• A
  • A
  • A
日本語 Help
Science and technology information site for articles, patents, researchers information, etc.
Rchr
J-GLOBAL ID:200901046535006863   Update date: Apr. 15, 2025

Suzuki Katsuaki

スズキ カツアキ | Suzuki Katsuaki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (2):
  • Kumamoto University
  • Kumamoto University  Graduate School of Instructional Systems   Visiting Professor
Research field  (2): Learning support systems ,  Educational technology
Research keywords  (8): インストラクショナルデザイン ,  eラーニング ,  教育工学 ,  教授システム学 ,  Instructional Design ,  eLearning ,  Educational Technology ,  Instructional Systems
Research theme for competitive and other funds  (43):
  • 2024 - 2029 An emperical study on core concepts of instructional design theories and construction of learning experience design
  • 2022 - 2026 Identifying new competencies essential for adults and developing methods for its cultivation based on regulated learning
  • 2022 - 2026 Development of Pre/Post Guidance Program for Integrated Nursing Practice for Multiple Issues
  • 2021 - 2024 小児看護領域におけるオンライン授業導入による看護学実習の実態と効果の検証
  • 2020 - 2023 知的技能の問題作成と類題作成を支援するシステムの設計・開発
Show all
Papers (151):
  • 鈴木克明. オンライン大学とオンライン授業(総論). 『IDE現代の高等教育』2025年5月号特集【オンライン授業の可能性】. 2025
  • 吉村 友希, 戸田 真志, 久保田 真一郎, 鈴木 克明. 精神障害領域作業療法における治療的態度修得のための熟考の機会を設けた授業設計と効果検証. 教育システム情報学会誌. 2025. 42. 1. 50-65
  • 高橋 暁子, 市川 尚, 根本 淳子, 竹岡 篤永, 鈴木 克明. 『教材設計マニュアル』における教材企画書作成を支援するJob-Aidツールの開発(ショートレター). 日本教育工学会論文誌. 2024. 48. suppl. 189-192
  • 竹岡 篤永, 根本 淳子, 高橋 暁子, 市川 尚, 鈴木 克明. 大学版上級ID専門家養成講座フォローアップ調査: 授業改善提案の実施状況の確認(ショートレター). 日本教育工学会論文誌. 2024. 48. suppl. 181-184
  • Designing a Learning Environment for Supporting Community of Inquiry with an Online Academic Conference. 2024. 41. 3. 253-263
more...
MISC (215):
  • 鈴木克明. インストラクショナルデザインとGOLDメソッド(総力特集:熟達ナースの思考を可視化・活用する実践教育). 看護人材育成(日総研)8・9月号. 2024. 21. 3. 5-10
  • 鈴木克明, 喜多敏博, 平岡斉士, 山下藍. Implementation of Educational Reform Skill Learning Online Program: 2nd Course on Autonomous Learning Assistance. 教育システム情報学会全国大会講演論文集(CD-ROM). 2022. 47th
  • 鈴木克明. 大学らしさを取り戻すトランスフォーメーションを(高等教育トピック). じゅあJUAA(大学基準協会広報誌). 2021. 66. 7-7
  • 鈴木克明. "afterコロナ時代”における社員教育~社員が自ら学ぶことを支えていく~. 愛知経協. 2021. 2021. 3. 2-7
  • 鈴木克明. 今が再設計の好機:自律学習を促す“教えない研修”のすすめ(特集「OPINION」取材:コロナ時代のインストラクショナルデザイン). Learning Design(旧『人材教育』). 2021
more...
Books (49):
  • IDE現代の高等教育(特集 【オンライン授業の可能性】)
    IDE大学協会 2025
  • Impact of the COVID-19 Pandemic on Education in Japan and the Role of the Japan Society for Educational Technology
    2022
  • 医学教育白書2022年版(’19~’22)
    篠原出版新社 2022
  • Blended Learning: Re-thinking and Re-defining the Learning Process. R. Li et al. (Eds.):
    Springer Nature Switzerland AG 2021
  • 教育デザイン研究の理論と実践
    北大路書房 2021 ISBN:9784762831409
more...
Lectures and oral presentations  (617):
  • BSキャンパスex特集【自分の学習を設計する】(1分スポット付)
    (2025)
  • CD3インストラクショナルデザインで斬る
    (指導医のための医学教育学プログラム「京大FCME」Foundation Course for Medical Education 2025)
  • 教育改善スキル修得オンラインプログラム(科目デザイン編)の実践と今後の課題
    (日本教育工学会 2025年春季全国大会 2025)
  • インストラクショナルデザインのレガシーとして残したいもの(教育講演4)
    (第17回 日本医療教授システム学会 総会・学術集会 2025)
  • 小児看護実習における実習記録共有の教育的価値に関する教員の認識(P1-A-7)
    (第17回 日本医療教授システム学会 総会・学術集会 2025)
more...
Works (4):
  • 初等教育におけるメディア・リテラシー教育用リソース及びリソースガイドの開発研究
    2007 - 2008
  • 参加体験協同型のワークショップをeラーニングで可能にするための統合的研究
    2007 - 2008
  • e-ラーニング環境におけるパーソナリティ情報に基づいた学習意欲促進に関する研究
    2007 - 2008
  • インストラクショナルデザイン技法の整理枠としてのレイヤーモデルの構築
    2007 - 2008
Education (3):
  • 1983 - 1987 Florida State University Graduate School of Education Instructional Systems
  • 1981 - 1985 International Christian University Graduate School of Education
  • 1977 - 1981 International Christian University College of Liberal Arts Division of Education
Professional career (2):
  • Ph.D in Instructional Systems (Florida State University, U.S.A.)
  • Master of Science in Instructional Systems (Florida State University, U.S.A.)
Work history (20):
  • 2023/04 - 現在 Musashino University Center for Advanced Learning Development Professor and Director
  • 2023/04 - 現在 Kumamoto University Graduate School of Social and Cultural Sciences Graduate School of Social and Cultural Sciences Visiting Professor
  • 2021/04 - 現在 Rikkyo University Graduate School of Business Field of Study: Business Parttime Lecturer
  • 2017/04 - 2023/03 Kumamoto University Research Center for Instructional Systems Professor
  • 2006/04 - 2023/03 Kumamoto University Graduate School of Instructional Systems Professor
Show all
Committee career (39):
  • 2024/10 - 現在 日本教育メディア学会 評議員
  • 2016/01 - 現在 International Board of Standards for Training, Performance and Instruction Fellow
  • 2008 - 現在 一般社団法人 日本医療教授システム学会(JSISH) 理事
  • 1997 - 現在 Association for the Advancement of Computers in Education
  • 1996 - 現在 コンピュータ教育協議会(CIEC) 会員
Show all
Awards (12):
  • 2023/04 - Kumamoto University Professor Emeritus
  • 2022/10 - Association for Educational Communications and Technology ETR&D 2022 Reviewer Excellence Award
  • 2020/12 - International Christian University Alumni Association Distinguished Alumni of the Year Award 2021
  • 2020 - 電子情報通信学会 第15回通信ソサイエティ論文賞(マガジン論文賞) 「インストラクショナルデザイン-学びの「効果・効率・魅力」の向上を目指した技法-」 50号(2019年9月)(Vol. 13 No.2)
  • 2019/11 - Association for Educational Communications and Technology ETR&D 2019 Editors' Reviewer Excellence Award
Show all
Association Membership(s) (5):
日本医療教授システム学会(JSISH) ,  教育システム情報学会 ,  日本教育工学会 ,  日本教育メディア学会 ,  米国教育コミュニケーション・工学会(AECT)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page