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J-GLOBAL ID:200901051185390073   Update date: Jan. 30, 2024

Hatanaka Toshinobu

ハタナカ トシノブ | Hatanaka Toshinobu
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Science education
Research keywords  (5): 理科教育学 ,  国際協力 ,  科学教育 ,  International Cooperation ,  Science Education
Research theme for competitive and other funds  (14):
  • 2021 - 2025 英米独仏におけるポスト・コロナの「社会変革と理科教育改革」の同時進行的比較研究
  • 2020 - 2023 The Empirical Research on Theories and Practices Concerning to the STEM Education Innovation for the Society 5.0
  • 2016 - 2019 The Theoretical & Practical Research on the Development of Next Generation STEM Learning between Japan and the US
  • 2016 - 2018 Collaboration on Curriculum Standards in Mathematics and Science with ASEAN
  • 2017 - 国際協力のための教師の理科指導力向上を目指すレッスンスタディの適用方法の検討
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Papers (5):
MISC (26):
  • 畑中敏伸, 八田章光. エネルギー環境リテラシー育成のためのカリキュラム開発へのアプローチ(4)-英国調査報告(1)エコスクールとナショナルカリキュラムを中心に-. 日本エネルギー環境教育学会第5回全国大会論文集. 2010. 161-162
  • 畑中敏伸. アフリカ理科教員の第3国研修に関する比較-フィリピンUP-NISMEDとマレーシアRECSAMの研修調査より-. 日本理科教育学会全国大会発表論文集第8号. 2010. 342
  • 畑中敏伸. 理科の国際教育協力のアフリカでの拡がり、アフリカと東南アジアのつながり. 理科の教育11月号. 2010
  • 畑中敏伸. 世界の理科カリキュラムと授業-フィリピンの事例-. 理科の教育2月号. 2009
  • 畑中敏伸, 内ノ倉真吾, 出口憲, 丹沢哲郎, 熊野善介, 長洲南海男. エネルギー環境リテラシー育成のためのカリキュラム開発へのアプローチ(2)-エネルギー教育実践校報告書(小・中)よりみたエネルギー教育-. 日本エネルギー環境教育学会第4回全国大会論文集. 2009. 140-141
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Books (14):
  • 理科におけるICTの活用「中等理科教育」
    協同出版 2022
  • 探究的な学習を進める上での困難点「中等理科教育」
    協同出版 2022
  • 生徒の視点に立った教材研究「中等理科教育」
    協同出版 2022
  • フィリピンにおける理科教育推進-フィリピン大学国立理数教育研究所とサイエンスハイスクール調査より「東南アジアの教育モデル構築」
    学術研究出版 2018
  • 授業研究「初等理科教育」
    ミネルヴァ書房 2018
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Lectures and oral presentations  (11):
  • An Effect of the training of Lesson Study and Inquiry-based Lesson on Pre-service Teachers in Thailand
    (2020)
  • 理科の公開研究会の授業の振り返りの発話の特徴
    (日本理科教育学会第70回全国大会 2020)
  • 科学的探究の理科教員養成科目での実践-Argument Driven Inquiryの指導モデルを参考として-
    (日本理科教育学会第57回関東支部大会 2018)
  • Examining Transferability of Inquiry-Based Science Teaching Materials of Japanese Lesson Study in Indonesia
    (East-Asian Association for Science Education 2018)
  • 科学教育におけるSTEM教育としてのエネルギー環境教育-オーストラリアとアメリカのSTEM教材の調査より
    (日本エネルギー環境教育学会第13回全国大会 2018)
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Works (2):
  • Survey on Science Teacher Education in Philippines
    2002 -
  • Survey on Practical Work in Science Education in Davao, Philippines
    2001 -
Education (6):
  • 1999 - 2003 University of Tsukuba
  • - 2003 University of Tsukuba Graduate School, Division of Education
  • - 2001 University of Tsukuba Graduate School, Division of Education
  • 1994 - 1999 University of Tsukuba
  • 1990 - 1994 University of Tsukuba
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Professional career (1):
  • (BLANK) (University of Tsukuba)
Work history (8):
  • 2019/04 - 現在 Toho University Faculty of Science Professor
  • 2008/04 - 2019/03 Toho University Faculty of Science Associate Professor
  • 2004 - 2008 Toho University Faculty of Science
  • 2004 - 2008 Assistant Professor, Faculty of Science, Toho university
  • 2008 - Toho University Faculty of Science
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Committee career (2):
  • 2008 - 現在 Society of Japan Science Teaching International Exchange Committee
  • 2008 - - 日本理科教育学会国際交流委員
Awards (2):
  • 2006 - 日本科学教育学会奨励賞
  • 2005 - Japan Society of Science Education encouraging prize
Association Membership(s) (10):
Japan Association of Energy and Environmental Education ,  日本エネルギー環境教育学会 ,  日本比較教育学会 ,  日本教科教育学会 ,  日本理科教育学会 ,  日本科学教育学会 ,  Japan Comparative Education Society ,  Japan Curriculum Research and Development Association ,  Japan Society for Science Education ,  Society of Japan Science Teaching
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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