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J-GLOBAL ID:200902293639150860   整理番号:09A0702004

電気自動車のタイヤ稼働率を用いた車両運動制御の研究(第3報,品質工学手法のタイヤ稼働率制御への適用)

Fundamental Study of Vehicle Dynamics Management Based on Tire Force Usage by Electric Vehicle (3rd Report, Application of Quality Engineering to Tire Force Usage Control)
著者 (4件):
資料名:
巻: 75  号: 754  ページ: 1784-1790  発行年: 2009年06月25日 
JST資料番号: F0045B  ISSN: 0387-5024  資料種別: 逐次刊行物 (A)
記事区分: 原著論文  発行国: 日本 (JPN)  言語: 日本語 (JA)
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自動車の操縦性,安定性の向上を目的とした車両運動制御にはDYC(Direct Yaw-moment Control)などの制御がある。これらの制御にとってタイヤ特性は車両運動性能を左右させる大きな因子であり,近年タイヤ力を用いた制御が注目されている。これらのことから,筆者らはタイヤ力に着目した新しい車両運動制御を提案した。本研究の制御では,重み付き最適制御を使用している。この重み係数は本制御に大きな影響を与える。よってこの重み係数の決定に品質工学的手法を適用し,重み係数の最適値を決定する手法を提案する。これによりロバストなタイヤ稼働率制御になることをシミュレーションにより明確にした。(著者抄録)
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走行性能 
引用文献 (9件):
  • 1) FURUKAWA K. Advanced Estimation Techniques of Road Surface Condition and Their Experimental Evaluation using Test Electric Vehicle. UOT March I and II, (2003), 11. 15-19, Long Beach. (2003)
  • 2) IWANO H. Vehicle Dynamics Management of Electric Vehicle Based on Tire Force Usage (2nd Report). Transactions of the Japan Society of Mechanical Engineers, Series C. (2008) vol.74, no.745, p.122-128.
  • 3) NAGAMINE T. Design of Vehicle Dynamics Controller based on Quality Engineering. JSAE kanto Branch Annual Congress, 2007. (2007) p.5-10.
  • 4) UCHIDE H. Robust Optimal Design of Automotive Suspension System Based on Quality Engineering. QES Annual Conference 2008. (2008) p.30-33.
  • 5) TAGUCHI G. Basic off-line Quality Engineering. The Japanese Standards Association. (2007)
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