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J-GLOBAL ID:200901056606381992   Update date: Apr. 05, 2024

Kaizu Akiko

カイヅ アキコ | Kaizu Akiko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Special needs education ,  Educational psychology
Research keywords  (11): 学習のつまずき ,  RTI ,  読み ,  学習指導 ,  アセスメント ,  LD(学習障害) ,  RTI ,  instruction ,  academic skills ,  assessment ,  learning disabilities
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2020 - 2023 算数指導に生かせるアイトラッキングを用いた新しい学習評価法の開発
  • 2017 - 2020 通常学級における子ども・教師の多様性を包含する多層指導モデル実現への地域協働支援
  • 2013 - 2018 多層指導モデルによる学習困難への地域ワイドな予防的支援に関する汎用性と効果持続性
  • 2010 - 2013 通常学級のLD等へ科学的根拠のある指導提供をめざした多層指導モデル汎用化の構築
  • 2009 - 2010 学び方の異なる子どもへの支援につなげる学力アセスメントの検討-早期把握から個に特化した指導への情報提供まで-
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Papers (18):
  • Akiko Kaizu, Munehisa Tamaki Munehisa Tamaki. Current Issues and Future Directions of Inclusive Education in Japan. Remedial and Special Education. 2024
  • 小野 次朗, 海津 亜希子, 熊谷 恵子, 下村 治, 玉木 宗久, 名越 斉子, 若宮 英司. 2022年度文部科学省が行った全国実態調査の意義と課題 「学習面で著しい困難を示す」児童生徒を中心に. LD研究. 2023. 32. 3. 146-156
  • Akiko Kaizu, Munehisa Tamaki. Predicting Reading Achievement Through Progress Monitoring in Elementary School. Journal of Research in Childhood Education. 2023. 1-16
  • Akiko Kaizu, Munehisa Tamaki, Yoko Enomoto, Yumi Ito, Shinichi Hiroshima, Hidekazu Inoue. The Role of the Resource Rooms for Students with Developmental Disabilities from the Perspective of “Access for Learning” : A Nation-Wide Survey on Programs to Promote Independence Dealing with the Academic Subjects. 2022. 31. 1. 58-74
  • 玉木宗久, 海津亜希子, 榎本容子, 伊藤由美, 廣島慎一. 発達障害のある児童生徒を対象とした通級における自立活動に相当する指導の主成分の検討. LD研究. 2022. 31. 1. 17-33
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MISC (16):
  • 伊藤 由美, 笹森 洋樹, 梅田 真理, 江田 良市, 海津 亜希子, 玉木 宗久, 渥美 義賢, 若林 上総, 横山 貢一, 棟方 哲弥, et al. 発達障害等のある子どもの通級による指導の在り方に関する現状と課題-Current Situation and Issues Related to Resource Room ("Tsuukyu") for Children with Developmental Disabilities-特集 多様な学びの機会の充実 : 通級による指導に焦点を当てて. LD研究 = Japanese journal of learning disabilities / 日本LD学会編集委員会 編. 2017. 26. 4. 402-408
  • Response to Intervention and Multilayer Instruction Model. 2015. 24. 1. 41-51
  • Optimized Challenges and Support to Meet the Needs of All Learners. 2012. 21. 1. 52-55
  • 海津 亜希子. 特別支援教育から教育一般への発信(特別支援教育を学校再生の切り札とするために,準備委員会企画シンポジウム,I 日本教育心理学会第50回総会概要). 教育心理学年報. 2009. 48. 32-33
  • 海津 亜希子. 通常の学級での特別な配慮を駆使した授業作りがもたらすもの(話題提供,学級作りと授業作りに基づく特別支援教育,準備委員会企画シンポジウム,I 日本教育心理学会第49回総会概要). 教育心理学年報. 2008. 47. 27-27
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Books (7):
  • 個別の指導計画作成と評価ハンドブック
    2017
  • 多層指導モデルMIM アセスメントと連動した効果的な読みの指導
    学研教育みらい 2016
  • 新編 新しい国語 教師用指導書 研究編
    東京書籍 2015
  • 多層指導モデルMIM 読みのアセスメント・指導パッケージ
    学研教育みらい 2010
  • LDI -R LD判断のための調査票
    日本文化科学社 2008
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Lectures and oral presentations  (3):
  • 読みにつまずきのある子どもたちへの指導:多層指導モデルMIMを通して
    (日本ADHD 学会第7回総会 2016)
  • RTIとMIM
    (日本LD学会第23回大会 2014)
  • 通常の学級における多層指導モデルMIM:つまずきのある読みを流暢な 読みへ
    (日本小児精神神経学会 2014)
Education (3):
  • Tokyo Gakugei University Faculty of Education
  • Tokyo Gakugei University Graduate School of Education
  • Tokyo Gakugei University United Graduate School of Education
Professional career (2):
  • (BLANK) (Tokyo Gakugei University)
  • (BLANK) (Tokyo Gakugei University)
Work history (3):
  • 2022/04 - 現在 明治学院大学
  • 2001/04 - 2022/03 National Institute of Special Needs Education
  • 2005/03 - 2005/11 University of Texas at Austin visiting researcher
Committee career (23):
  • 2022/06 - 現在 一般社団法人 日本LD学会 理事長
  • 2022/04 - 現在 日本発達障害学会 評議員
  • 2021/01 - 現在 日本教育心理学会 常任編集委員
  • 2019/05 - 現在 独立行政法人大学入試センター 配慮事項部会委員
  • 2016/07 - 現在 日本特殊教育学会 編集委員
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Awards (3):
  • 2012/10 - 日本LD学会 学会発表奨励賞理事長特別賞
  • 2010/09 - 日本特殊教育学会 研究奨励賞
  • 2000 - 日本LD学会 研究奨励賞
Association Membership(s) (4):
日本発達障害学会 ,  日本特殊教育学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本LD学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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