Rchr
J-GLOBAL ID:200901033771597738   Update date: Apr. 17, 2024

Hatakeyama Choko

ハタケヤマ チョウコ | Hatakeyama Choko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Sociology ,  Literature - Japanese
Research keywords  (4): 日本児童文化史 ,  日本児童文化 ,  日本児童文学 ,  TV Animation Japanese literature
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2000 - 2005 テレビ・アニメーションの研究
  • 2003 - 立川文庫の研究
  • TVアニメーション
  • 小川未明童話研究
  • A Study of Ogawa Mimei's Fairy Tale A Study of Popular Japanese TV Animation
Show all
MISC (10):
  • 「立川文庫」基礎研究. 「梅花児童文学」第12号 梅花女子大学児童文学科編. 2004. 12. 1-17
  • HATAKEYAMA Choko. A Basic Study of Tachikawa-Bunko. The Baika Journal of Children's Literature. 2004. 12. 12. 1-17
  • 「名探偵コナン」の物語構造とキャラクター受容. 「梅花女子大学 文学部 紀要」第37号 梅花女子大学. 2003. 37. 1-18
  • A Study of Japanese Televised Animation "Meitantei Konan". "Baika Lilerary Bulletin" Vol.37. 2003. 37. 1-18
  • あまんきみこ初期作品の研究-『車のいろは空のいろ』収録作品を中心に-. 「梅花児童文学」第11号 梅花女子大学児童文学科編. 2003. 11. 22-44
more...
Books (5):
  • 『物語の放送形態論』共著
    世界思想社 2000
  • 紀元二千六百年・全日本童話教育大会(共著)
    世界思想社『戦時期日本のメディア・イベント』 1998
  • 「大阪朝日新聞社における子どものための文化事業」(共著)
    同文館『近代日本メディア・イベント』 1996
  • 『忘れられた大阪の児童文化』
    大日本図書 1992
  • 『小川未明・浜田広介』共著
    大日本図書 1980
Works (4):
  • 国語科教育を軸としたメディア・リテラシー教育の実証・開発研究
    2003 - 2005
  • 子どもの好むキャラクター造型とメディア・ミックス型物語環境の研究
    2001 - 2003
  • 国語科教育を軸としたメディア・リテラシー教育の実証・開発研究
    2001 - 2003
  • 復興期日本のメディア・イベント
    2000 - 2001
Education (4):
  • - 1974 Osaka Kyoiku University
  • - 1974 Osaka Kyoiku University Graduate School, Division of Education
  • - 1971 Baika Women's University Baika Women's University Department of Japanese Literature
  • - 1971 Baika Women's University Faculty of Literature
Committee career (3):
  • 2001 - 日本児童文学学会 評議員
  • 1999 - 2000 日本児童文学学会 会計監査
  • 1998 - 日本子ども社会学会 研究交流委員
Awards (1):
  • 1983 - 第7回日本児童文学学会奨励賞
Association Membership(s) (4):
日本子ども社会学会 ,  日本マス・コミュニケーション学会 ,  日本近代文学学会 ,  日本児童文学学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page