Rchr
J-GLOBAL ID:201801014815331078   Update date: Jan. 30, 2024

Takashi Yamane

ヤマネ タカシ | Takashi Yamane
Affiliation and department:
Research field  (2): Educational psychology ,  Experimental psychology
Research keywords  (3): 教育心理学 ,  認知心理学 ,  meta cognition
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2021 - 2023 認知モデリングによる学習課題遂行時の包括的メタ認知モデルの作成
  • 2020 - 2023 避難行動要支援者と同居する家族の防災対策意図の規定因
Papers (6):
  • 荒井 佐和子, 植松 美華, 山根 嵩史. 日常時に Twitter 上で発信・共有される情報の特徴-iPhone13を題材とした検討-. 川崎医療福祉学会誌. 2022. 32. 1. 49-55
  • Hikaru Tanaka, Rutsuko Ueyama, Takashi Yamane, Kazumitsu Chujo. Development of the Composition Strategies Use in Argumentative Writing Scale for 5th-6th Grade Elementary School Students. Information and Technology in Education and Learning. 2022. 44. Suppl. 89-92
  • TANAKA Hikaru, YAMANE Takashi, UOSAKI Yuko, CHUJO Kazumitsu. Relationship between Strategies of Note Taking and Self-efficacy, Perceived Effectiveness and Cost in Undergraduate Students. Japan Journal of Educational Technology. 2021
  • 山根 嵩史. 反復的な学習-再認課題における記憶手がかりの形成過程. 川崎医療福祉学会誌. 2020. 29. 2. 293-304
  • Osumi Takahiro, Yamane Takashi. Different effects of altruistic behaviors on subjective well-being depending on the recipient. JHES. 2016. 14. 2. 149-154
more...
MISC (21):
  • Development of the composition strategies use in argumentative writing scale for undergraduate students. 2019. 19. 97-109
  • 山根 嵩史. ベイズ推定による信号検出モデルの拡張. 日本認知心理学会テクニカルレポート. 2019. COGPSY-TR-005
  • 山根 嵩史. ICTの活用に対する教員志望大学生の意識. 国立教育政策研究所 平成28〜29年度 プロジェクト研究調査研究報告書. 2018. 94-98
  • Developing a scale to assess the use of report writing strategies based on audience awareness. 2018. 18. 159-173
  • 深田 博己, 山根 嵩史, 植田 智, 福田 雄一. Relationships between communication anxiety and social behaviors and skills. 広島文教女子大学心理学研究 = Hiroshima Bunkyo Women's University journal of psychology. 2017. 4. 1. 49-59
more...
Books (6):
  • あなたの経験とつながる教育心理学
    ミネルヴァ書房 2023 ISBN:9784623095445
  • たのしいベイズモデリング2 : 事例で拓く研究のフロンティア
    北大路書房 2019 ISBN:9784762830402
  • ベイズ統計モデリング: R,JAGS, Stanによるチュートリアル 原著第2版
    共立出版 2017 ISBN:4320113160
  • 研究論文を読み解くための多変量解析入門 応用篇: SEMから生存分析まで
    北大路書房 2016 ISBN:9784762829437
  • 研究論文を読み解くための多変量解析入門 基礎篇: 重回帰分析からメタ分析まで
    北大路書房 2016 ISBN:9784762829406
more...
Lectures and oral presentations  (48):
  • Are different metacognitive monitoring based on the same judgment mechanism?
    (SARMAC Nagoya 2023 2023)
  • 学習前後で行われるメタ認知的モニタリングの共通点と相違点-絶対的・相対的な正確さの指標に基づく検討-
    (日本認知心理学会第21回大会 2023)
  • 学習前後で行われるメタ認知的モニタリングの共通点と相違点
    (中国四国心理学会第78回大会 2022)
  • 障がい者を介助する家族の防災対策実行意図の規定因 -目標達成の手段による比較-
    (中国四国心理学会第78回大会 2022)
  • 学習中のメタ認知的活動の相互関係:交差遅延モデルを用いた検討
    (日本認知心理学会第20回大会 2022)
more...
Education (3):
  • 2011 - 2017 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2011 - 2013 広島大学大学院 教育学研究科 心理学専攻 博士課程前期
  • 2007 - 2011 Yamaguchi University Faculty of Education Course in Practical School Psychology and Education
Work history (5):
  • 2018/04 - 現在 Kawasaki University of Medical Welfare Faculty of Health and Welfare
  • 2017/04 - 2018/03 Hiroshima University
  • 2013/04 - 2017/03 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2011/04 - 2013/03 広島大学大学院教育学研究科心理学専攻 博士課程前期
  • 2007/04 - 2011/03 Yamaguchi University Faculty of Education
Association Membership(s) (5):
中国四国心理学会 ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR COGNITIVE PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page