Rchr
J-GLOBAL ID:201801003908509495
Update date: Jan. 30, 2024
Ishida Kimi
イシダ キミ | Ishida Kimi
Affiliation and department:
Job title:
Associate Professor
Research field (2):
Primary/secondary education and curricula
, Education - general
Research keywords (2):
adolescent literacy
, literacy education
Research theme for competitive and other funds (11):
- 2020 - 2024 Study for designing inclusive teacher-training program for foreign students in Japan
- 2019 - 2023 Transcultural Learning through Simulated Co-Presence: How to Realize Other Cultures and Life-Worlds
- 2017 - 2020 Developing the workshop to promote the self-expression and cooperation of the foreign children
- 2019 - 2020 教科横断的なプログラミング的思考を育成するための教職カリキュラムの調査と開発
- 2017 - 2019 デジタルメディア社会における「情報活用能力」育成に向けた基礎理論の構築-英国のメディア・リテラシー研究における近年の動向に着目して-
- 2016 - 2019 ゲーム的な学習環境デザインに基づく情報リテラシー学習プログラムの開発
- 2017 - 2018 外国に繋がるこども・若者との共生社会教育研究モデル『ヨコハマー神奈川モデル』の 確立に向けたネットワーク構築
- 2016 - 2017 「養成」と「研修」を一体化させ重層的に教師力の育成を図る「学校インターンシップ」科目の構築
- 2014 - 2016 「本を選ぶ」活動を支援する読書教育プログラムの開発
- 2011 - 2013 現代メディア社会の特質に応じるメディア・リテラシー教育の学習環境モデルの開発 研究課題
- 2007 - 2009 社会構成主義的アプローチによるメディア・リテラシー教育の開発
Show all
Papers (41):
-
Kimi Ishida. Considering how to foster subjectivity through analysing game-based teaching material: Case study of a teacher-training curriculum using an escape-game styled Kanji learning resources. YNU Journal of Japanese Language Education. 2020. 45. 2-15
-
石田喜美, 小水亮子, 大泉義一, 鈴木允, 島田広, 鬼藤明仁, 藤井佳代, 泉真由子, 梅澤秋久, 和田一郎, et al. 新たな教育課題に対応する養成-研修一体型教師育成プログラムの試み-ICTを活用した教育実践コミュニティへの参加に向けた「つながりの学習」のデザイン-. 日本教育大学協会研究年報. 2018. 36. 187-199
-
達富悠介, 石田喜美. 《実践報告》パフォーマンス課題に基づいたルーブリック作成の試み -「高度専門職としての教員」育成を目指した ルーブリック作成ワークショップの事例を通して-. 横浜国大国語教育研究. 2018. 43
-
Ishida Kimi, Mizusawa Yumiko, Tajima Tomoyuki, Ishida Kimi, Lee Fu Hsing, Burn Andrew. Workshop in the 40th Congress Game Communication as Media Communication: Narrative, Practice and Identity. The Japanese Journal of Language in Society. 2018. 20. 2. 38-45
-
Ishida Kimi, Nashiro Kunitaka, Seki Atsuhisa, Miyazaki Masayuki, Terashima Teppei. How we Deduce Excess Meaning in a Game Context:Conversation Analysis of Interactions during Group Interviews for an RPG-Based Library-User Program Called "Libardry". Cognitive Studies. 2018. 25. 4. 375-391
more...
MISC (5):
Books (17):
-
Overweight Brain
Nakanishiya publication 2020 ISBN:9784779515163
-
Reconsideaation of Japanese language education: Booklet series of JSTS
Toyokan Publishing 2020
-
Children in Drama Workshop: Surviving in multicultural & multilingual society
2020 ISBN:9784792380830
-
全国大学国語教育学会公開講座ブックレット11「学校で取り組む国語科授業研究の展開」」
全国大学国語教育学会 2019
-
パフォーマンス心理学入門:共生と発達のアート
新曜社 2019
more...
Lectures and oral presentations (44):
-
知識偏重社会への警鐘:「知らない」のパフォーマンスが未来を創る
(日本質的心理学会第17回大会 2020)
-
Readers' Knowledge in Evaluation of Reading Skills
(64th Conference of Japan Reading Association 2020)
-
国語教育における「読解力」とは何か?:読み手の知識を考慮したプロセスの検討から考える
(全国大学国語教育学会第137回仙台大会 2019)
-
企画趣旨 関係を紡ぐ言葉の力/言葉を紡ぐ関係の力
(日本質的心理学会第16回大会 2019)
-
関係を紡ぐ言葉の力/言葉を紡ぐ関係の力:「言葉する人(Languager)」の視点から心理療法・教育・学習を横断的に捉え直す
(日本質的心理学会第16回大会 2019)
more...
Works (4):
-
TRPG型物語創作教材「物語の世界を旅しよう」
保田琳, 石田喜美 2019 - 現在
-
アドリブ発想型図書館ガイダンス・カードゲーム『Libardry Card(リバードリィ・カード)』
石田喜美, 名城邦孝, 関敦央, 宮崎雅幸, 寺島哲平 2018 - 現在
-
図書館ガイダンス「リバードリィ」(Libardry app)
石田喜美, 名城邦孝, 関敦央, 宮崎雅幸, 寺島哲平 2016 - 現在
-
子どもニンジャ図書館合戦あそび方ガイド
石田喜美 2016 - 現在
Education (3):
- 2003 - 2008 University of Tsukuba Graduate school of comprehensive human sciences School Education
- 2000 - 2003 University of Tsukuba Second Cluster of College College of Human Sciences
- 1998 - 2000 University of Tsukuba Third Cluster of College college of policy and planning sciences
Professional career (2):
- Docter of Education (University of Tsukuba)
- Master of Education (University of Tsukuba)
Work history (6):
Committee career (3):
- 2017/04 - 現在 日本読書学会理事・編集委員 理事・編集委員
- 2016/05 - 2019/06 全国大学国語教育学会研究部門委員会 研究部門委員
- 2008/06 - 2008/08 日本民間放送連盟「第4回日本放送文化大賞 関東・甲信越・静岡地区ラジオ部門」審査委員会 審査委員
Awards (3):
- 2008/08 - 日本読書学会 読書科学研究奨励賞
- 2008/03/25 - 筑波大学大学院博士課程人間総合科学研究科 人間総合科学研究科長賞
- 2003/03/25 - 筑波大学第二学群人間学類 人間学類長賞
Association Membership(s) (5):
人文科教育学会
, 日本認知科学会
, 日本質的心理学会
, 日本読書学会
, 全国大学国語教育学会
Return to Previous Page