Rchr
J-GLOBAL ID:200901054329073980
Update date: Sep. 06, 2024 Ishii Masayuki
イシイ マサユキ | Ishii Masayuki
Affiliation and department: Job title:
Professor
Research field (3):
Early childhood education and childcare
, Science education
, Primary/secondary education and curricula
Research keywords (6):
Outdoor education
, Science education
, Education on school subjects
, 生物教育
, 理科教育方法
, 初等理科教育
Research theme for competitive and other funds (17): - 2024 - 2027 算数科・理科の学習における児童が転移させる基盤となる「知識」は何か
- 2020 - 2023 Development of teaching method for 4th grade students in Japan to observe stars-Utilizing the constellation camera i-CAN-
- 2016 - 2019 Development of teaching materials using the constellation camera i-CAN to enable learning of stars in elementary schools all over Japan.
- 2016 - 2019 Importance of early childhood connection in science education, development of teaching methods for teacher training
- 2013 - 2017 Analytic Study on Expression Based on the Scientific and Logical
- 2012 - 2015 A new era of studying astronomy: Wel-CAMs on the net allow observations under unfavarable weather.
- 2011 - 2015 Creation of standard values that account for the relationship of environment to the diversity of growth and development of Asian hunter-gather and urban children
- 2011 - 2015 Development of language skills training system which introduced digital pen in elementary science education
- 2009 - 2012 Longitudinal Study on Expression Based on the Scientific and Logical Thinking
- 2012 - 酪農体験活動における酪農家の指導の教育的な効果に関する調査研究
- 2009 - 2011 Development of "Astronomy" curriculum and tools utilizing remote observations under the new Course of Study
- 2011 - 酪農教育ファーム活動における酪農家の効果的な声かけについて
- 2010 - 教員研修モデルカリキュラム開発プログラム
- 2007 - 小学校における理科支援員導入における成果と課題
- 2006 - 都市部における昆虫の教材化の意義と子どもに与える自然体験に関する基礎的な研究
- 1998 - 子どもが科学の暫定性を理解する指導のあり方とその意義について
- 1996 - 1996 科学の暫定性に関する小学生の理解の実態分析
Show all
Papers (45): -
What is the Authentic Learning in Science Classes? : Focusing on Children's Use of Perspectives and Ways of Thinking. 2022. 58. 37-52
-
石井 雅幸, 木村 かおる, 山崎 誠, 篠崎 潤一. 野外活動支援員に活動体験が宿泊を伴う野外自然観察活動の企画・運営に与える効果について : 学生による野外自然体験活動の企画・運営の振り返りを通して-About the effect that the activity experience of the outdoor activity support staff has on the planning and operation of the outdoor nature observation activity that accompanies accommodation : Through a review of the planning and management of outdoor nature experience activities by students. こども臨床研究 = Clinical studies of children. 2022. 9. 3-19
-
Ishii Masayuki. Elementary school students' understanding of the tentativeness of scientific knowledge-Twenty years since the Course of Study for Elementary schools was revised in 1998-. International Journal of Human Culture Studies. 2022. 2022. 32. 478-487
-
Factoristic analysis of teaching goals during school lunch time. 2021. 5. 1. 17-26
-
Ishii Masayuki. Understanding the tentativeness of scientific knowledge among eleventh-grade students in Nepal. International Journal of Human Culture Studies. 2020. 2020. 30. 836-844
more... MISC (98): -
石井 雅幸, 佐藤 あかり. 理科授業における小中の捉え方について : 理論と法則に着目して-How to Interpret Elementary and Middle Schools in Science Class : Focusing on Theory and Laws. 大妻女子大学家政系研究紀要. 2024. 60. 19-33
-
石井 雅幸, 香取 季. 小学校教師の児童の「知識」転移を促す授業を見取る尺度の開発-Development of a Scale to Identify Lesson Promoting the Transfer of "Acquiring Active Knowledge" in Elementary School Teachers. 大妻女子大学家政系研究紀要. 2024. 60. 35-48
-
福田 俊彦, 石井 雅幸. 第12期 2 年次 研究主題と研究構想-第12期研究 成果と課題. 教育セミナー研究紀要. 2024. 27. 1. 34-137
-
木村 かおる, 石井 雅幸, 山崎 誠, 篠崎 潤一. 夏の南会津での取り組みと冬の美瑛での取り組みの報告-Report on efforts in Minamiaizu in summer and Biei in winter. こども臨床研究 = Clinical studies of children. 2024. 11. 23-37
-
石井 雅幸, 木村 かおる, 金 美京, 篠崎 潤一. 野外での自然体験活動事業が子どもにとっての深い学びの場を提供できる可能性を探る基礎的な研究 : その効果と今後の方向性の検討のために-Basic research exploring the possibility that outdoor nature experience activities can provide a place for deep learning for children : To examine its effects and the direction of future studies. こども臨床研究 = Clinical studies of children. 2024. 11. 3-11
more... Books (36): - 児童が「知」を連続的に発展させる理科の問題解決
教育出版 2023 ISBN:9784316805023
- 小学校理科授業実践ハンドブック
教育出版 2022 ISBN:9784316804637
- 「新しい食育II小学校 中学校 給食時間の指導」
公益財団法人 全国学校栄養士協議会 2020
- 「新しい食育 小学校中学校給食時間の指導 指導展開例 平成30年度」
公益財団法人 全国学校栄養士協議会 2019
- 「新学習指導要領における資質・能力と思考力・判断力・表現力」
文溪堂 2017
more... Lectures and oral presentations (24): -
星座カメラi-CANを使っての指導法の開発
(日本地学教育学会第72回全国大会 2019)
-
科学の暫定性理解を促す単元展開モデルの開発
(日本教科教育学会第43回全国大会 2017)
-
小学校における理科支援員と教員養成の関係性について
(日本教師教育学会第25回研究大会 2015)
-
「活用の時間」で子どもの思考力を育む指導法の開発
(日本理科教育学会第64回全国大会 2014)
-
小学校理科における考察の記述について
(日本理科教育学会第64回全国大会 2014)
more... Education (5): - 2018 - 2020 日本体育大学大学院 教育学研究科 理科教育
- 2018 - 2020 日本体育大学大学院 教育学研究科 理科教育専攻
- 1999 - 2001 東京学芸大学 教育学研究科 理科教育専攻
- - 2001 Tokyo Gakugei University
- - 1981 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
Professional career (2): - 博士 (日本体育大学大学院)
- 修士 (東京学芸大学)
Work history (2): - 2016/04 - 現在 Otsuma Women's University Graduate School Graduate School of Studies in Human Culture Studies in Human Life Sciences Professor
- 2016/04 - 現在 Otsuma Women's University Faculty of Home Economics Department of Child Studies, Major in Child Education Professor
Committee career (12): - 武蔵野市野外活動センター運営委員 委員長
- 武蔵野市野外活動センター 運営委員 委員長
- 杉並区立桃井第五小学校学校運営委員 委員
- 杉並区立桃井第五小学校学校 運営協議委員
- 平成21年度経済産業省キャリア教育民間コーディネータ育成・評価システム開発事業評価委員 委員
- 小学校教師のための昆虫ハンドブック作成 委員
- 国立教育政策研究所TIMSS2015理科国内専門委員 委員
- 国立教育政策研究所TIMSS2007理科国内専門委員 委員
- 千代田区立富士見小学校学校運営委員 委員
- 千代田区立富士見小学校健全育成サポート 委員
- 中央酪農会議 酪農教育ファーム推進委員 委員
- 中央酪農会議 酪農教育ファーム推進委員 委員
Show all
Association Membership(s) (9):
日本教育実践学会
, 日本教科教育学会
, 日本科学教育学会
, 日本理科教育学会
, 日本生物教育学会
, 日本教材学会
, 日本教師教育学会
, 日本保育学会
, 日本地学教育学会
Return to Previous Page