Rchr
J-GLOBAL ID:200901057505700414
Update date: May. 08, 2024
Fujioka Tatsuya
フジオカ タツヤ | Fujioka Tatsuya
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (4):
Primary/secondary education and curricula
, Local studies
, Social-ecological systems
, Science education
Research keywords (3):
防災教育
, 科学教育
, 環境教育
Research theme for competitive and other funds (29):
- 2023 - 2026 Development of a Flood Disaster-Prevention Training Program in a Primary School based on Debris Flow Disasters in an Area
- 2022 - 2025 教職課程での防災教育のためのICT教材及びカリキュラムの開発とその有効性の検証
- 2022 - 2025 Development and evaluation of a proactive early evacuation awareness and education program for school children and residents from an emotional and rational perspective
- 2022 - 2025 Systematization of Education for Disaster Risk Reduction from the View point of SDGs
- 2021 - 2025 風水害を中心とした包括的学校安全の実態解明と評価手法の構築
- 2020 - 2023 Curriculum management for disaster education placing home economics as its core subject
- 2020 - 2023 ジオシステムの視点を導入した自然災害に関する科学教育の開発
- 2020 - 2023 "Telling Fukushima" : ICT teaching resource development and evaluation
- 2018 - 2022 Systematization of Education for Disaster Risk Reduction in Japan and Contribution for International Society from the Viewpoint of ESD
- 2015 - 2019 Education for Disaster Risk Reduction from the Viewpoint of Sustainable Development
- 2014 - 2017 Systematization of school education for disaster risk reduction in Japan
- 2013 - 2016 A Study on Development of Science Teaching Literacy Improvement Program in a Teacher-Training Course
- 2012 - 2016 Development of Japanese Disaster Risk Reduction based on the relation with East Asia
- 2012 - 2015 Geopark from the viewpoint of reconstruction of Geoscience Education
- 2011 - 2015 Making of scientist's biography and investigation of utilization method
- 2010 - 2012 東アジア等の自然災害に関する防災・減災教育についての日本の教育貢献可能性
- 2006 - 2008 Development of Environmental Education in Japan from the Viewpoint of Relation between Natural Environment and Regional Society
- 2006 - 2008 Designing a new evaluation standard and its teaching method for the next generation's science education
- 2005 - 2008 Positive Research on Development of Educational System for Children's Studying Independently and Liking Science
- 2005 - 2007 Study of common aspects and differences of the innovation in East Asian School Education
- 2005 - 2006 自然災害・防災教育の観点と自然景観理解を取り入れた野外学習プログラムの開発と評価
- 2004 - 2006 The development of geosciences educational materials and curricula related to earthquakes in primary, secondary, and tertiary educations : A global viewpoint
- 2004 - 2005 Development of the learning program using hands-on exhibition of museums
- 2003 - 2005 Practical research with fundamental about the contents composition of the synthetic learning which moved international understanding
- 2003 - 2004 Environmental education program of a water evaluation index and closing water area clarification.
- 2003 - 2004 Development of Natural Experience Program on IN-Service Teacher Training in relation to Partnership
- 2001 - 2002 The research on a remote class method with an observation and an experiment by the telecommunication network
- 2001 - 2002 IN-SERVICE TRAINING OF TEACHERS FOR DEVELOPING SCIENCE EDUCATION IN PREFECTURAL EDUCATION CENTER
- 1999 - 2000 DEVELOPMENT OF TEACHING MATERIALS CONCERNING INTEGRATED LEARNING FROM THE VIEWPOINT OF AREA STUDY
Show all
Papers (26):
MISC (16):
-
川真田,早苗, 藤岡,達也, 村田,守. B-14 吉野川支流川田川水害頻発地域の小学校4年生総合的学習における防災教育プログラム. 日本理科教育学会四国支部会報. 2015. 59-60
-
藤岡 達也, 大辻 永, 阿部 洋己, 佐藤 健. 07G04 近年の自然災害,防災・減災をめぐる現状と理科教育の課題 : 平成26(2014)年度以降の国内外の動向から(環境教育,一般研究発表(口頭発表)). 日本理科教育学会全国大会要項. 2015. 65. 407-407
-
藤岡 達也. シンポジウムII-1 東日本大震災後の理科教育 : 持続可能な社会をつくる科学的リテラシーの育成(シンポジウムII「東日本大震災後の理科教育:持続可能な社会をつくる科学的リテラシーの育成」,シンポジウム). 日本理科教育学会全国大会要項. 2014. 64. 72-73
-
藤岡 達也, 村田 守, 川真田 早苗. 10E-102 ESD(持続発展教育)の視点を重視した防災教育の展開 : STS教育再構築の意義と課題(環境教育・STS学習・総合的学習,一般研究発表(口頭発表)). 日本理科教育学会全国大会要項. 2013. 63. 177-177
-
藤岡 達也. 地域・家庭と協働した防災教育・防災訓練にどう取り組むか (特集 「生きる力」につながる防災・減災教育). 教職研修. 2011. 40. 3. 28-31
more...
Books (20):
-
絵でわかる世界の地形・岩石・地質
講談社 2020
-
今,先生ほど魅力的な仕事はない!
協同出版 2020
-
持続可能な社会と教育
教育出版 2019
-
学校安全参考資料「生きる力」をはぐくむ学校での安全教育
文部科学省 2019
-
絵でわかる日本列島の地形・地質・岩石
講談社 2019 ISBN:9784065144855
more...
Lectures and oral presentations (41):
-
持続可能な社会を構築する自然災害・自然景観を取り扱った 地学教育への期待
(日本地質学会第126年学術大会 2019)
-
理科で自然災害をどう取り扱うか(IV)新学習指導要領からSDGsまでを踏まえた科学的リテラシーの育成
(日本理科教育学会第69回全国大会 2019)
-
学校安全・危機管理に関する教員研修・養成の新たなシステム構築-地域と連携した教職 大学院の役割と課題-
(日本安全教育学会第20回大会 2019)
-
教育行政における原子力発電所事故及び放射線教育取扱いの経過,現状と課題
(日本環境教育学会第30回全国大会 2019)
-
これからの教員養成・教員研修における地学教育の新たな役割-学校安全・危機管理と地域の自然環境理解-
(日本地学教育学会第72回全国大会 2019)
more...
Professional career (1):
Work history (3):
- 2017/04/01 - 現在 Shiga University Graduate School of Education Professor
- 2013/10/01 - 現在 Tohoku University International Research Institute of Disaster Science
- 2013/10/01 - 2017/03/31 Shiga University Faculty of Education Professor
Committee career (6):
Awards (1):
- 2017/09/29 - 日本学術振興会 表彰状 表彰状
Return to Previous Page