Rchr
J-GLOBAL ID:200901066256446900   Update date: Oct. 16, 2024

Takagi Masanori

タカギ マサノリ | Takagi Masanori
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Other affiliations (1):
  • The University of Electro-Communications  Graduate School of Informatics and Engineering, School of Informatics and Engineering Department of Informatics, Cluster I(Informatics and Computer Engineering)   Associate Professor
Homepage URL  (1): https://takagi-lab.jp
Research field  (3): Science education ,  Educational technology ,  Learning support systems
Research keywords  (6): Self-Regulated Learning ,  CSCL(Computer Supported Collaborative Learning) ,  Adaptive Learning ,  e-Testing ,  Automatic Question Generation ,  Learning by Quiz Creation
Research theme for competitive and other funds  (30):
  • 2024 - 2028 Development of an individually-optimized system for learning by quiz creation that uses generative AI to deepen understanding while self-adjusting
  • 2022 - 2027 Development of a Career Selection Support System for Information Science Faculties Aimed at Transforming Career Guidance with AI Technology
  • 2022 - 2025 学習者個別の特性と学習状況から学習支援を個別最適化する対話エージェントの開発
  • 2021 - 2025 対話エージェントとダッシュボードを活用した自己調整を促すオンライン学習環境の構築
  • 2023 - 2024 デジタル教科書・教材システムへの新機能組み込み
Show all
Papers (104):
  • Atsushi Tamura, Masanori Takagi, Masaki Kurematsu, Keizo Yamada. What Information-related Departments and Faculties Look for in Prospective Students: Analysis of Admissions Policies Using Text Mining. 2024. 10. 3. 12-25
  • 田村篤史, 槫松理樹, 高木正則. 情報系学部・学科を目指す入学希望者のための進路選択支援システムの設計~アドミッションポリシー分析結果の利活用~. 情報教育シンポジウム論文集. 2024. 2024. 367-374
  • 大石陸斗, 高木正則. 作問学習で作成された問題の診断・評価およびフィードバックに対する対話型生成 AI の活用. 情報教育シンポジウム論文集. 2024. 2024. 250-257
  • 藤本瑞士, 高木正則. 過去・現在・未来の「学び」の関連性可視化手法の提案と試作. 情報教育シンポジウム論文集. 2024. 2024. 273-277
  • 多田みるり, 高木正則. 学習者の主観的な理解状況を考慮した苦手箇所把握支援手法の提案と評価. 情報教育シンポジウム論文集. 2024. 2024. 110-117
more...
MISC (52):
more...
Patents (1):
  • 情報処理方法、情報処理装置、記憶媒体、及びプログラム
Books (5):
  • Mathematical and Information Technology and Education for Realization of Mathematical Capitalism and Smart Society
    三恵社 2020
  • Remedial High School Mathematics for New Students
    三恵社 2019
  • Collection of e-Learning Application Practices at Universities
    ナカニシヤ出版 2016 ISBN:9784779508851
  • Information Systems for Emergency Management
    近代科学社 2014
  • 緊急事態のための情報システム(第15章 翻訳担当)
    近代科学社 2014 ISBN:9784764904453
Lectures and oral presentations  (150):
  • Application and Evaluation of Language Model Based Methods for Test Item Similarity Calculation
    (2022)
  • 確率論における問題文の差分が項目特性に与える影響の分析
    (2022)
  • 問われている知識に着目した項目間類似度算出手法の日本史分野への適用と評価
    (2022)
  • 数学的帰納法を用いた証明問題の自動採点手法の提案
    (2022)
  • 項目間類似度算出手法の日本史分野への適用と評価
    (2022)
more...
Education (3):
  • 2005 - 2007 Soka University Graduate School of Engineering Information Systems Science, Doctor's Program
  • 2003 - 2005 Soka University Graduate School of Engineering Information Systems Science, Master's Program
  • 1999 - 2003 Soka University Faculty of Engineering Department of Information Systems Science
Professional career (1):
  • 博士(工学) (創価大学)
Work history (7):
  • 2022/04/01 - Iwate Prefectural University 非常勤講師
  • 2013/04/01 - 2022/03/31 Iwate Prefectural University ソフトウェア情報学部 准教授
  • 2020/10 - 2021/03 The Open University of Japan
  • 2011/04/01 - 2013/03/31 岩手県立二戸高等看護学院 非常勤講師
  • 2010/04/01 - 2013/03/31 Iwate Prefectural University ソフトウェア情報学部 講師
Show all
Committee career (54):
  • 2024/01 - 現在 情報処理学会 論文誌「若手研究者」特集 編集委員会 幹事
  • 2023/07 - 現在 教育システム情報学会 学会誌編集委員会 筆頭幹事
  • 2023/04 - 現在 教育システム情報学会 社員
  • 2022/11 - 現在 情報処理学会 論文誌「エンタテインメントコンピューティング」特集編集委員会 編集委員
  • 2020/04/01 - 現在 情報処理学会 学会誌編集委員会専門委員会(教育分野/EWG) 編集委員
Show all
Awards (52):
  • 2024/08 - Information Processing Society of Japan Student Encouragement Award of IPSJ SSS2024 Proposal and Evaluation of a Support Method for Identifying Learning Weaknesses Using Learners’ Subjective Comprehension Status
  • 2024/08 - Information Processing Society of Japan Student Encouragement Award of IPSJ SSS 2024 Proposal of a Support Method for Learning by Quiz-Creation Using Interactive Generative AI and Its Experimental Application to High School Students
  • 2024/08 - Information Processing Society of Japan Excellent Demo/Poster Award of IPSJ SSS2024 Proposal and prototype of a method for visualizing the relevance of past, present, and future learning
  • 2024/05 - Information Processing Society of Japan IPSJ Paper Editing Contribution Award
  • 2024/03 - Information Processing Society of Japan Student Encouragement Award of IPSJ National Convention Proposal and Evaluation of a Visualization Method of Weak Areas Based on Subjective Comprehension during Problem Answering in Mathematics Learning
Show all
Association Membership(s) (5):
電子情報通信学会 ,  日本テスト学会 ,  日本教育工学会 ,  教育システム情報学会 ,  情報処理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page