Rchr
J-GLOBAL ID:200901054602559700
Update date: Sep. 19, 2024
Arikawa Tomoko
アリカワ トモコ | Arikawa Tomoko
Affiliation and department:
Research field (2):
Sociology of education
, Cultural anthropology and folklore
Research keywords (4):
異文化間教育学
, 教育人類学
, Intercultural Education
, Educational Anthropology
Research theme for competitive and other funds (8):
- 2021 - 2026 Interdisciplinary Study on Comprehensive Support for Asian Students Studying Abroad in Japan
- 2021 - 2026 An Interdisciplinary Investigation on the Integral Support of Study and Career Education for International Asian Students
- 2012 - 日本・ドイツ・オランダの高等教育から考えるインドネシア人の留学
- 2012 - 20年後の「日本留学」の意味:インドネシア人日本留学体験者のキャリアから考える
- 2011 - 20年後の「日本留学」の意味:インドネシア人日本留学体験者のキャリアから考える
- 2004 - 2005 Developing Evaluation Criteria to Assess the Internationalization of Universities
- 異文化習得に関する研究
- Study on Culture learning
Show all
Papers (23):
-
Tomoko Arikawa. The Long-Term Influences of Graduate Studies Abroad: Learning from the Experiences of Overseas-Educated Indonesians Engaged in Non-Academic Careers. Universal Journal of Educational Research. 2023. 11. 7. 126-136
-
Arikawa, Tomoko. The Impact of the Japanese Graduate Education System on the Experiences of International Students. Universal Journal of Educational Research. 2021. 9. 8. 1501-1510
-
Arikawa Tomoko. The Long-term Impact of International Study: Indonesian Graduate Students in Japan and Their Subsequent Academic Careers in Indonesia. Universal Journal of Educational Research. 2019
-
有川友子. 「留学生」の変遷-日本における「留学生」をとりまく環境と時代の変化の中で考える. 2019
-
有川友子. 日本の高等教育機関における留学生教育支援体制のあり方を考える. 2018
more...
MISC (94):
-
Thinking about the Future of International Student Advising : Looking Back at the COISAN Activities and Professor Kadokura Masami. 2013. 21. 33-40
-
Emergency Responses for International Students : A Case of CIEE Osaka University on March 11, 2011. 2011. 14. 23-27
-
Ghosh Dastidar, Debashrita, Arikawa, Tomoko. Future trajectory of Faculty Development in Osaka University. Presented at the Biennial Meeting of the International Consortium for Educational Development(ICED). 2010
-
有川友子. 大学における留学生支援の課題-支援体制と教職員との関係を通して考える-. 異文化間教育学会第31回大会(奈良教育大学). 2010
-
Future trajectory of Faculty Development in Osaka University. Presented at the Biennial Meeting of the International Consortium for Educational Development(ICED). 2010
more...
Books (1):
-
Ethnography of Study in Japan: Indonesian Students in 20 years
Osaka University Press 2016 ISBN:9784872595635
Lectures and oral presentations (1):
-
日本の高等教育機関における国際・留学生教育支援体制の現状と課題-研究と現場の立場から-
(異文化間教育学会第45回大会 2024)
Works (12):
-
大学国際化の評価指標策定に関する実証的研究
2005 -
-
大学国際化の評価指標策定に関する実証的研究
2004 -
-
日本留学の価値-インドネシア人元留学生の仕事を通して考える
2001 -
-
日本留学の意味-インドネシア人元留学生の体験を通して考える
1999 -
-
異文化間教育の体系化に関する基礎的研究
1998 -
more...
Education (3):
- - 1993 U.S. University of Illinois Graduate School, Division of Education
- - 1990 U.S. University of Illinois Graduate School, Division of Education
- - 1985 Tokyo University of Foreign Studies Faculty of Foreign Language
Professional career (2):
Work history (13):
- 2014/04 - 現在 大阪大学・国際教育交流センター・センター長
- 2010/04 - 現在 大阪大学国際教育交流センター・教授
- 2010/04/01 - 現在 Osaka University Center for International Education and Exchange Professor
- 2010/04 - 2014/03 大阪大学国際教育交流センター・副センター長
- 2008/04/01 - 2010/03/31 Osaka University International Student Center Professor
- 2008/04 - 2010/03 大阪大学留学生センター教授
- 2007/04/01 - 2008/03/31 Osaka University International Student Center Associate Professor
- 2007/04 - 2008/03 大阪大学留学生センター准教授
- 2008 - - 大阪大学留学生センター教授
- 1998/04/01 - 2007/03/31 Osaka University International Student Center Associate Professor
- 1998/03 - 2007/03 大阪大学留学生センター助教授
- 1994/04 - 1998/03 熊本学園大学外国語学部講師
- 1985/04 - 1987/03 熊本商科大学国際交流室
Show all
Association Membership(s) (6):
異文化間教育学会
, アジア研究学会(Association of Asian Studies)
, 米国人類学会(American Anthropological Assocation)
, 国立大学留学生指導研究協議会
, Association for Asian Studies
, American Anthropological Association
Return to Previous Page