Rchr
J-GLOBAL ID:200901046535006863   Update date: Apr. 18, 2024

Suzuki Katsuaki

スズキ カツアキ | Suzuki Katsuaki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (2):
  • Kumamoto University
  • Kumamoto University  Graduate School of Instructional Systems   Visiting Professor
Research field  (2): Learning support systems ,  Educational technology
Research keywords  (8): インストラクショナルデザイン ,  eラーニング ,  教育工学 ,  教授システム学 ,  Instructional Design ,  eLearning ,  Educational Technology ,  Instructional Systems
Research theme for competitive and other funds  (42):
  • 2022 - 2026 Identifying new competencies essential for adults and developing methods for its cultivation based on regulated learning
  • 2022 - 2026 Development of Pre/Post Guidance Program for Integrated Nursing Practice for Multiple Issues
  • 2021 - 2024 小児看護領域におけるオンライン授業導入による看護学実習の実態と効果の検証
  • 2020 - 2023 知的技能の問題作成と類題作成を支援するシステムの設計・開発
  • 2019 - 2022 看護職の遠隔学習における学習支援プログラムの開発
Show all
Papers (141):
  • Yuki Kikuuchi, Toshihiro Kita, Hiroshi Nakano, Katsuaki Suzuki, Naoshi Hiraoka. Proposal of Training Design for Acquisition of Practical Skills - Investigation and Improvement of the Previous Version Based on Classification of Learning Domains -. 2024. 41. 2. 183-188
  • 増山純二, 都竹茂樹, 戶田真志, 平岡斎士, 鈴木克明. 救急初療看護の症例基盤型学習の「足場かけ」と「足場はずし」の設計と学習効果の検証. 日本医療教授システム学会論文誌「医療職の能力開発」. 2024
  • NEMOTO Junko, TAKEOKA Atsue, TAKAHASHI Akiko, ICHIKAWA Hisashi, SUZUKI Katsuaki. Development of a Training Program for Advanced Instructional Designers: A Consultation Approach Using the Eight Questions. Japan Journal of Educational Technology. 2023. 47. 3. 427-439
  • 田嶋晶子, 鈴木克明, 戸田真志, 合田美子. GBS理論に基づく「旅行の文脈で学ぶ日本文化学習コース」の設計. 日本教育工学会論文誌. 2023. 47. suppl. 225-228
  • 鈴木 真保, 鈴木 克明, 戸田 真志, 合田 美子. 探求の共同体支援のための学習環境デザイン-オンライン学会での試行-(実践速報). 教育システム情報学会誌. 2023. 40. 3. 246-251
more...
MISC (213):
  • 鈴木克明, 喜多敏博, 平岡斉士, 山下藍. Implementation of Educational Reform Skill Learning Online Program: 2nd Course on Autonomous Learning Assistance. 教育システム情報学会全国大会講演論文集(CD-ROM). 2022. 47th
  • 鈴木克明. 大学らしさを取り戻すトランスフォーメーションを(高等教育トピック). じゅあJUAA(大学基準協会広報誌). 2021. 66. 7-7
  • 鈴木克明. "afterコロナ時代”における社員教育~社員が自ら学ぶことを支えていく~. 愛知経協. 2021. 2021. 3. 2-7
  • 鈴木克明. 今が再設計の好機:自律学習を促す“教えない研修”のすすめ(特集「OPINION」取材:コロナ時代のインストラクショナルデザイン). Learning Design(旧『人材教育』). 2021
  • 鈴木克明. ウィズコロナ時代の企業研修のあり方 オンライン研修で自律的な学びを促す「オンデマンド」の有効性とは. 日本の人事部 インタビューコラム キーパーソンが語る“人と組織”. 2021
more...
Books (48):
  • Impact of the COVID-19 Pandemic on Education in Japan and the Role of the Japan Society for Educational Technology
    2022
  • 医学教育白書2022年版(’19~’22)
    篠原出版新社 2022
  • Blended Learning: Re-thinking and Re-defining the Learning Process. R. Li et al. (Eds.):
    Springer Nature Switzerland AG 2021
  • 教育デザイン研究の理論と実践
    北大路書房 2021 ISBN:9784762831409
  • 指導医のための医学教育学:実践と科学の往復 錦織宏・三好沙耶佳(編著)
    京都大学出版会 2020
more...
Lectures and oral presentations  (582):
  • 基調講演「AI時代のID(インストラクショナルデザイン)」
    (第8回日本アクティブ・ラーニング学会年次大会 2024)
  • CD3インストラクショナルデザインで斬る
    (指導医のための医学教育学プログラム「京大FCME」Foundation Course for Medical Education 2024)
  • 職業人のコミュニケーションスキル向上のための独習プログラムの開発(P2-B-9)
    (第16回 日本医療教授システム学会 総会・学術集会 2024)
  • 実践力習得のための教材設計のプロセス -行動指標から知的技能を導く-(P2-B-7)
    (第16回 日本医療教授システム学会 総会・学術集会 2024)
  • 看護基礎教育における統合実習の事前・事後指導プログラムのテーラリング方法 に関する検討(P2-B-2)
    (第16回 日本医療教授システム学会 総会・学術集会 2024)
more...
Works (4):
  • 初等教育におけるメディア・リテラシー教育用リソース及びリソースガイドの開発研究
    2007 - 2008
  • 参加体験協同型のワークショップをeラーニングで可能にするための統合的研究
    2007 - 2008
  • e-ラーニング環境におけるパーソナリティ情報に基づいた学習意欲促進に関する研究
    2007 - 2008
  • インストラクショナルデザイン技法の整理枠としてのレイヤーモデルの構築
    2007 - 2008
Education (3):
  • 1983 - 1987 Florida State University Graduate School of Education Instructional Systems
  • 1981 - 1985 International Christian University Graduate School of Education
  • 1977 - 1981 International Christian University College of Liberal Arts Division of Education
Professional career (2):
  • Ph.D in Instructional Systems (Florida State University, U.S.A.)
  • Master of Science in Instructional Systems (Florida State University, U.S.A.)
Work history (20):
  • 2023/04 - 現在 Musashino University Center for Advanced Learning Development Professor and Director
  • 2023/04 - 現在 Kumamoto University Graduate School of Social and Cultural Sciences Graduate School of Social and Cultural Sciences Visiting Professor
  • 2021/04 - 現在 Rikkyo University Graduate School of Business Field of Study: Business Parttime Lecturer
  • 2017/04 - 2023/03 Kumamoto University Research Center for Instructional Systems Professor
  • 2006/04 - 2023/03 Kumamoto University Graduate School of Instructional Systems Professor
Show all
Committee career (38):
  • 2021/03 - 現在 一般社団法人 日本教育工学会 監事
  • 2019/06 - 現在 一般社団法人 教育システム情報学会 顧問
  • 2016/01 - 現在 International Board of Standards for Training, Performance and Instruction Fellow
  • 2008 - 現在 一般社団法人 日本医療教授システム学会(JSISH) 理事
  • 1998 - 現在 日本教育メディア学会 理事
Show all
Awards (12):
  • 2023/04 - Kumamoto University Professor Emeritus
  • 2022/10 - Association for Educational Communications and Technology ETR&D 2022 Reviewer Excellence Award
  • 2020/12 - International Christian University Alumni Association Distinguished Alumni of the Year Award 2021
  • 2020 - 電子情報通信学会 第15回通信ソサイエティ論文賞(マガジン論文賞) 「インストラクショナルデザイン-学びの「効果・効率・魅力」の向上を目指した技法-」 50号(2019年9月)(Vol. 13 No.2)
  • 2019/11 - Association for Educational Communications and Technology ETR&D 2019 Editors' Reviewer Excellence Award
Show all
Association Membership(s) (5):
日本医療教授システム学会(JSISH) ,  教育システム情報学会 ,  日本教育工学会 ,  日本教育メディア学会 ,  米国教育コミュニケーション・工学会(AECT)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page