Rchr
J-GLOBAL ID:201601011917104749   Update date: Feb. 01, 2024

Kamiyama Tsutomu

カミヤマ ツトム | Kamiyama Tsutomu
Affiliation and department:
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (5): autism spectrum disorder ,  developmental disability ,  intellectual disability ,  special education ,  behavior analysis
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2022 - 2025 家庭中心型ペアレント・トレーニングの実施者養成動画研修プログラムの開発と評価
  • 2020 - 2023 障害のある子供を持つ保護者を対象とした応用行動分析学の理解啓発ビデオ教材の開発
  • 2019 - 2022 自閉スペクトラム症児への子育て支援における階層的支援システムの開発と評価
  • 2017 - 2020 機能的アセスメント・アプローチを用いた指導を負担なく実現する研修パッケージの開発
  • 2017 - 2020 介入整合性を指標とした特別支援教育コーディネーターの機能向上に関する実証的検討
Show all
Papers (25):
  • Kohei Nagayama, Kamiyama Tsutomu, Kazusa Wakabayashi. Video Modeling and Systematic Instructions to Teach Graphing Skills to Elementary School Students With Intellectual and Hearing Disabilities. The Journal of Special Education. 2023
  • 丹治 敬之, 小路 一直, 内田 佳那, 神山 努, 涌井 恵. 知的障害特別支援学級における機能代替アプローチによる意欲的な読み書き学習をめざしたICT活用実践-A Special Needs Education Classroom Practice Using ICT to Improve Motivation of Reading and Writing for Elementary School Students with Intellectual Disabilities-特集 LD等へのICT活用 : 読み・書き・計算に困難のある児童生徒のインクルーシブ教育への展開. LD研究 = Japanese journal of learning disabilities / 日本LD学会編集委員会 編. 2021. 30. 4. 307-313
  • International Trends : Study on Education for Students with Special Needs in Finland : Field Surveys for Elementary and Middle Schools and School Education Divisions. 2020. 42. 2. 145-152
  • Effectiveness of a Tiered Model of a Family-Centered Parent Training for the Families of Children with Autism Spectrum Disorder. Journal of special education research. 2020. 8. 2. 41-52
  • 神山努. 発達障害児の保護者に対する全5回ペアレント・トレーニングの評価 -子どもの行動変容と育児ストレスの点から-. 臨床発達心理実践研究. 2019. 14. 155-162
more...
MISC (32):
  • 神山 努. 家族と協働した行動支援 : 家族中心型ポジティブ行動支援-特集 アセスメントで行動の意味を探究しよう! : ポジティブ行動支援(PBS)と臨床行動分析. 臨床心理学 = Japanese journal of clinical psychology. 2022. 22. 4. 455-460
  • 前田三枝, 神山 努. 外国語活動における目立たない配慮の工夫で積極的な参加を促す. 実践障害児教育. 2018. 544. 22-25
  • 明官 茂, 涌井 恵, 清水 潤, 神山 努, 武富博文, 松井優子, 半田 健, 平沼源志, 横尾 俊, 福本 徹, et al. インクルーシブ教育場面における知的障害児の指導内容・方法の国際比較-フィンランド、スウェーデンと日本の比較から-. 国立特別支援教育総合研究所 研究成果報告書. 2018. 1-203
  • 涌井 恵, 神山 努, 半田 健, 大崎博史, 森山貴史. 米国カリフォルニア州におけるコモンコア・州スタンダードの障害のある子どもへの適用について-EDge ニュースレター2014年冬/春号より-. 国立特別支援教育総合研究所ジャーナル. 2018. 7. 22-32
  • 齊藤由美子, 若林上総, 小澤至賢, 神山 努, 明官 茂. 特総研における免許法認定通信教育事業について. 国立特別支援教育総合研究所ジャーナル. 2018. 7. 84-87
more...
Books (5):
  • 最新教育動向2021 必ず押さえておきたい時事ワード60&視点120
    明治図書出版 2021
  • 家庭や地域における発達障害のある子へのポジティブ行動支援PTR-F : 子どもの問題行動を改善する家族支援ガイド
    明石書店 2019 ISBN:9784750348889
  • 知的障害教育ならではの主体的・対話的で深い学びができる本 : PDCAチェックシートで授業改善!
    学研教育みらい,学研プラス (発売) 2019 ISBN:9784058010709
  • 子どもの視点でポジティブに考える問題行動解決支援ハンドブック
    金剛出版 2017 ISBN:4772415831
  • 子育ての問題をPBSで解決しよう! -ポジティブな行動支援で親も子どももハッピーライフ
    金剛出版 2014 ISBN:9784772413541
Lectures and oral presentations  (36):
  • Effects of a 5-session group parent training and parent monitoring for young children with autism spectrum disorders
    (International Autism Conference 2017 2017)
  • 自閉スペクトラム症児の読み書き指導に関するペアレント・トレーニング
    (日本行動分析学会第35回年次大会 2017)
  • 知的障害教育における「育成すべき資質・能力」を踏まえた教育課程編成の在り方(1)アクティブ・ラーニングを活用した各教科の目標・内容・方法・学習評価の一体化
    (日本特殊教育学会第55回大会 2017)
  • 知的障害教育における「育成すべき資質・能力」を踏まえた教育課程編成の在り方(2)特別支援学校(知的障害)におけるアクティブ・ラーニングの事例検討
    (日本特殊教育学会第55回大会 2017)
  • 知的障害者の単独通所に対する教育機会の影響
    (日本特殊教育学会第55回大会 2017)
more...
Education (3):
  • 2013 - 2020 University of Tsukuba
  • 2006 - 2008 University of Tsukuba
  • 2002 - 2006 University of Tsukuba
Professional career (2):
  • 博士号(障害科学) (筑波大学大学院人間総合科学研究科)
  • 教育学修士 (筑波大学大学院教育研究科)
Work history (3):
  • 2022/04 - 現在 横浜国立大学教育学部学校教育課程特別支援教育
  • 2012/04 - 2022/03 National Institute of Special Needs Education Researcher
  • 2008/04 - 2012/03 Social welfare service corporation Umenosato
Committee career (4):
  • 2018/06 - 現在 日本LD学会 編集委員
  • 2018/06 - 現在 臨床発達心理士会認定運営機構 広報委員会 委員長
  • 2015/10 - 2018/09 対人援助学会 理事
  • 2015/12 - 2018/06 臨床発達心理士会認定運営機構 広報委員会 委員
Awards (1):
  • 2011/09 - 日本特殊教育学会 第8回実践研究賞
Association Membership(s) (9):
Council for Exceptional Children ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES ,  American Association of Intellectual and Developmental Disabilities ,  障害科学学会 ,  対人援助学会 ,  Japanese Association of Behavioral and Cognitive Therapies ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR BEHAVIOR ANALYSIS ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page