導入された思考ツールに抵抗しながら,意味付け,活用するのか?
    (日本教育工学会研究報告集 2018)
  • 「限界集落」というメディア:大学生のフィールドワークのトポスとして
    (2016)
more...
Education (3):
  • 1991 - インディアナ大学 教育システム工学
  • 1986 - Indiana University Instructional Systems Technology
  • - 1973 Chuo University Faculty of Science and Engineering
Professional career (1):
  • Ph.D. (Indiana University)
Work history (8):
  • 2017/04 - 現在 Kansai University professor emeritus
  • 2020/04 - 2022/03 Osaka University of Economics and Law Asian Research Institute visiting professor
  • 1998/04 - 2017/03 Kansai University Faculty of Informatics Department of Informatics professor
  • 2010/02 - 2010/09 University of Hawaii School of Education visiting professor
  • 2000/04 - 2000/09 University of Reading
Show all
Committee career (8):
  • 2009/09/13 - 2011/09/12 President
  • 2009/09/13 - 2011/09/12 会長
  • 2007 - 2010 評議員
  • 2000 - 2009 2000-2009
  • 2000 - 2009 編集委員会委員
Show all
Awards (1):
  • 2006/10/14 - 教育メディア学会 坂元彦太郎研究奨励賞
Association Membership(s) (6):
日本教育心理学会 ,  質的心理学会 ,  異文化間教育学会 ,  国際開発学会 ,  日本教育工学会 ,  日本教育メディア学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page