Rchr
J-GLOBAL ID:202001007447981620   Update date: Jun. 18, 2020

Oshima Ryugo

Oshima Ryugo
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2018 - 2021 実験方法の妥当性と信頼性に関する生徒の評価・判断能力の解明とその向上
  • 2017 - 2018 ASEAN共生時代の科学技術教員のためのリカレント教育プログラムの開発と評価
  • 2015 - 2017 認知的活動の促進を指向した実験計画の指導方法に関する国際的基礎研究
  • 2013 - 2014 実験活動における変数同定の指導方法の特質
  • 2008 - 2010 理科における生徒実験活動の改善に関する研究
Show all
Papers (36):
  • フィリピンにおける理科の教授学習活動の実態:G7からG9を中心に. 平成27年度-平成30年度科学研究費補助金基盤研究(A)研究成果報告書(研究代表者:藤田剛志(千葉大学教育学部教授)),『ASEAN共生時代の科学技術教員のためのリカレント教育プログラムの開発と評価』. 2019. 132-144
  • Awaya Taichi, Fujita Takeshi, Pambit Raquel, Oshima Ryugo. Science Teachers’ self-assessment in Inquiry-based learning and its relationships with the teaching of process skills in Japan and the Philippines. 平成27年度-平成30年度科学研究費補助金基盤研究(A)研究成果報告書(研究代表者:藤田剛志(千葉大学教育学部教授)),『ASEAN共生時代の科学技術教員のためのリカレント教育プログラムの開発と評価』. 2019. 120-131
  • 青木孝政, 藤田剛志, 大嶌竜午, ホーン ベヴァリー, 林英子. フィリピンの中等学校における探究学習の実践と評価:道の白粉末の同定. 平成27年度-平成30年度科学研究費補助金基盤研究(A)研究成果報告書(研究代表者:藤田剛志(千葉大学教育学部教授)),『ASEAN共生時代の科学技術教員のためのリカレント教育プログラムの開発と評価』. 2019. 106-112
  • 山下修一, Jennifer YEO, 湯地涼介, 中村祐樹, 山田実加, 成松泉, 平野祐希子, Lim Tong Tang, Lim Chia Hwee, 野村純, 大嶌竜午, 馬場智子, 林英子. 理科教育学の知見を生かしたシンガポールでの授業改善:授業計画・授業用スライド・教材・ワークシートの改善を通して. 平成27年度-平成30年度科学研究費補助金基盤研究(A)研究成果報告書(研究代表者:藤田剛志(千葉大学教育学部教授)),『ASEAN共生時代の科学技術教員のためのリカレント教育プログラムの開発と評価』. 2019. 90-105
  • 野村純, 芳賀瑞希, 谷恭子, 藤田剛志, 加藤徹也, 山下修一, 大嶌竜午. 教育のグローバル化に対応した留学生受入れプログラムの開発と評価:ASEAN交換留学生から見たTWINCLEプログラムでの学び. 平成27年度-平成30年度科学研究費補助金基盤研究(A)研究成果報告書(研究代表者:藤田剛志(千葉大学教育学部教授)),『ASEAN共生時代の科学技術教員のためのリカレント教育プログラムの開発と評価』. 2019. 16-27
more...
MISC (5):
  • HAGA Mizuki, ITAKURA Yoshiya, KATO Tetsuya, KOMIYAMA Tomoyosi, SHIMONAGATA Shuji, SHIRAKAWA Ken, SUGITA Katsuo, TAKAKI Akira, TSUJI Koji, HAYASHI Hideko, Beverley HORNE, NOMURA Jun, YAMASHITA Shuichi, YAMATO Masahide, YONEDA Chie, FUJITA Takeshi, YAMANO Yoshiaki, ITO Yoko, OSHIMA Ryugo, Ashardianto Sapto, BABA Satoko, IIZUKA Masaaki. Analysis of the effects of science activity based exchange program on ASEAN students. Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education. 2017. 41. 0. 429-430
  • 吉田恭子, 野村純, 山野芳昭, 大嶌竜午, ASHARDIANTO Sapto, 馬場智子, 飯塚正明, 板倉嘉哉, 加藤徹也, 木下龍, 下永田修二, 白川健, 杉田克生, 高木啓, 辻耕治, 鶴岡義彦, 林英子, 藤田剛志, HORNE Beverley, 山下修一, 大和政秀, 米田千恵. 海外での教員インターンシップ参加前後での学生の授業に対する意識変化の分析. 日本科学教育学会年会論文集(CD-ROM). 2016. 40th. 297-298
  • YAMASHITA Shuichi, NOMURA Jun, OSHIMA Ryugo, BABA Satoko, HAYASHI Hideko, YEO Jennifer, YUCHI Ryosuke, NAKAMURA Yuki, YAMADA Mika, NARIMATSU Izumi, Hirano Yukiko, Tong Yang Lim, Chia Hwee Lim. Improvisation of Science Lesson in Singapore through the implementation of Science Educations' Findings. Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education. 2016. 40. 0. 221-222
  • YOSHIDA Kyoko, KATO Tetsuya, KINOSHITA Ryu, KOMIYAMA Tomoyoshi, SHIMONAGATA Shuji, SHIRAKAWA Ken, SUGITA Katsuo, TAKAKI Akira, TSUJI Koji, TSURUOKA Yoshihiko, NAKAZAWA Jun, NOMURA Jun, HAYASHI Hideko, FUJITA Takeshi, Beverley HORNE, YAMASHITA Shuichi, YAMATO Masahide, YONEDA Chie, YAMANO Yoshiaki, OSHIMA Ryugo, Ashardianto Sapto, BABA Satoko, YAMADA Kyoko, IIZUKA Masaaki, ITAKURA Yoshiya. Analysis of Effects on Students of Teacher Internships Abroad. Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education. 2015. 39. 0. 201-202
  • NOMURA Jun, YAMANO Yoshiaki, HIWATIG April, Daphne Floresca, OSHIMA Ryugo, BABA Satoko, YAMADA Kyoko, IIZUKA Masaaki, ITAKURA Yoshiya, OI Kyoko, KATO Tetsuya, KINOSHITA Ryu, SHIMONAGATA Shuji, SHIRAKAWA Ken, SUGITA Katsuo, TAKAKI Akira, HAYASHI Hideko, Beverly HORNE, YAMASHITA Shuichi, YONEDA Chie. 1G3-J4 New Initiatives in Science Education and Teacher Training through Cooperation with ASEAN Countries to Send Students Abroad. 年会論文集. 2014. 38. 403-404
Books (2):
  • Ryugo Oshima and Ros Roberts
    2018
  • 理科教育基礎論研究
    2017
Lectures and oral presentations  (6):
  • Manufacturing in Science Education in Japan
    (1st International Conference on STEM Education 2019)
  • Students’ criteria from judgment in designing procedures
    (2018 International Conference of East-Asia Association for Science Education 2018)
  • Practice and Evaluation of Japanese Inquiry-based Learning in the Philippines Secondary School: Identification of Mysterious White Material X
    (2018 International Conference of East-Asia Association for Science Education 2018)
  • Analysis of the Effects of University Students who Participated in Science Teacher Internship Abroad
    (2016 International Conference of East-Asian Association for Science Education 2016)
  • Students’ recognition of the role of variables in an investigation
    (フィリピン・パンガシナン州立大学の教員・附属学校教員を対象とした講演会 2015)
more...
Work history (3):
  • 2016/04 - Chiba University
  • 2012/12 - 2016/03 Chiba University
  • 2011/04 - 2012/11 Kochi University
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page