Rchr
J-GLOBAL ID:200901059095872282   Update date: Jan. 30, 2024

Yoshida Kenji

Yoshida Kenji
Affiliation and department:
Job title: 教諭
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Educational technology
Research keywords  (6): 数学教育 ,  情報教育 ,  Learning Technology ,  Learning Sciences ,  数式処理 ,  eラーニング
Research theme for competitive and other funds  (14):
  • 2020 - 2021 学習者のノートテイキング情報からの思考特性抽出に関する研究
  • 2016 - 2017 アクティブラーニングとICT活用を通して思考の深化をめざす思考特性による学習分析
  • 2015 - 2016 主体的に学び続ける力を育むための学習者の意欲・能力を引き出す教授法に関する研究
  • 2014 - 2015 思考特性と行動特性を考慮した問題解決型反転授業に関する研究
  • 2013 - 2014 授業における思考活動と言語活動を促すための数学eラーニングの活用
Show all
Papers (12):
more...
MISC (27):
  • 吉田賢史, 篠田有史, 松本茂樹, 大脇巧己. 電子教科書のメリットとデメリット~数学独自教科書の展開から~. 2023PCカンファレンス 論文集. 2023. 156-158
  • 篠田有史, 岳五一, 鳩貝耕一, 松本茂樹, 高橋正, 河口紅, 吉田賢史. 「学びのスタイル」とメタ認知の組み合わせによる学習者モデルの構築と評価. 2023PCカンファレンス 論文集. 2023. 63-64
  • 篠田有史, 岳五一, 鳩貝耕一, 松本茂樹, 高橋正, 河口紅, 吉田賢史. メタ認知の視点を考慮に入れた「学びのスタイル」による対面式情報基礎授業の調査. 2022PCカンファレンス. 2023. 192-193
  • 平田義隆, 高瀬敏樹, 吉田賢史. CIEC サタデーカフェの取り組みについて. 2022PCカンファレンス 論文集. 2022. 194-196
  • Kenji Yoshida. Special Reports on "Data Science Education: The Role of Informatics (Information Study) in the New School Curriculum and Role of Higher Education". 2022. 52. 10-11
more...
Patents (2):
  • 学習者の情意面を考慮した教育用コンテンツを配信する電子教育用サーバ並びに教育用コンテンツ配信方法及びプログラム
  • 電子教育用サーバ及びプログラム
Books (11):
  • 数学教育「数学教師の『板書の流儀』」
    明治図書 2022
  • 数学教育「スモールスキルで,授業が大きく変わる!」
    明治図書 2022
  • 数学教育「新学習指導要領[完全実施]超直前SPECIAL
    明治図書 2021
  • 学びとコンピュータハンドブック
    東京電機大学出版局 2008
  • みんなの情報C教師用指導書
    オーム社 2002
more...
Lectures and oral presentations  (76):
  • 手書きノートからの思考特性判定- 綺麗なノートと学力の関係 -
    (2021 PC Conference 2021)
  • オンライン授業における学習者のノートテイキング特性の抽出 - 学習者の理解が現れるノートづくりをどのようにすすめるか -
    (2020 PC Conferece 2020)
  • オンライン情報基礎学習コースにおけるメタ認知の視点を考慮した「学びのスタイル」
    (2020 PC Conferece 2020)
  • ノートテイキングにおける特徴点の抽出 -思考特性とノートテイキングの関係-
    (2019 PC Conference 2019)
  • 「学びのスタイル」アンケートにおける学習者のレスポンスの予測モデル
    (2019 PC Conference 2019)
more...
Professional career (1):
  • Master of Science (Konan University)
Work history (4):
  • 2009/04 - 現在 Waseda Univ. Senior Highschool Teacher
  • 2009/10 - 2017/03 Waseda Univ. Senior Highschool Associate Principal for Student Affairs
  • 2006/04 - 2009/03 甲南学園 知的情報通信研究所 プロジェクト2 客員特別研究員
  • 1991/04 - 2009/03 Kopnan Boys' High School Teacher
Committee career (14):
  • 2020/08 - 現在 Community for Innovation of Education and learning through Computers and communication networks Editorial Committee
  • 2002/09 - 現在 コンピュータ利用教育学会(CIEC) 小中高部会 世話人
  • 2021/09 - 2022/08 コンピュータ利用教育学会(CIEC) PC カンファレンス つくば 実行委員
  • 2020/09 - 2022/08 Community for Innovation of Education and learning through Computers and communication networks Auditor
  • 2020/09 - 2021/08 コンピュータ利用教育学会(CIEC) PC カンファレンス 実行委員
Show all
Awards (8):
  • 2022/08 - Community for Innovation of Education and learning through Computers and communication networks 2022 CIEC Society Award; Best Paper Award Computational Thinking in Mathematics: How to Apply Mathematics Lessons to Programming
  • 2014/08 - Community for Innovation of Education and learning through Computers and communication networks Prize for the best paper award
  • 2013/08 - コンピュータ利用教育学会 優秀論文賞 学習コンテンツ表現方法の差違が学習者に与える好意性と思考スタイルの因果関係-ディジタルの特性を生かした適応的ディジタル教科書を考える-
  • 2012/08 - コンピュータ利用教育学会 最優秀論文賞 eラーニング教材における質疑応答のフィドバックと学習者の思考特性
  • 2011/12 - 日本 e-Learning学会 審査員特別賞 T2VPlayer による「学びあい」サイトの構築
Show all
Association Membership(s) (17):
Japanese Society for Learning Analytics ,  人工知能学会 ,  電子通信情報学会 ,  情報処理学会 ,  日本数学教育学会 ,  日本教育情報学会 ,  日本教育工学会 ,  教育システム情報学会 ,  コンピュータ利用教育学会 ,  Council for Improvement of Education through Computers ,  Japan Society of Educational Information ,  Japan Society of Mathematical Education ,  Japan Society for Educational Technology ,  Japanese Society for Information and Systems in Education ,  Japanese Society for Artificial Intelligence ,  Japan Association for Communication, Information and Society ,  Japan Society for STEM Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page