Rchr
J-GLOBAL ID:201801012385331661   Update date: May. 01, 2024

Yamazaki Miho

ヤマザキ ミホ | Yamazaki Miho
Affiliation and department:
Job title: 講師(移行)
Research keywords  (1): 数学教育
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2020 - 2024 非認知的能力育成のエビデンスベースな施策を教科の特質に即して立案する方法の開発
  • 2019 - 2022 数学授業において学習者の抱く「数学的価値」に関する日豪比較研究
Papers (15):
  • Miho Yamazaki. A Study of Japanese and Australian Students’ Mathematical Values in Problem-Solving. Values and Valuing in Mathematics Education. 2024. 313-335
  • 山崎美穂. 数学学習との関連における数学的価値の特徴:選択された解法,数学的価値の対象,数学的価値の文脈に着目して. 帝京大学教育学部紀要. 2022. 10. 73-83
  • Miho YAMAZAKI. A Feature of Mathematical Values in Selecting a Solution. 2020. 44. 4. 301-309
  • 山崎 美穂. 高等女学校用教科書『数学1』における裁縫の問題場面の役割に関する一考察: 「図形と移動」の学習展開に焦点をあてて. 帝京大学教育学部紀要. 2020. 8. 51-58
  • Miho Yamazaki. A framework for learners' mathematical values: Analyzing children's selection of solutions. 2019. 10. 43-54
more...
Books (4):
  • 小学校教師の専門性に基づく授業構想
    現代図書 2024 ISBN:4434337122
  • 小学校教師の専門性探究
    星雲社 2023 ISBN:443431792X
  • 初等算数科教育 (新・教職課程演習)
    協同出版 2021 ISBN:4319003543
  • 小学校教師の専門性育成
    現代図書 2020 ISBN:4434273027
Lectures and oral presentations  (16):
  • 小学校算数科に固有な非認知能力と認知能力の関係:教師による非認知能力の評価と学力テストの結果の考察
    (日本教科教育学会 第49回全国大会 2023)
  • A Cross-Cultural Comparison of the Characteristics of Mathematical Values Held by Learners in Japan and Australia
    (2023)
  • 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による評価:算数科の領域「図形」における評価の特徴
    (日本数学教育学会第10回春期研究大会 2022)
  • A Study of the Involvement of Mathematical Values in Socio-critical Modelling
    (2021)
  • The Character of Students' Mathematical Values in Learning Mathematics
    (The 14th International Congress on Mathematical Education (Shanghai) 2021)
more...
Committee career (2):
  • 2020/09 - 現在 日本数学教育学会 算数教育編集部・幹事
  • 2020/07 - 現在 日本科学教育学会 若手活性化委員会
Association Membership(s) (2):
JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY OF MATHEMATICAL EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page