Rchr
J-GLOBAL ID:200901065225606873
Update date: Sep. 23, 2022
Hosokawa Kazuhito
ホソカワ カズヒト | Hosokawa Kazuhito
Affiliation and department:
Job title:
Associate Professor
Research field (2):
Education - general
, Educational technology
Research keywords (5):
授業研究
, 教育工学
, 教師学
, 教師学/教育実践学/教育工学
, educational technology
Research theme for competitive and other funds (13):
- 2016 - 2020 状況に埋め込まれた知としての「わざ」に関する総合的研究
- 2016 - 2020 授業中の教師の「待つ」行為を手がかりとした実践知の獲得と刷新に関する研究
- 2019 - 初等教育・大学教育における没入型授業リフレクション支援システムの開発と実践
- 2017 - 専門職としての学習共同体を活性化・発展させる実践的研究リーダーの育成に関する考察
- 2017 - 専門職としての学習共同体を活性化・発展させる実践的研究リーダーの育成に関する考察
- 2016 - 教育実践研究の伝承と創造を支援する授業研究プラットフォームの構築
- 2016 - 授業中の教師の「待つ」行為を手がかりとした実践知の獲得と刷新に関する研究
- 2010 - 2013 教師自作テストに見る中学校教師が有する認知的学力構造の探索的研究
- 2010 - 教師自作テストに見る中学校教師が有する認知的学力構造の探索的研究
- 学習意欲を高める授業デザインに関する研究
- 学習活動の設計と評価のつながりに関する研究
- 教師の実践的思考・知識,成長観に関する研究
- Study on the Teaching and Learning Processes Based on the Systems Approach
Show all
Papers (13):
-
細川和仁. 試論:ICT活用による子どもの学びの展開と実践に対する教師のスタンス. 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要. 2022. 44
-
三浦亨, 鎌田信, 武田篤, 細川和仁. 求められる教員養成の新たな視点~教員養成・採用・研修の一体化を図る「教員育成指標」の活用~. 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要. 2021. 43
-
細川和仁, 菅野宣衛. 総合的な学習の時間における教師の指導性の分析 -子どもの「形成的」省察を促す教師の出方-. 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要. 2021. 43
-
細川 和仁. 総合的な学習の時間の指導における「教師の出」. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2021. 63. 207
-
細川 和仁. 自律した学習者を育てる教科指導の在り方. 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要(別冊). 2020. 42. 1-18
more...
MISC (21):
-
NISHIMORI Akiko, HOSOKAWA Kazuhito, GOTOU Shinichi, FURUKAWA Osamu, ASADA Tadashi. Analysis of Academic Achievement in Elementary Schools in Japan : Based on Evaluation Viewpoints in Report Cards. Japan Journal of Educational Technology. 2009. 33. Suppl. 181-184
-
A teacher's perspective of class of moral education in elementaly school and junior high school and the role of preteacher education. Journal of Japan Association of Universities of Education. 2009. 27. 67-79
-
HOSOKAWA Kazuhito, NISHIMORI Akiko, GOTOU Shinichi. Relationship Between Learner and Contents of Studies in Evaluation Viewpoints in Report Card. Japan Journal of Educational Technology. 2008. 31. suppl. 37-40
-
HOSOKAWA Kazuhito. Peer Supporting in First-Year Experience. Annual research report on general education, Akita University. 2008. 10. 1-9
-
HOSOKAWA Kazuhito, HIMENO Kanji. The actual conditions and perspectives of lesson studies as faculty development. Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University. 2008. 30. 203-211
more...
Books (9):
-
「生きる力」を育む 総合的な学習の時間 副題:自己創造・社会創造へつながる理論と実践
福村出版 2021
-
教育における評価の再考 : 人間教育における評価とは何か
ミネルヴァ書房 2021 ISBN:9784623088454
-
大学のFD Q&A
玉川大学出版部 2016
-
未来を拓く教師のわざ
一莖書房 2016
-
学生による授業評価の現在
東北大学出版会 2010
more...
Lectures and oral presentations (9):
-
授業者の視線カメラ映像による授業認知の省察
(日本教育方法学会第57回大会 2021)
-
教育実習生と実習指導教員の授業認知の比較:教師の待ちや時間感覚に着目して
(日本教育心理学会第60回総会 2018)
-
コンピテンスに基づく学習コンテンツの再構成に関する研究(1)
(日本理科教育学会第68回全国大会 2018)
-
授業における時間に対する教育実習生の意識 -教師が「待つ」ことを中心にした事例研究-
(日本教師学学会第19回大会 2018)
-
授業における教師の「待つ」行為に関する一検討
(日本教育方法学会第53回大会 2017)
more...
Education (6):
Professional career (1):
Work history (8):
- 2015/10/01 - 現在 Akita University Faculty of Education and Human Studies Department of School Education Combined Courses for Child Development and Special Needs Education Teachers Course for Child Development and Education Associate Professor
- 2008/01 - 現在 Akita University
- 2009/01/01 - 2015/09/30 Akita University Center for Promotion of Educational Research and Affairs Associate Professor
- 2005/02/16 - 2008/12/31 Akita University Center for Promotion of Educational Research and Affairs Lecturer
- 2005/02 - 2007/12 秋田大学講師(教育推進総合センター)
- 2000/11/16 - 2005/02/15 大阪大学 助手
- 2000/11 - 2005/02 大阪大学助手(大学院人間科学研究科)
- 2000 - - Research Associate, Graduate School of Human Sciences, Osaka University
Show all
Association Membership(s) (7):
日本教育学会
, 大学教育学会
, 教育目標・評価学会
, 日本教育方法学会
, 日本教育心理学会
, 日本教育工学会
, 日本教師学学会
Return to Previous Page