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J-GLOBAL ID:201501034412062164   Update date: Nov. 21, 2024

UTO Masaki

ウト マサキ | UTO Masaki
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (2): https://sites.google.com/view/utomasaki/https://sites.google.com/site/utomasakieng/
Research field  (3): Educational technology ,  Mathematical informatics ,  Statistical science
Research keywords  (7): Artificial Intelligence ,  Natural Language Processing ,  Test Theory ,  Educational Technology ,  Data Science ,  Machine Learning ,  Bayesian Statistics
Research theme for competitive and other funds  (20):
  • 2023 - 2026 深層学習自動採点技術と項目反応理論を用いた異なる記述式テストの共通尺度化
  • 2022 - 2025 教育ビックデータの予測精度と解釈性を両立するBayesian Deep-IRT
  • 2021 - 2025 項目反応理論に基づくパフォーマンス評価フレームワークの開発と実証実験
  • 2021 - 2024 効果的な避難誘導情報のための批判的思考態度の推定手法開発と指導育成に関する研究
  • 2019 - 2024 Development of e-Testing platform ensuring sustainable reliability
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Papers (79):
  • Yuto Tomikawa, Ayaka Suzuki, Masaki Uto. Adaptive Question-Answer Generation with Difficulty Control Using Item Response Theory and Pre-trained Transformer Models. IEEE Transactions on Learning Technologies. 2024. 17. 2240-2252
  • Minoru Nakayama, Masaki Uto, Satoru Kikuchi, Hiroh Yamamoto. Predicting Factor Scores of Critical Thinking Ability from Features of Essay Texts. 15th International Workshop on Interactive Environments and Emerging Technologies for eLearning (IEETel), IEEE International Conference on IT in Higher Education (ITHET). 2024
  • Minoru Nakayama, Masaki Uto, Marco Temperini, Filippo Sciarrone. Appropriate Number of Raters for IRT based Peer Assessment Evaluation of Programming Skills. 15th International Workshop on Interactive Environments and Emerging Technologies for eLearning (IEETel), IEEE International Conference on IT in Higher Education (ITHET). 2024
  • Yuto Tomikawa, Masaki Uto. Difficulty-Controllable Reading Comprehension Question Generation Considering the Difficulty of Reading Passages. 17th Workshop on Technology Enhanced Learning by Posing/Solving Problems/Questions, International Conference on Computers in Education (ICCE). 2024
  • Teruyoshi Goto, Yuto Tomikawa, Masaki Uto. Enhancing Diversity in Difficulty-Controllable Question Generation for Reading Comprehension via Extended T5. 32nd International Conference on Computers in Education (ICCE). 2024
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MISC (3):
Books (1):
  • 心理・教育・人事のためのテスト学入門
    誠信書房 2023
Lectures and oral presentations  (156):
  • OSCEにおけるIRTとAI活用
    (公益社団法人医療系大学間教養試験実施評価機構 試験信頼性妥当性検討委員会第 25回講演会 2024)
  • 強化学習に基づく訓練データの価値評価手法を利用した問題横断型小論文自動採点手法
    (日本行動計量学会第52回大会 2024)
  • 自動採点技術と項目反応理論に基づく非等質論述式試験の等化手法
    (日本行動計量学会第52回大会 2024)
  • 強化学習を利用した訓練データの価値評価手法に基づく問題横断型自動採点手法
    (NLP若手の会 第19回YANSシンポジウム 2024)
  • 強化学習に基づく難易度制御を組み込んだ多肢選択式読解問題自動生成手法の開発
    (NLP若手の会 第19回YANSシンポジウム 2024)
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Education (4):
  • 2011 - 2013 The University of Electro-Communications Graduate School of Information Systems Department of Social Intelligence and Informatics (Doctor's Course)
  • 2009 - 2011 The University of Electro-Communications Graduate School of Information Systems Department of Social Intelligence and Informatics (Master's course)
  • 2005 - 2009 The University of Electro-Communications 電気通信学部 The Department of Human Communication
  • 2002 - 2005 栃木県立栃木高等学校卒業
Professional career (2):
  • 博士(工学) (電気通信大学)
  • 修士(工学) (電気通信大学)
Work history (5):
  • 2020/10 - 現在 The University of Electro-Communications The Graduate School of Informatics and Engineering Associate professor
  • 2016/04 - 2020/09 The University of Electro-Communications The Graduate School of Informatics and Engineering Assistant professor
  • 2015/10 - 2016/03 The University of Electro-Communications The Graduate School of Information Systems Assistant professor
  • 2014/02 - 2015/09 Nagaoka University of Technology 工学研究科 Project Assistant Professor
  • 2012/12 - 2014/01 GOGA, Inc. Systems Engineer
Committee career (42):
  • 2024/04 - 現在 日本行動計量学会 広報委員 副委員長
  • 2024/04 - 現在 日本行動計量学会 運営委員
  • 2024/04 - 現在 日本行動計量学会 理事
  • 2024/04 - 現在 日本行動計量学会 事務局員
  • 2024/03 - 現在 国分寺高校 スーパーサイエンスハイスクール運営指導委員
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Awards (41):
  • 2024/09 - 教育システム情報学会 第49回全国大会 全国大会奨励賞 問題と模範解答を同時に生成する難易度調整機能付き読解問題自動生成手法
  • 2024/09 - 日本行動計量学会第52回大会 優秀スチューデントポスター賞 自動採点技術と項目反応理論に基づく非等質論述式試験の等化手法
  • 2024/04 - Best paper award, ICS Exchange Conference Predicting critical thinking ability scores using student's characteristics and learning performance
  • 2024/04 - 教育システム情報学会 産学連携奨励賞 問題と模範解答を同時に生成する難易度調整機能付き読解問題自動生成手法
  • 2024/03 - 人工知能学会 先進的学習科学と工学研究会 令和5年度 若手奨励賞 ChatGPTの過剰回答を抑制する機構を組み込んだ医療面接試験向け仮想模擬患者
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Association Membership(s) (11):
Japanese Society for Medical Education ,  Association for the Advancement of Artificial Intelligence (AAAI) ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  THE INSTITUTE OF ELECTRONICS, INFORMATION AND COMMUNICATION ENGINEERS ,  The Japan Association for Research on Testing ,  THE JOURNAL OF INFORMATION AND SYSTEMS IN EDUCATION ,  Association for Computational Linguistics (ACM) ,  日本行動計量学会 ,  言語処理学会 ,  The Japanese Society for Artificial Intelligence ,  International Artificial Intelligence in Education Society
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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