Rchr
J-GLOBAL ID:200901049323058030   Update date: Sep. 09, 2024

Kumai Masayuki

クマイ マサユキ | Kumai Masayuki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Special needs education
Research theme for competitive and other funds  (14):
  • 2024 - 2028 障害学生のセルフオーサーシップの実態調査と討論記録振り返りシステムによる発達支援
  • 2019 - 2022 Alignment diagram and pragmatic or hedonic quality in the application of a blended learning system in special needs education
  • 2016 - 2019 Development of the teaching method of the subject according to the cognitive characteristic of children with spina bifida
  • 2016 - 2019 Dialogue principles and quality in use characteristics of a blended interactive learning system in special needs education
  • 2013 - 2016 Mental workload factors and quality characteristics of a blended learning system in special needs education
Show all
Papers (200):
  • Ishikawa Miki, Masayuki Kumai, Nagako Kashiki, Matsuura Jun. Influence of Collegiality on Expertise in Schools for Students Who Are d/Deaf or Hard-of-Hearing: Quantitative Analysis of a Questionnaire Survey of Hearing Teachers. The Journal of Engaged Pedagogy. 2024. 23. 1. 143-157
  • Risa KONNO, Tsukuri MORI, Masayuki KUMAI. Cooperation between Medical Institutions and Families to Support Children with Cochler Implants: A Semi-Structured Interview Survey with Family Members of the Involved Parties. Educational Informatics Research. 2023. 22. 41-54
  • Tsukuri MORI, Masayuki KUMAI. An Online Language Assessment for the Adolescent Cochlear Implant User. Educational Informatics Research. 2023. 22. 1-9
  • Masayuki KUMAI, Tsukuri MORI, Miki ISHIKAWA, Yosuke HASHIMOTO. A Study on the Effectiveness of the Correction of Captions Generated by Automatic Speech Recognition in Discussion-Based Classes. Japan Journal of Educational Technology. 2023. 47. 61-64
  • Tsukuri Mori, Masayuki Kumai. Process and Significance of Articulation Acquisition in Deaf Adult. The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics. 2023. 64. 2. 126-134
more...
MISC (11):
  • 熊井正之, 森つくり, 石川美希, 紺野莉沙, 梶井正紀, 梶井正紀, 橋本陽介. 多様な参加者における学習支援システムの使用性推移の検討. 日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM). 2023. 61st
  • 石川美希, 熊井正之. 聾学校における職場環境の類型と聴覚障害教員の抱える困難との関連について. 日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM). 2023. 61st
  • 石川 美希, 松浦 淳, 熊井 正之. 聾学校に勤務している聴覚に障害のある教員の語りから得た職務の現状に関する予備検討 : 困難とその対応について-A Preliminary Study on Status of Duties from the Narratives of d/Deaf and Hard of Hearing Teachers in Schools for Students Who Are d/Deaf or Hard of Hearing : Difficulties and Responses. 教育情報学研究 = Educational informatics research. 2021. 20. 37-49
  • Theoretical Analysis of the Relation between Support for Special Needs to Childcare Workers' Specializations. 2021. 34. 59-72
  • 石川美希, 橋本陽介, 熊井正之. 聴覚に障害のある教員に関する国外の研究動向と展望-ろう学校に勤務している教員の先行研究に焦点を当てて-. 日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM). 2021. 59th
more...
Books (13):
  • 介護を必要とする障害者のある人の生活の理解 「介護の基本I・II」II第1章第2節
    長寿社会開発センター 2024
  • 感覚器に障害をもつ子どもの情報アクセシビリティ「聴覚障がい児・盲ろう児の発達支援テキスト : 0歳からの発達支援(基礎編)」第5章
    エスコアール 2020 ISBN:9784909375063
  • 障害のある子どものためのICTの活用「新しい特別支援教育のかたち--インクルーシブ教育の実現に向けて--」第20章
    培風館 2016 ISBN:9784563052492
  • 介護を必要とする障害者の生活の理解 「介護の基本I・II」II第1章第2節
    長寿社会開発センター 2014
  • 家族への支援「人間と社会・介護2」8第3章第1節
    長寿社会開発センター 2013
more...
Lectures and oral presentations  (94):
  • 多様な参加者における学習支援システムの使用性推移の検討
    (日本特殊教育学会第61回大会 2023)
  • 東京都における「就学支援シート」の調査を実施して-自治体の公式ホームページから分かること-
    (日本特殊教育学会第61回大会 2023)
  • 聾学校における職場環境の類型と聴覚障害教員の抱える困 難との関連について
    (日本特殊教育学会第61回大会 2023)
  • 人工内耳装用児支援のための連携に関する質的研究-医療機関と家庭との連携に焦点化して-
    (日本特殊教育学会第61回大会 2023)
  • 多様な参加者における学習支援システムの長期的使用性の検討
    (日本特殊教育学会第60回大会 2022)
more...
Education (2):
  • - 1999 Tohoku University Graduate School, Division of Education 教育心理学
  • - 1994 Tohoku University Faculty of Education
Professional career (1):
  • Ph.D. (Tohoku University)
Committee career (15):
  • 2013/07 - 北海道教育委員会 講師
  • 2012/08 - 北海道教育委員会 講師
  • 2011/08 - 北海道教育委員会 講師
  • 2010/07 - 北海道教育委員会 講師
  • 2010/06 - 教育システム情報学会 委員
Show all
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page