Rchr
J-GLOBAL ID:200901034462559364   Update date: Mar. 17, 2024

Otsui Kanako

オオツイ カナコ | Otsui Kanako
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Research field  (2): Educational psychology ,  Clinical psychology
Research keywords  (6): classroom management ,  school consultation ,  School-wide Positive Behavior Support ,  Social Skills Training ,  applied behavior analysis ,  school adjustment
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2022 - 2025 日本版Prevent-Teach-Reinforce (PTR)プログラムの開発
  • 2022 - 2025 階層的支援モデルにおける個別学習支援と教員支援システムの構築
  • 2021 - 2024 学校規模ポジティブ行動支援の実践が教員の専門性とメンタルヘルス向上に及ぼす効果
  • 2018 - 2021 Effective Introduction and Implementation of School-wide Positive Behavior Support through Professional Developlment
  • 2013 - 2017 The examination of effects of teacher training program targeting behavior problems of studetns in schools
Show all
Papers (36):
  • Kanako Otsui, Kazuki Niwayama, Ken'ichi Ohkubo, Yoshihiro Tanaka, Wataru Noda. Introduction and development of school-wide positive behavioural support in Japan. International Journal of Positive Behavioural Support. 2022. 12. 2. 19-28
  • Kanako Otsui, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama, Yasunari Matsuyama. The effectiveness of Tier 1 implementation of School-Wide positive behavior support on students and teachers. Japanese Journal of Learning Disabilities. 2022. 31. 4. 310-322
  • 大対香奈子. 中学校での学校規模ポジティブ行動支援が中学1年生の不登校、学校肯定感および自己肯定感に及ぼす効果 -生徒主体による取り組みの効果に着目してー. 近畿大学総合社会学部紀要. 2022. 10. 2. 15-28
  • Kanako Otsui, Kazuki Niwayama, Yoshihiro Tanaka, Yasunari Matsuyama. The Effect of School-Wide Positive Behavior Support on Teacher Burnout and Self-efficacy. 2021. 9. 2. 31-42
  • 國廣彩子, 大対香奈子. 小学校児童のDirect Behavior Ratingを用いた自己評定と直接観察による授業参加および教師による情緒的・行動的問題の評価との関連. 近畿大学 心理臨床・教育相談センター紀要. 2021. 6. 13-25
more...
MISC (25):
more...
Books (17):
  • 学校全体で取り組む ポジティブ行動支援スタートガイド
    ジアース教育新社 2023 ISBN:4863716656
  • 日本の心理教育プログラム 心の健康を守る学校教育の再生と未来
    福村出版 2022 ISBN:9784571220616
  • 現代の臨床心理学4 臨床心理研究法
    東京大学出版会 2022 ISBN:4130151746
  • 対人援助職のための発達心理学
    北樹出版 2021 ISBN:4779306574
  • 教師と学校が変わる学校コンサルテーション (ハンディシリーズ発達障害支援・特別支援教育ナビ)
    金子書房 2018 ISBN:4760895515
more...
Lectures and oral presentations  (78):
  • Investigating teachers' use of classroom management skills that align with SWPBS implementation
    (19th International Conference on Positive Behavior Support 2022)
  • Effect of SWPBS on classroom condition and teachers' mental health
    (2020)
  • 徳島県が取り組む県内全域を対象とした学校全体で取り組むポジティブな行動支援の浸透に向けて
    (日本LD学会第29回大会 2020)
  • 発達障害児支援の最前線-医療・学校・家庭での支援
    (日本認知・行動療法学会第46回大会 2020)
  • SWPBSにおけるデータに基づく意思決定システムを構築する
    (日本行動分析学会第38回大会 2020)
more...
Education (2):
  • - 2007 Kwansei Gakuin University
  • - 2001 Kwansei Gakuin University School of Humanities
Professional career (2):
  • Ph.D. (Psychology) (Kwansei Gakuin University)
  • 修士(心理学) (関西学院大学)
Work history (6):
  • 2016/04 - 現在 Kindai University Faculty of Applied Sociology
  • 2010/04 - 2015/03 Kindai University Faculty of Applied Sociology
  • 2008/04 - 2010/03 Kwansei Gakuin Univerisity School of Humanities
  • 2007/07 - 2008/03 関西学院大学大学院 文学研究科 博士研究員
  • 2005/04 - 2007/03 日本学術振興会特別研究員
Show all
Committee career (7):
  • 2019 - 現在 日本行動分析学会 編集委員
  • 2019 - 現在 日本認知・行動療法学会 常任編集委員
  • 2019 - 現在 日本行動分析学会 代議員
  • 2017/03 - 現在 APBS Network Japan Board Member
  • 2017 - 2020 金剛出版『臨床心理学』 編集委員
Show all
Awards (3):
  • 2020/09 - 日本心理学会 2020年度学術大会優秀発表賞 学校規模ポジティブ行動支援が学級の状態および教師のメンタルヘル スに及ぼす効果
  • 2019/09 - The Japanese Psychological Association JPA Research Awards in 2019
  • 2010 - Japanese Association of Behavior and Coginitive Therapies Uchiyama Memorial Award in 2010
Association Membership(s) (10):
Association for Positive Behavior Support ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  Association for Behavior Analysis International ,  Association for Behavioral and Cognitive Therapies ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会 ,  Japanese Association of Behavioral and Cognitive Therapies ,  日本行動分析学会 ,  日本学校心理学会 ,  日本LD学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page