Rchr
J-GLOBAL ID:200901099840084838   Update date: Oct. 16, 2024

ONOSE Rinnya

オノセ リンヤ | ONOSE Rinnya
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): https://sotukenrika.jimdo.com/
Research field  (2): Science education ,  Primary/secondary education and curricula
Research theme for competitive and other funds  (13):
  • 2023 - 2027 子どものプリコンセプションから始まる学びの最適化を目指した理科授業デザインの研究
  • 2019 - 2023 子どもの深い科学概念構築を志向した理科授業デザイン支援に関する研究
  • 2015 - 2019 Development of science class composition support system by visualization of teaching learning process
  • 2012 - 2015 Development of science education curriculum that brings up the citizens who have the scientific inquiry ability and scientific power for living the future
  • 2012 - 2015 Development of a Science Teaching Scheme for Self-Regulated Learning Practices Using ICT
Show all
Papers (41):
more...
MISC (4):
  • 小野瀬倫也・三好結万・竹部歩望・山口綺良. 子どもが意欲的に取り組む理科講座プログラムの開発と実践的検討. 初等教育論集. 2024. 25. 9-20
  • Rinnya ONOSE/Kiseki ARAKI/Mayuko TAKAGI/Yuuki SAKURAI. The Period for Integrated Studies Design Based on Teaching/Learning Process Map. THE JAPANESE JOURNAL OF PRIMARY EDUCATION. 2021. 22. 34-44
  • RinnyaONOSE. A Study on Science Class Design for Children's Deep Understandings of Science:Condsiderration of Teaching/Learning process map of Science. SHOTOU KYOUIKU RONSHU:THE JAPANESE JOURNAL OF PRIMARY EDUCATION. 2020. 21. 12-21
  • ISHIKAWA Masaaki, ONOSE Rinnya. The background of "power toward learning" in science class and the challenges for practice. Kokushikan Journal of Human Sciences. 2020. 1. 2-28
Books (14):
  • 小学校理科教育法
    建帛社 2018
  • An intoriduction to science education for elementary school teacher in the making
    2018
  • アクティブに学ぶ子どもを育む理科授業
    学校図書 2017 ISBN:9784762502248
  • 理科授業をデザインする理論とその展開
    東洋館出版社 2017
  • 平成27年度版小学校理科教師用指導書 研究編 理科教育用語集
    学校図書 2015
more...
Lectures and oral presentations  (122):
  • 子どもの考えから学習問題を成立させる授業デザインの研究(2)-小学校第5学年「物のとけ方」の実践を通して-
    (日本理科教育学会第74回全国大会 2024)
  • 子どもの考えから学習問題を成立させる授業デザインの研究(1)-「ものの溶け方」に関する子どものプリコンセプションの研究-
    (日本理科教育学会第74回全国大会 2024)
  • 子どものプリコンセプションをベースとした理科授業デザインの検討-第5学年「振り子の運動」における子どもの 概念変容を基に-
    (日本理科教育学会九州支部大会 2024)
  • 子どもの素朴な考えから学習問題を成立させる授業デザインの検討
    (日本理科教育学会全国大会 2024)
  • 学習問題の成立の評価に関する研究 -小学校 理科の実践を通して-
    (日本理科教育学会第62回関東支部大会 2023)
more...
Works (14):
  • 形成的評価(指導と評価の一体化も含めて)
    2022 -
  • 学習科学の知見を生かした理科授業構築の視点-ICT機器の利活用を例に-
    2015 -
  • アメリカの小学校理科教科書における実験活動の特徴-モデルの取り扱いに着目して-
    ◎齋藤恵・内ノ倉真吾・小野瀬倫也・稲田結美 2014 -
  • 実践知を生かすカリキュラム創出の視点-学びの連続性と理科の系統性-
    2013 -
  • 子どもの学習論に根ざした理科授業構築の視点
    2012 -
more...
Education (3):
  • 2004 - 2007 Tokyo Gakugei University
  • 2002 - 2004 Yokohama National University Graduate School, Division of Education
  • 1982 - 1986 Chiba University Faculty of Education
Professional career (3):
  • 学士 (千葉大学)
  • 修士(教育学) (横浜国立大学)
  • 博士(教育学) (東京学芸大学)
Work history (23):
  • 2017/04 - 現在 kokushikan University Faculty of Letters, Department of Education Professor
  • 2016/04 - 現在 kokushikan University Professor
  • 2016/04 - 現在 国士舘大学大学院 人文科学研究科 教育学専攻(博士課程) 教授
  • 2016/04 - 現在 kokushikan University Professor
  • 2016/04/01 - 現在 国士舘大学大学院 人文科学研究科 教育学専攻(博士課程) 教授
Show all
Committee career (9):
  • 2021/09 - 現在 日本理科教育学会 日本理科教育学会フェロー
  • 2013 - 現在 江東区学力向上推進事業「授業改善チーム」(江東区教育委員会) 委員
  • 2021/09 - 2025/08 日本理科教育学会 「理科教育学研究」編集委員
  • 2015/07 - 2018/06 日本理科教育学会 理事(広報委員長)
  • 2012 - 2018 江東区教育推進プラン点検・評価委員会 副委員長
Show all
Awards (3):
  • 2020/08 - 一般社団法人日本理科教育学会 日本理科教育学会論文賞 理科学習で子どもが受容すべきと考えた情報とその選択の根拠に関する研究:メタ認知的活動の顕在化と気づきの自覚化を促す理科学習プロセスシートの開発とその活用
  • 2011/07 - 児童教育実践についての研究助成事業(博報堂財団) 優秀賞 (共同研究)
  • 2010/08 - 2010PCカンファレンス優秀論文賞(共著)
Association Membership(s) (4):
臨床教科教育学会 ,  日本教科教育学会 ,  日本科学教育学会 ,  日本理科教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page