Rchr
J-GLOBAL ID:200901024192058940   Update date: Oct. 13, 2009

植木 正裕

ウエキ マサヒロ | 植木 正裕
Affiliation and department:
Job title: Researcher
Research field  (2): Japanese language education ,  Intelligent informatics
Research keywords  (2): 自然言語処理 ,  Natural Language Processing
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2006 - 2008 「外国人にとってわかりにくい日本語」の判断基準に関する研究
  • 2006 - 2008 日本語学習者のための日本語用例用法辞書の開発
  • Japanese Dictionary for Learners
MISC (1):
  • 有賀千佳子, 植木正裕, 桜木紀子, 玉置亜衣子. 基本語用例データベースの構想. 「日本語総合シラバスの構築と教材開発指針の作成」論文集 第2巻 言語体系・言語運用能力とその内容. 2003. 93-178
Books (1):
  • 日本語教育映像教材 初級編 『日本語でだいじょうぶ』 語彙・文型表 (共著)
    日本シネセル株式会社 2003
Lectures and oral presentations  (9):
  • 外国人への災害時情報伝達における「わかりやすさ」とその問題点
    (言語処理学会第12回年次大会 2006)
  • グルーピング法による GLR パーザの効率的な実装
    (言語処理学会第6回年次大会 2000)
  • 構造つきコーパスの共有化に関する研究
    (言語資源の共有と再利用シンポジウム 1999)
  • Sharing Syntactic Structures
    (MT Summit VII 1999)
  • 構造つきコーパスの共有化に関する一考察
    (第128回情報処理学会自然言語処理研究会 1998)
more...
Education (5):
  • - 2000 Tokyo Institute of Technology Information Science and Engineering Computer Science
  • - 2000 Tokyo Institute of Technology
  • - 1997 Tokyo Institute of Technology Information Science and Engineering Computer Science
  • - 1995 Tokyo Institute of Technology School of Engineering Department of Computer Science
  • - 1995 Tokyo Institute of Technology Faculty of Engineering
Professional career (1):
  • Master of Engineering
Work history (10):
  • 2007/10 - -
  • 2002/10 - 2007/09 National Graduate Institute for Policy Studies
  • 2006/04 - - 現 在 国立国語研究所 日本語教育基盤情報センター 研究員
  • 2001/04 - 2006/03 National Institute for Japanese Language and Linguistics
  • 2001/04 - 2002/03 Sagami Women's University
Show all
Committee career (4):
  • 2003/04 - 2007/04 情報処理学会 自然言語処理研究会運営委員
  • 2005/12 - - 現 在 日本語教育学会 教材データベース委員会委員
  • 2002/04 - 2003/03 日本語教育学会 調査編集委員会委員
  • 2001/09 - 2002/03 日本語教育学会 調査編集委員会委員
Association Membership(s) (3):
日本教育工学会 ,  日本語教育学会 ,  言語処理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page