Rchr
J-GLOBAL ID:200901011362989299
Update date: Dec. 11, 2024 Onoda Masatoshi
小野田正利 新教育 | Onoda Masatoshi
Affiliation and department: Job title:
Professor
Research field (1):
Education - general
Research keywords (2):
教育制度
, Educational Policy & Administration
Research theme for competitive and other funds (34): - 2024 - 2026 被害者主観の「いじめ防止対策推進法」の認識強化と学校の初動対応手続きの具体的提示
- 2021 - 2025 深刻化する対応困難な保護者対応トラブルの事例研究を通しての紛争拡大防止の理論構築
- 2019 - 2024 子どもの課題スクリーニングから支援・効果まで循環するシステム構築
- 2019 - 2023 いじめを巡る学校・子ども・保護者関係の変容と重大事態調査を行う第三者委員会の課題
- 2017 - 2021 Interdisciplinary Research on "Parent-school Conflict" Case Studies and Dispute Prevention and Resolution
- 2015 - 2018 Research into school troubles with neighborhood due to aging society and declining birthrate
- 2013 - 2017 Interdisciplinary research concerned with the creation of teacher training programs for the prevention and the solution of troubles with parents and its effect
- 2013 - 2016 General Study on the Education Reforme of the Conservative France
- 2011 - 2013 Creating the training program (workshop) for solving the serious troubles caused from teachers and parents
- 2010 - 2012 Study on the reconstruction of the social integration and public education in France through 'career education'
- 2009 - 2012 A Interdisciplinary Study Concerning How to Solve and ReduceSerious Troubles between Teachers and Parents
- 2007 - 2009 A study on the reconstruction of educational system and the mechanism of social exclusion in France
- 2006 - 2008 A Synthetic Study of the Troubles and Good Relations Between Teachers and Parents
- 2004 - 2006 Comprehensive Research on Educational Problems and Provision Programs in France
- 2003 - 2005 A Study on the role of chief counselors of education that work for the student guidance in France and the partnership with other teaching staffs.
- 2001 - 2003 A Comprehensive Research on French Teacher Education in IUFM
- 2000 - 2002 The great importance of civil education or formation of civism in schools and the policies of prevention of youth's delinquency and school violence in France
- 2000 - 2002 Comprehensive Study for Nation Educational Accountability
- 1999 - 2002 AN EXPANDING NEW SOCIAL-DEMOCRATIC CONSCIOUSNESS IN EUROPEAN SOCIETY AND EDUCATION : WHAT INFLUENCES ON JAPANESE POLITICS AND EDUCATION?
- 1997 - 2000 A Comprehensive Study on large-scale Reorganization of Curriculum in view of 21th century in Contemporary France
- 2000 - Research Study of Schools in Japan
- 1997 - 1999 The Roles and Functions of the Associations of Parents that Work on the Education in Schools and Education for Parents in France
- 1995 - 1996 The Role and Function of "conseil de classe" in the Orientation System of Contemporary French Secondary Education
- 1993 - 1994 A Comprehensive Study on Enforcing Process of Educational Reform in Contemporary France.
- 1993 - 1994 Research on Parental Participation System for School Education
- 1993 - 1993 現代フランスにおける教員養成制度改革と教員の資質向上に関する実証的研究
- 1992 - 1993 Comparative Study on the Selection and Self-Realization Process of Japanese and French Youth under their Official and Hidden Curricula
- 1992 - 1992 フランス教育行政機構における教育視学官制度の機能と役割に関する実証的研究
- 1991 - 1992 Comprehensive Research in Educational Reform under the new "Law of Education" in France
- 1990 - 1990 現代フランスにおける教育の地方分権化改革の導入とその定着に関する研究
- 1989 - 1990 Co-operative Research for the Moral and Civil Education in France
- 日本の学校の等身大の姿
- フランスの教育制度と学校経営
- Educational Organisation & Administration in France
Show all
Papers (6): -
小野田正利. モンスターペアレント. 探求! 教育心理学の世界. 2017
-
ONODA Masatoshi. Workshop of drawing the ecological-map to solve conflicts and improve poor relationship between teachers and parents(PRACTICAL STUDY OF EDUCATIONAL MANAGEMENT). Journal of JASEA. 2015. 57. 126-135
-
小野田 正利. 地域でひたひたと浸透する孤立と不信、背負い込みを求められ身構える学校 : 実像の相互理解からのスタート(保護者・地域が支える学校運営の可能性を探る). 日本教育経営学会紀要. 2012. 54. 115-118
-
小野田正利. 普通の教師が生きる学校~モンスターペアレント論を超えて(毎週2頁の連載、約3000字). 内外教育(時事通信社発行、毎週火・金発行). 2010
-
小野田正利. 学校と保護者の良好な関係づくりのためのワークショップ実践. 日本教育経営学会紀要. 2008. 50. 82-90
more... MISC (87): -
藤岡 淳子, 野坂 祐子, 小野田 正利. 鼎談 犯罪心理学者に訊く : 教師の性暴力事案を少なくするために (特集 教師の不祥事 : 起こす前、起こした跡(後)). 季刊教育法. 2017. 195. 6-23
-
小野田 正利. 悲鳴をあげる学校 : 学校への要望、苦情そしてイチャモン(138)過ぎたるは及ばざるが如し(27)調査のための第三者委員会(3). 月刊高校教育. 2017. 50. 10. 70-73
-
小野田 正利. 普通の教師が生きる学校 モンスター・ペアレント論を超えて(第287回)私は学校だけの味方ではない. 内外教育. 2017. 6553. 4-5
-
小野田 正利. 悲鳴をあげる学校 : 学校への要望、苦情そしてイチャモン(127)過ぎたるは及ばざるが如し(17)「いじめ件数調査見直し」による混迷(3). 月刊高校教育. 2016. 49. 11. 68-71
-
小野田 正利. 悲鳴をあげる学校 : 学校への要望、苦情そしてイチャモン(126)過ぎたるは及ばざるが如し(16)「いじめ件数調査見直し」による混迷(2). 月刊高校教育. 2016. 49. 10. 64-67
more... Books (11): - 責任編集『季刊教育法』(特集:いじめ重大事態の「第三者調査委員会」ーその現状と今後のあり方
エイデル研究所 2018
- 責任編集『季刊教育法』第196号(特集「ブラック部活」その4)
エイデル研究所 2018
- 迷惑施設としての学校-近隣トラブル解決の処方箋
時事通信社 2017 ISBN:9784788715318
- 「迷惑施設」としての学校-近隣トラブル解決の処方箋
時事通信社 2017 ISBN:9784788715318
- 責任編集『季刊教育法』第192 号(特集「ブラック部活」その2
エイデル研究所 2017
more... Education (4): - - 1982 Nagoya University
- - 1982 Nagoya University Graduate School, Division of Education
- - 1977 Nagoya University School of Law
- - 1977 Nagoya University Faculty of Law
Professional career (1): - Ph.D in Education (Nagoya University)
Committee career (5): - 2004 - 日本教育行政学会 理事
- 2001 - 日本教育法学会 理事
- 1994 - フランス教育学会 理事
- 1993 - 日本教育制度学会 理事
- 日本教育経営学会 理事
Awards (1): Association Membership(s) (6):
日本教育行政学会
, 日本教育学会
, 日本教育法学会
, 日本教育経営学会
, フランス教育学会
, 日本教育制度学会
Return to Previous Page