Rchr
J-GLOBAL ID:200901032126914196   Update date: Nov. 16, 2020

Miyamoto Naomi

ミヤモト ナオミ | Miyamoto Naomi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (1):
Research field  (2): Aesthetics and art studies ,  Sociology
Research keywords  (1): cultural sociology, historical sociology, sociomusicology
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2019 - 2020 生成期の宝塚歌劇とレヴューのグローバリズム・政治・身体
Papers (18):
  • 「共に歌うこと」と集合的感情--A.シュッツの音楽社会学再検討--. 立命館文学. 2019. 663. 138-147
  • ミュージカルによる戯曲の解釈と表現--『老貴婦人の訪問 Der Besuch der alten Dame』における音楽構造. 立命館文学. 2018. 655. 22-33
  • 嗜好の対象としての歌声--クラシック歌唱からポピュラー歌唱へ. 嗜好品文化研究. 2017. 2. 26-37
  • 女声の低音と舞台上のジェンダー--オペラにおけるズボン役との比較から見た宝塚歌劇の男役. ポピュラー音楽研究. 2015. 18. 33-47
  • レヴューのmortalityとimmortality--ジャンルとしてのレヴューと宝塚歌劇団--. 立命館文学. 2014. 635. 60-75
more...
Books (7):
  • 『コンサートという文化装置--交響曲とオペラのヨーロッパ近代--』
    岩波書店(岩波現代全書85) 2016 ISBN:9784000291859
  • The Takarazuka Revue: Its Star System and Fans' Support
    Made in Japan. Studies in Popular Music (Routledge) 2014 ISBN:9780415637572
  • 市民的公共性と芸術--市民社会における再現前的公共性--
    『公共社会学I』東京大学出版会 2012
  • 「二流の国民」と「かわいい」という規範
    『上野千鶴子に挑む』勁草書房 2011 ISBN:9784326653584
  • 『宝塚ファンの社会学--スターは劇場の外で作られる--』
    青弓社 2011 ISBN:9784787233264
more...
Lectures and oral presentations  (22):
  • Constructing Collective Memory through Choral Singing in Fukushima (Oral Presentation)
    (14th Conference of the European Sociological Association 2019)
  • Gendered Body on Stage: The Takarazuka Revue Company and Japanese Subculture (Oral Presentation)
    (New Perspectives on the Digital Revolution: Media and Cultural Transformations 2018)
  • Involvement in Chorus: Collective Feeling and Alfred Schutz's Theory (Oral Presentation)
    (XIX ISA World Congress of Sociology, Toronto, Canada 2018)
  • 劇場から音楽シーンへ/音楽シーンから劇場へ
    (日本ポピュラー音楽学会第29回大会ワークショップC「ポピュラー音楽と劇音楽」 2017)
  • Singing Together: Choruses and Alfred Schutz's theory of musical communication (Oral Presentation)
    (13th Conference of the European Sociological Association 2017)
more...
Works (14):
  • JASPM29大会 WORKSHOP-C報告「ポピュラー音楽と劇音楽」(『ポピュラー音楽研究』Vol.22, pp.79-81)
    2019 - 2019
  • 「ミュージカルとは」(2018年度11月ぴあら講演会第2回 2018年11月9日 立命館大学図書館)
    2018 -
  • 書評:吉成順『<クラシック>と<ポピュラー>--公開演奏会と近代音楽文化の成立』(『音楽学』第62巻2号, 104-106)
    2017 - 2017
  • 書評:東谷護著『マス・メディア時代のポピュラー音楽を読み解く』(『社会学評論』Vol.67, No.3, 352-354)
    2016 - 2016
  • "The Takarazuka Revue and Its Fan Culture." (Fandom in Japanese Theatre: Kabuki and Takarazuka, London, 25/9/2015, Japan Foundation)
    2015 - 2015
more...
Education (4):
  • - 2000 The University of Tokyo Graduate School of Humanities and Sociology Sociology
  • - 1997 The University of Tokyo Graduate School of Humanities and Sociology Sociology
  • - 1995 Tokyo National University of Fine Arts and Music Graduate School of Music History of Western Music
  • - 1992 Tokyo National University of Fine Arts and Music Faculty of Music
Professional career (3):
  • Master (Tokyo National University of Fine Arts and Music)
  • Master (The University of Tokyo)
  • Ph.D. (The University of Tokyo)
Work history (7):
  • 2005/04/01 - 2007/03/31 The University of Tokyo Graduate School of Humanities and Sociology
  • 2005/04/01 - 2007/03/31 Chuo University Faculty of Letters
  • 2003/04/01 - 2007/03/31 横浜市立大学国際文化学部非常勤講師
  • 2002/04/01 - 2007/03/31 Hosei University Faculty of Intercultural Communication
  • 2000/10/01 - 2004/03/31 Komazawa University Faculty of Letters
Show all
Awards (1):
  • 2007/06 - 日本ドイツ学会 日本ドイツ学会奨励賞
Association Membership(s) (6):
Japan Societety for Theatre Research ,  International Sociological Association ,  Japanese Association for Studying Popular Music ,  The Musicological Society of Japan ,  The Kantoh Sociological Society ,  The Japan Sociological Society
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page