Rchr
J-GLOBAL ID:200901091449414750
Update date: May. 16, 2024
Shingo Uchinokura
ウチノクラ シンゴ | Shingo Uchinokura
Affiliation and department:
Research field (2):
Primary/secondary education and curricula
, Science education
Research theme for competitive and other funds (19):
- 2023 - 2026 エンパワーメント・アプローチに基づく小学校複式学級の教科教育方法論の再構築
- 2022 - 2025 理科教育における「創造性」とその育成方策に関する基礎的研究
- 2021 - 2025 An analysis of the content composition principle of "Nature of Science" and curriculum development in science education
- 2020 - 2024 Species diversity of wildlife inhabiting in schoolyard of elementary school, and the utilization to environmental education, in Amami Islands, Japan.
- 2019 - 2022 Exploration of the developmental process of scientific modeling ability from the viewpoint of multi-modality
- 2016 - 2020 The Study on Teachers' Practical Knowledge of Multi-grade Teaching in Primary Science Lessons.
- 2020 - 2020 創造性育成の観点から見た科学的モデリング能力の開発方法の解明
- 2015 - 2019 Basic research on fostering competencies of modelling/mathematisation of nature in science education
- 2015 - 2018 Research on New Vision for Subjects and Construction of Subjects-Based on Comparative study of STEM Education in U.S. and European Countries
- 2012 - 2015 Development of science education curriculum that brings up the citizens who have the scientific inquiry ability and scientific power for living the future
- 2012 - 2015 Development of career education program for realizing the usefulness of science learning and construction of the hab-system
- 2012 - 2015 Clarification of Innovative Science,Technology,Engineering and Mathematics Education in U.S.-Recommendation for Educational Reform
- 2012 - 2015 Academic Language as barriers of Language in Science Education
- 2011 - 2014 Fundamental research on the development for innovation in science education for formatting science & technology governance
- 2009 - 2011 A Study on Integrated Promotion of Logical/Rhetorical Reasoning Skills in Science Education
- 2008 - 2010 Study of Curriculum Development for Energy and Environmental Literacy
- 2008 - 2009 理科教育におけるアナロジー的推論を促進するプラグマティックな要因の解明
- 2005 - 2006 メタファーを活用した科学概念の初期理解と科学的理解への移行過程に関する研究
- 2003 - 2003 職業系高校における理科学習促進のためのメタファーの活用に関する研究
Show all
Papers (24):
MISC (52):
-
桃原研也, 宮崎幸樹, 内ノ倉真吾. 小学生の「結果に基づいた考察」の記述を促進する指導方法の研究-第5学年「植物の発芽と成長」の授業実践に基づいて-. 日本理科教育学会全国大会発表論文集(Web). 2023. 21
-
松浦拓也, 猿田祐嗣, 内ノ倉真吾, 黒木知佳, 境智洋, 鈴木宏昭, 中島雅子, 松原憲治, 三井寿哉. 理科の学びに関わる諸事項についての会員の認識-研究推進委員会(旧・教育課程委員会)による調査報告-. 日本理科教育学会全国大会発表論文集(Web). 2023. 21
-
高岡門夢, 通村隆翔, 内ノ倉真吾. 小学校複式学級の理科授業におけるものづくりの実践 -エンジニアリングデザインの視点を導入して-. 日本理科教育学会全国大会発表論文集(Web). 2020. 18
-
岡村瑠利香, 内ノ倉真吾. 小学生の環境倫理意識に関する基礎的な調査-自然環境の価値と環境保全行動を中心にして-. 日本理科教育学会全国大会発表論文集(Web). 2020. 18
-
古賀康裕, 内ノ倉真吾. Basic Concepts of Measurement Uncertainty in the Science Curriculum. 日本科学教育学会年会論文集(Web). 2020. 44th
more...
Books (1):
-
理科教育におけるアナロジーに基づく教授学習ストラテジー研究
風間書房 2023 ISBN:9784759924602
Lectures and oral presentations (9):
-
原子力規制人材育成を活用した放射線教育とその改善の試み
(日本科学教育学会年会論文集(CD-ROM) 2018)
-
中学生の理科学習を通じたモデルについての理解
(日本科学教育学会年会論文集(CD-ROM) 2016)
-
課01-01 資質・能力の観点からの理科カリキュラムの開発に向けて : 教育課程編成の枠組みをめぐる動向に着目して(課題01「これからの理科カリキュラム開発の視点」,課題研究発表)
(日本理科教育学会全国大会要項 2014)
-
課01-03 モデルに関連する能力の育成から考える理科カリキュラム : 「霧の発生」のモデル実験に対する大学生の認識調査(課題01「これからの理科カリキュラム開発の視点」,課題研究発表)
(日本理科教育学会全国大会要項 2014)
-
STEM Education as the Federal and States Level Educational Strategy for the Science & Technology Governance in the US and That Implementation to Japanese Educational Policy
(年会論文集 2013)
more...
Education (3):
- - 2008 University of Tsukuba Graduate School of Comprehensive Human Sciences
- - 2000 University of Tsukuba Master's Program in Education
- - 1998 University of Tsukuba
Professional career (1):
Work history (1):
- Shizuoka University Faculty of Education, Science Education, Faculty of Education Associate Professor
Association Membership(s) (6):
日本エネルギー環境教育学会
, 日本教材学会
, 日本教科教育学会
, 日本科学教育学会
, 日本化学会
, 日本理科教育学会
Return to Previous Page