Rchr
J-GLOBAL ID:201801000857668721   Update date: Aug. 31, 2020

Fukuyama Hiroshi

フクヤマ ヒロシ | Fukuyama Hiroshi
Affiliation and department:
Job title: Lecturer
Research field  (3): Early childhood education and childcare ,  Experimental psychology ,  Educational psychology
Research keywords  (17): autism spectrum disorder ,  preschool education ,  childcare ,  developmental psychology ,  development ,  child ,  infant ,  communicative musicality ,  daily life ,  understanding other minds ,  reciprocal imitation ,  joint action ,  pointing ,  joint attention ,  shared experience ,  social interaction ,  infant and child development
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2018 - 2020 乳児と養育者の共発達:実験室実験とウェアラブルセンサを用いた日常計測からの検討
  • 2018 - 2019 対人インタラクションにおける「間」が喚起する情動と生理反応に関する発達心理学的検討
  • 2017 - 2018 乳児と養育者の共発達:実験室実験とウェアラブルセンサを用いた日常計測からの検討
  • 2015 - 2016 自閉スペクトラム症児における他者との共同作業に関する基礎的研究-子どもの得意を見つけて活かすための評価法の確立に向けて-
  • 2011 - 2014 ヒト乳児における行為と情動の共有理解およびコミュニケーションに関する発達研究
Papers (6):
  • Hiroshi Fukuyama, Shin-ichiro Kumagaya, Kosuke Asada, Satsuki Ayaya, Masaharu Kato. Autonomic versus perceptual accounts for tactile hypersensitivity in autism spectrum disorder. SCIENTIFIC REPORTS. 2017. 7. 8259
  • Hiroshi Fukuyama, Shibo Qin, Yasuhiro Kanakogi, Yukie Nagai, Minoru Asada, Masako Myowa-Yamakoshi. Infant's action skill dynamically modulates parental action demonstration in the dyadic interaction. DEVELOPMENTAL SCIENCE. 2015. 18. 6. 1006-1013
  • 福山寛志. 乳児-大人間相互作用における行為と情動の共有理解の発達:相互作用経験が乳児と大人双方に与える影響. 京都大学大学院教育学研究科紀要. 2014. 60. 453-465
  • Hiroshi Fukuyama, Masako Myowa-Yamakoshi. Fourteen-month-old infants copy an action style accompanied by social-emotional cues. Infant Behavior and Development. 2013. 36. 4. 609-617
  • Yukie Nagai, Akiko Nakatani, Shibo Qin, Hiroshi Fukuyama, Masako Myowa-Yamakoshi, Minoru Asada. Co-Development of Information Transfer within and between Infant and Caregiver. 2012 IEEE INTERNATIONAL CONFERENCE ON DEVELOPMENT AND LEARNING AND EPIGENETIC ROBOTICS (ICDL). 2012. 1
more...
MISC (2):
  • 福山寛志. 乳児にとって明示シグナルとは何か. ベビーサイエンス. 2019. 18. 51-52
  • QIN SHIBO, NAGAI YUKIE, NAKATANI AKIKO, FUKUYAMA HIROSHI, MYOWA-YAMAKOSHI MASAKO, ASADA MINORU. Understanding Information Transfer in Caregiver-Infant Interaction. 日本ロボット学会学術講演会予稿集(CD-ROM). 2012. 30th. ROMBUNNO.4N2-5
Books (3):
  • わたしたちに音楽がある理由: 音楽性の学際的探究
    音楽之友社 2020 ISBN:9784276139107
  • 子どもの発達の連続性を支える保育の心理学
    教育情報出版 2019 ISBN:9784909378088
  • Communicative Musicality: Exploring the Basis of Human Companionship
    ONGAKU NO TOMO SHA CORP. 2018 ISBN:9784276139091
Lectures and oral presentations  (9):
  • 人が歌い・奏でることの由来と発達を考える -『絆の音楽性』が示唆する学際的思考枠組み-
    (日本音楽教育学会第49回大会 2018)
  • 興味の共有行動の初期発達と大人の関わり
    (第29回発達保育実践政策学(Cedep)セミナー 2017)
  • Development of the understanding of shared experiences: Bi-directional influences between infants and adults in the dyadic interaction
    (2015)
  • The understanding of shared actions interests in infant-adult interaction
    (International Workshop on New Perspectives on Human Social Cognition 2014)
  • 養育者にとっての Infant-Directed Speech/Infant-Directed Motion-養育者の何が変わるのか、何を変えるのか-
    (2013)
more...
Education (3):
  • 2011 - 2014 Kyoto University Department of Education
  • 2009 - 2011 Kyoto University Department of Education
  • 2005 - 2009 Kyoto University Department of Educational Studies
Professional career (1):
  • PhD in Education (Kyoto University)
Work history (6):
  • 2018/04 - 現在 Faculty of Regional Sciences, Tottori University Lecturer
  • 2017/04 - 2018/03 The University of Tokyo Graduate School of Arts and Sciences
  • 2016/04 - 2017/03 The University of Tokyo Graduate School of Arts and Sciences
  • 2015/04 - 2016/03 同志社大学赤ちゃん学研究センター 特別研究員
  • 2014/04 - 2015/03 Kyoto University Graduate School of Education
Show all
Committee career (2):
  • 2020/01 - 現在 日本発達心理学会 国際研究交流委員会
  • 2017/01 - 現在 日本赤ちゃん学会若手部会 実行委員
Association Membership(s) (7):
Association for Psychological Science ,  日本自閉症スペクトラム学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  日本子ども学会 ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  JAPAN SOCIETY OF DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY ,  日本赤ちゃん学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page