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J-GLOBAL ID:200901036390687616
Update date: Oct. 31, 2024
MASAYUKI WATANABE
ワタナベ マサユキ | MASAYUKI WATANABE
Homepage URL (1):
http://www.edu.shiga-u.ac.jp/~watanabe/
Research field (1):
Educational psychology
Research keywords (3):
perspective taking
, spatial cognition
, cognitive development
Research theme for competitive and other funds (21):
- 2019 - 2024 身体性と実行機能の関連からみた空間的視点取得の生涯発達の解明と教育・医学的応用
- 2024 - 2024 乳児と脳血管障害者における非意図的な空間的視点取得と身体性との縦断的関連
- 2018 - 2023 身体性と実行機能の関連からみた空間的視点取得の生涯発達の解明と教育・医学的応用
- 2015 - 2019 空間的視点取得における身体性の生涯発達過程とその仕組みの解明
- 2016 - 2017 認知症に伴う視空間失認の徴候把握を可能にする身体運動テストの開発
- 2010 - 2014 空間的視点取得能力の生涯発達と障害へのリハビリテーションに関する研究
- 2009 - 2010 要介護高齢者を対象とする運動・認知リハビリテーション用ゲームの開発
- 2005 - 2009 Making and Evaluation of Spatial Perspective Taking Ability Screening Test for the Elderly
- 2007 - 2008 遊びの要素を取り入れた脳卒中後遺症患者用の高次認知機能スクリーニング・リハビリテーション・キットの開発
- 2006 - 2007 認知症・脳卒中後遺症群用の認知度スクリーニング検査の開発と評価
- 2006 - 2007 空間的視点取得の生涯発達に関する研究
- 2002 - 2005 Life span development study on spatial perspective-taking with response time as an index
- 2004 - 2004 Life-long development of spatial perspective-taking ability
- 1998 - 1999 「幼児・児童及び生徒の心身の発達及び学習の過程」に関する教育方法の開発研究
- 1997 - 1998 青少年の環境意識形成に及ぼす家庭教育, 学校教育, 地域教育の影響
- 1995 - 1996 注視方向を指標として用いた空間的他視点取得能力測定法の確立
- 1994 - 1995 注視点移動を指標として用いた2,3歳児の空間的他視点取得能力の測定
- 1993 - 1994 曲がるという空間表象の概念典型性に及ぼす状況要因の影響について
- 1993 - 1994 注視点の移動反応を用いた乳幼児の空間的他視点取得能力の測定
- 1989 - 1991 Behavior-genetic study on altruistic behavior in the inbred strain of mice
- 1987 - The development of spatial perspective taking ability
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Papers (45):
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大谷 宗啓, 渡部 雅之, 若松 養亮. 大学生・成人の心理社会的発達と同性友人関係における 対象切替・自己切替・対人ストレッサー経験頻度の関連 -対象切替と自己切替の交互作用に着目する必要性-. 青年心理学研究. 2024. 36. 1. 5-29
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Masayuki Watanabe, Himiko Ozawa. Features of Two Embodied Processes in Spatial Perspective-Taking Across the Lifespan. Open Psychology. 2024. 6. 1
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Masayuki Watanabe. Visual Perspective-Taking and Embodied Self in Autistic Spectrum Disorders. Clinical and Experimental Psychology. 2023. 9. 1. 1-6
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Masayuki Watanabe. Are Mentalizing Systems Necessary? An Alternative Through Self-other Distinction. Review of Philosophy and Psychology. 2022
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大谷 宗啓, 渡部 雅之, 若松 養亮. 同性友人関係における状況に応じた切替の生涯発達 -中学生から高齢者を対象とした横断調査-. 滋賀大学教育実践研究論集. 2021. 3. 129-136
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MISC (9):
Books (18):
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教職を学ぶ人の新・教育心理学
教育情報出版 2022 ISBN:9784909378477
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心理学ベーシックライブラリ 5-1 『教育心理学I:発達と学習 第2版』
サイエンス社 2019 ISBN:9784781914565
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「視点取得」 藤永保監修 『最新 心理学事典』
平凡社 2013 ISBN:9784582106039
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「空間知覚」「他者視点」 日本発達心理学会編 『発達心理学事典』
丸善出版 2013
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心理学ベーシックライブラリ 5-1 『教育心理学I:発達と学習』
サイエンス社 2011 ISBN:9784781912905
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Lectures and oral presentations (22):
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1歳前後の乳児におけるレベル2の空間的視点取得
(日本心理学会第88回大会 2024)
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Spatial perspective-taking through eye-tracking in older individuals with cognitive disabilities.
(33rd International Congress of Psychology 2024)
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Detachment process in spatial perspective-taking among 9- to 14-month-old infants using eye tracking.
(European Conference on Developmental Psychology 2023 2023)
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脳血管障害・MCI高齢者の空間的視点取得機能にみられる特徴 身体表象の分離を指標とした認知検査開発の試み
(日本老年行動科学会第24回大会 2022)
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空間的視点取得における仮想的自己の操作に見られる加齢変化
(日本発達心理学会第32回大会)
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Works (1):
Education (3):
- 1986 - 1987 大阪大学 人間科学研究科 博士後期課程
- 1984 - 1986 大阪大学 人間科学研究科 博士前期課程
- 1980 - 1984 大阪大学 人間科学部 人間科学科
Professional career (2):
- 博士(人間科学) (大阪大学)
- Master of Arts (Osaka University)
Work history (12):
- 2022/04 - 現在 Shiga University Executive Director and Vice President
- 2022/04 - 現在 Shiga University The Joint Graduate School(Ph.D.Program) in Science of School Education,Hyogo University of Teacher Education Professor
- 2022/04 - 現在 Shiga University The Joint Graduate School(Ph.D.Program) in Science of School Education,Hyogo University of Teacher Education Professor
- 2020/04 - 2022/03 Shiga University Vice President
- 2007/04 - 2022/03 Shiga University Faculty of Education Professor
- 2018/04 - 2020/03 Shiga University Vice President
- 2016/04 - 2018/03 Shiga University Faculty of Education Dean, Faculty
- 2009/04 - 2011/03 Shiga University Faculty of Education Vice Dean
- 1996/04 - 2007/03 Shiga University Faculty of Education Associate Professor (as old post name)
- 1991/07 - 1996/03 Shiga University Faculty of Education Lecturer
- 1991/09 - 1992/07 Lancaster University Visiting Fellow
- 1987/04 - 1991/06 Shiga University Faculty of Education Assistant
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Committee career (8):
- 2017/01 - 現在 日本教育心理学会 教育心理学研究常任編集委員会委員
- 2015 - 現在 関西心理学会 常任委員
- 2019/04 - 2022/03 日本学校心理士会 常任幹事
- 2018/01 - 2020/12 日本教育心理学会 教育心理学研究常任編集委員会委員
- 2016/01 - 2017/03 日本教育心理学会 年報編集委員会委員長
- 2011 - 2012 日本発達心理学会 編集委員会委員
- 2005 - 2006 日本発達心理学会 研究交流委員会委員長
- 2004/03 - 2004/03 日本発達心理学会 研究交流委員会・京都大学21COE心理学連合共催シンポジウム企画
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Association Membership(s) (7):
日本老年行動科学会
, 関西心理学会
, 日本発達心理学会
, 日本心理学会
, 日本教育心理学会
, 日本健康心理学会
, The International Society for the Study of Behavioural Development
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