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J-GLOBAL ID:200901053569147179   Update date: Feb. 27, 2024

Sasaki Junji

ササキ ジュンジ | Sasaki Junji
Affiliation and department:
Research field  (4): Special needs education ,  Education - general ,  Social welfare ,  Cultural anthropology and folklore
Research keywords  (9): communication ,  teacher training ,  educational method ,  support for persons with disabilities in post-secondary education ,  language teaching ,  principle of disability ,  inclusion ,  hearing disabilities ,  Japanese history of education for persons with disabilities
Research theme for competitive and other funds  (13):
  • 2021 - 2026 義務就学制実施後の聴覚障害教育の目的論・方法論の変遷における専門的基盤の問い直し
  • 2023 - 2024 Toward the Development of a Support System for Students with Disabilities at Bunkyo University for the Provision of Inclusive, Equitable, and High-Quality Education
  • 2019 - 2020 義務就学制実施後の聾教育の目的論と教育的人間関係の変遷 -昭和50年代までの東京の国公私立聾学校の比較-
  • 2018 - 2019 義務就学制実施後の聾教育の目的論と言語指導法の整備 -昭和40年代までの東京の国公私立聾学校の比較-
  • 2017 - 2018 義務就学制実施後の聾教育の目的論と言語指導法の整備 -昭和30年代までの公立校と私立校の比較-
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Papers (18):
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MISC (27):
  • 聾教育における障害認識に関わる指導の歴史的系譜についての一考察~栃木県立聾学校の同時法導入に着目して~. 2023. 114-115
  • Junji Sasaki. 昭和戦前・戦中期聾教育における生活と言語の相関論(2)愛知県聾学校の「生活の言語化」論. 2023
  • SASAKI Junji. Nonaka Eiji's idea of "teaching daily living through language" in pre-war Showa era. 2022
  • 佐々木順二. 障がい学生支援に関する地域開放型講演会開催の意義-九州ルーテル学院大学の7年間の取り組み-. 第15回日本聴覚障害学生高等教育支援シンポジウム 当日資料. 2019
  • Junji Sasaki. (Changes of educational goal for the deaf during the start of compulsory education of the deaf and the Showa 40s, Japan: An analysis of Tokyo Metropolitan Schools' newsletter). 2019. 9-10
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Books (12):
  • 発達と教育
    2024 ISBN:9784779307447
  • 社会事業史学会創立50周年記念論文集 戦後社会福祉の歴史研究と方法-継承・展開・創造 第1巻〈思想・海外〉
    近現代資料刊行会 2022 ISBN:9784863645745
  • 改訂2版 一人ひとりのニーズに応える保育と教育 : みんなで進める特別支援
    聖徳大学出版会 2019 ISBN:9784915967504
  • 日本障害児教育史[戦前編]
    明石書店 2018 ISBN:9784750346151
  • 講座特別支援教育 3 特別支援教育の指導法[第2版]
    教育出版 2016 ISBN:9784316804149
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Lectures and oral presentations  (7):
  • 九州ルーテル学院大学の障がい学生支援の現状と課題
    (平成30年度 障害学生支援理解・啓発セミナー3 2018)
  • 手話学習における大学と地域の連携の可能性と課題
    (第26回九州手話サークル連絡協議会研修会 2018)
  • 本学の英語科目における合理的配慮と課題-教員及び学生の振り返りから-
    (聴覚障害学生の語学教育のイコールアクセスを考える(障害者高等教育拠点事業) 2017)
  • 本学における聴覚障がい学生の修学と聴覚障がいへの理解
    (福岡県立福岡高等聴覚特別支援学校・聴覚障がい者進学支援セミナー 2017)
  • 熊本県における聴覚障害学生支援にかかわる地域連携
    (第11回日本聴覚障害学生高等教育支援シンポジウム 分科会4「チバリヨー!最初で最後の九州・沖縄開催としないために -地区の実践から学ぶ-」 2015)
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Education (3):
  • 1998 - 2004 University of Tsukuba Graduate School of Disability Sciences Disability Sciences Major
  • 1997 - 1998 Ehime University Advanced Course in Special Education Language Disability Major
  • 1992 - 1997 Shizuoka University Faculty of Humanity Department of Social and Human Studies, Cultural Anthropology Major
Professional career (1):
  • Disability Sciences (University of Tsukuba)
Work history (10):
  • 2022/04 - 現在 Daito Bunka University Center for Teacher Development and Educational Research Part-time lecturer
  • 2020/04 - 現在 Bunkyo University Faculty of Education Professor
  • 2011/04 - 2020/03 Kyushu Lutheran College Department of Humanities Associate Professor
  • 2016/12 - 2017/03 University of Miyazaki Faculty of Education and Culture Part-time Lecturer
  • 2013/07 - 2014/03 University of Miyazaki Faculty of Education and Culture Part-time Lecturer
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Committee career (7):
  • 2015/04 - 現在 The Japanese Society of Hearing and Language Disorders Editorial committee member
  • 2015/07 - 2020/07 NPO法人こどもサポートにじいろ 理事
  • 2017/04 - 2020/03 Kumamoto Prefectural School for the Deaf councilor
  • 2017/04 - 2018/03 一般財団法人熊本県ろう者福祉協会 熊本県における聴覚障害者支援制度等の検討協議プロジェクト 学識経験者
  • 2013/06 - 2014/03 一般財団法人熊本県ろう者福祉協会 「高齢聴覚障害者の情報・コミュニケーション調査」調査委員会委員
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Awards (2):
  • 2017/10 - The. Post-secondary Education Programs Network of Japan Support Practice Contest 2017, Best Presentation Award Activities of Sign Language Salon in Kyushu Lutheran College
  • 2006 - Association of Disability Sciences, Japan Research Incentive Award Employing Special Teachers and Adopting the Oral Method and their Influence to Separation of a Protective Function : the Fukuoka School for the Deaf in Japan,1910-1940
Association Membership(s) (7):
日本盲教育史研究会 ,  THE JAPAN SOCIETY FOR HISTORICAL STUDIES OF EDUCATION ,  ろう教育科学会 ,  日本社会福祉学会 ,  社会事業史学会 ,  障害科学学会 ,  日本特殊教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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